Gå til innhold

Hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. :thumbs:

 

Dette er første gangen jeg skriver på dette forumet. Derfor ville jeg benytte andledningen til å hilse på alle sammen.

 

Det er også første gangen jeg skal kjøpe meg en Bærbar PC. Problemet mitt er bare hvilken PC jeg bør velge? :dontgetit: For meg så virker det som en eneste stor jungel det ute.

 

Hadde egentlig tenkt å bare bruke 15000 på PC kjøpet, men jeg kan strekke meg til 20000 om det blir nødvendig.

PCen vil bli brukt mest til spill, DVD-filmer, musikk og skolearbeid siden jeg er en student. Dvs jeg kommer sikkert til å frakte den til skolen et par ganger i uken. Grunnen til at jeg nevner dette er om vekten på PCen vil spille en stor faktor...? Er det mangen av dere som drasser rundt med en Bærbar PC på 4kg eller mer hver dag - i tillegg til skolesekken?

 

Når det er sakt så har jeg lest mye poster på dette forumet i det siste. Likevel er jeg veldig usikker på hva jeg skal velge.

Derfor skriver jeg denne posten.

 

Så langt har jeg hatt disse PCene i kikkerten:

 

* Dell Inspiron 8600 (Multimediaversjonen)

- Mobile Intel Pentium M Processor 1.5GHz, Microsoft® Windows® XP

operativsystem, 15,4" TFT WSXGA+(1680x1080), 128MB nVidia Grafik, 256MB

DDR RAM, 60GB ATA-100 HDD, 4x DVD+RW, internt 56k V.92 Modem &

10/100

 

* Dell Inspiron 9100

 

- 91002IA

Intel Pentium 4 Processor 3.06GHz, Microsoft® Windows® XP operativsystem,

15,4" TFT WXGA+(1280x800), 256MB DDR RAM, 30GB ATA-100 HDD, 8x

DVD/CD-RW combo, 128MB ATI® Mobility Radeon™ 9700 grafik, internt 56k

V.92 Modem & 10/100 NIC

 

- 91003IA

Intel Pentium 4 Processor 3.20GHz, Microsoft® Windows® XP operativsystem,

15,4" TFT WUXGA+(1920x1200), 512MB DDR RAM, 60GB ATA-100 HDD,

DVD+RW, 128MB ATI® Mobility Radeon™ 9700 grafik, internt 56k V.92 Modem

& 10/100 NIC

 

* Fujitsu Siemens Amilo D1840 15.4"WXGA

- P4 3.0 GHz,512MB,60GB,DVD+R/RW,WLAN,XPH

 

* Tundra 1557X Centrino

- Intel P-M 1.7GHz / 1024MB / 80GB / DVD RW / 15"SXGA+ / R9600

 

* WHITEBOX CL4+

- Pentium 4 - Opp til 3.2GHz Hyper Threading Prosessor 800MHz FSB & 400MHz

Dual DDR Minne17" WXGA Widescreen 1440*900 ATI RADEON 9600 Pro Turbo

128MB

 

Den siste PCen ser litt digg ut da siden den har 17" tommers skjerm og sterke spesifikasjoner. :thumbup: Vet noen foresten hvordan det er å se på en 17" tommers bærbar skjerm? Hvor mye veier hele PCen med den store skjermen? For meg så virker den ikke så veldig mobil akkurat.

 

Ellers så lurer jeg på hva dere mener om dell sin nye 9100 serie. For meg så virker den nesten perfekt for mitt bruk. :green: Problemet er at jeg til dags dato ikke har funnet noen tester eller anbafallinger om hvordan den er i bruk? Det hadde hvert kjekt med noen kommentarer på hva dere synes om denne PCens spesifikasjoner.

 

Tilslutt har jeg to småspørsmål:

 

Hvor stor er forskjellen på disse to Trådløse nettverkene fra dell?

 

Dell TrueMobile™ 1300 WLAN 802.11b/g mini-PCI (+843 kr)

Dell TrueMobile™ 1400 WLAN 802.11a/b/g Mini-PCI (+1 240 kr)

 

Hva er en Trådløs router for noe? Er det en bedre form for et trådløs nettverk?

 

Dell Truemobile 2300 Wireless Router 802.11 b/g (+1 566 kr)

 

Det var allt jeg lurte på denne gang.

Håper noen kan hjelpe meg.

 

Ellers ha en fin dag :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Tundra 1557X Centrino :thumbup:

:thumbs: Enig

Slå fra deg alt som ikke er centrino med en gang hvis du har planer om å bruke maskinen i en forelesningssal / klasserom. Desktoperstattere støyer MYE

:yes:

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene så langt. Selv om de var i det minste laget.

Derfor hadde det vært kjekt om jeg kunne fått noen flere synspunkter da :roll:

 

Føler også at jeg må spesifisere det med skolebruken.

 

Jeg kommer ikke til å bruke maskinen inni forelesningsalen/ klasserommet.

Notater i timen kommer som alltid før til å bli og bli tatt med penn og parpir. Derfor gjør det ingenting om maskinen støyer littegrann.

 

I tilleggg har vi på universitetet der jeg går egene data rom/saler der det er plass

til både skolens stasjonere PCer og studentenes bærbare. Å det er altid endel støy ifra disse rommene. Det er også her jeg mest sansynlig kommer til å sitte og jobbe med PCen når jeg er på skolen. Jeg plages no ikke av det iallefall.

 

Tilsutt et lite spørsmål:

Hvordan er kvaliteten på høytalerne som følger med? Hva er deres gode/ dårlige erfaringer?

Lenke til kommentar
Hvordan er kvaliteten på høytalerne som følger med? Hva er deres gode/ dårlige erfaringer?

Bra lyd i 8600 til å være bærbar, nesten litt bass også.

9100 har jo subbwooooofer innebyggd, så regner med at den er bra :)

 

En router står tilkoblet internett, feks mot ADSL modemet ditt, og brukes når du vil ha flere PC'r på nett på en gang uten at du trenger å ha en "hoved" maskin som må stå på.

EN TRÅDLØS router kan i tilegg koble opp PC'r med trådløse kort, WLAN, i stede for kabler.

 

Forskellen mellom de to WLAN kortene er at den ene støtter b og g standaren, og den andre støtter i tilleg a standaren. b/g holder nok for de fleste.

Lenke til kommentar

Holder det ikke med en Tundra 1557P da? Eller er det dvd-brenneren som frister?

 

Ville ikke orket noe særlig mer vekt enn den jeg da, mer enn 3kg var for meg veldig uaktuelt når jeg skulle frakte pc til og fra studier flere ganger i uken...

 

Men jeg ville ikke brukt mer en 15 000 heller, det går ikke SÅ mange år før du finner ut at du trenger en annen pc. Spesielt ikke om du fortsetter å spille de nyeste spillene. Og da vil du fortsatt ha glede av en liten og lett pc, til internett og word og frakting... kjøper du en diger, tung og klumpete pc, er det større sjanse for at du lar den bli hjemme... eller at du blir hjemme der pc'en er...

 

Tror jeg ville sjekket prisen om du setter sammen din egen Tundra 1557 jeg, og prøvd å holde meg under 15 000.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men jeg ville ikke brukt mer en 15 000 heller, det går ikke SÅ mange år før du finner ut at du trenger en annen pc.

Åjoda. Når det er snakk om bærbar, så er det en helt annen sak enn stasjonær. En bærbar holder lenge, og desto bedre spesifikasjoner den har, desto lengre holder den. Utvikling av bærbare skyter ikke i været på samme måte som stasjonære. Nå kommer det snart nye sokler, pci-express og gudene vet hva annet, men det vil ikke påvirke det bærbare markedet. Det nye her blir å få AMD 64 laptops inn for fullt og det kan ta sin tid.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

heisann!!! så det, skulle akurat inn å redigere....

 

nå har jeg fått alt til å funke her, etter snart 48 timers slit og banning!

 

MEN....dvs. alt utenom kortleseren, den lille på siden altså, til kamerakort etc....

har noen filmer jeg så gjerne skule hatt sett igjen... :cry:

 

 

og når jeg tar ut laderen blir skjermlyset svakere, skal det være sånn også?

 

ellers kan jeg annbefale denne, OM du som skal kjøpe denne lar butikken innstallere ALT!!! (for det er et J**** knot!!!)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
ellers kan jeg annbefale denne, OM du som skal kjøpe denne lar butikken innstallere ALT!!! (for det er et J**** knot!!!)

Jeg gjorde det på 10 min (etter XP installasjon) for en kamerat :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
lagt inn driver?

For eksempel.

 

jaha, siden du er så flink, kansje du kan si hvordan jeg får til MMC sloten da?

 

Jeg faller ikke for spydighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...