Gå til innhold

ns, ikke Nasjonal Samling, men...?

Anbefalte innlegg

Ja, hva er det for noe? Har sett at diverse skjermkort har enten 4,5ns, 4ns, 3,8ns osv..

Eksempel: VGA Gainward AGP GeForce3 Ti/450TV 64Mb 4,0ns Titanium200,TV-Out, Retail

Har tallet mye å si på ytelsen?

Vurdere å kjøpe nytt Geforce3, men vet ikke helt hvilket jeg skal velge. uff... vil ikke bruke mye penger på nytt kort heller, bare for så og lese mye dritt om det i ettertid.. Er klok av skade :oops:

Eneste kriteriene mine er at det er DDR, minst 64MB, Ti200/Ti460/Ti500, et par tusen kroner (pluss/minus) og helst Gainward, siden jeg har lest mye fint om dem.

Aopen AX4BSPro

P4 1,5Ghz

384MB PC133 SDRAM

Creative GF2MX400Dual

55GB HD

diverse, diverse, diverse....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nanosekunder. Dvs hvor mange ns minnet er sertifisert til å jobbe med. Dette igjen har betydning for hvor mange MHz minnet kan kjøre på etter følgende formel: 1000/ns = MHz.

Eksemplel: 5,5ns minne kan kjøre på 1000/5,5 = 180 MHz

Så ja, hvor mange ns minnet på skjermkortet er sertifisert for har mye så si for ytelsen.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-22 22:09, KELViN skrev:

Nanosekunder. Dvs hvor mange ns minnet er sertifisert til å jobbe med. Dette igjen har betydning for hvor mange MHz minnet kan kjøre på etter følgende formel: 1000/ns = MHz.

Eksemplel: 5,5ns minne kan kjøre på 1000/5,5 = 180 MHz

Så ja, hvor mange ns minnet på skjermkortet er sertifisert for har mye så si for ytelsen.

Jeg *tror* formelen blir litt feil! Jeg har R100 kort med 5,5ns RAM, kjører stabilt på 200.25MHz UTEN ekstra kjøling!

Lenke til kommentar

som nVIDIAsucks sier du har hatt flaks, at ramen er spesifisert for en hastighet betyr ikke at den ikke kan opperere på høyere frekvens men at den er garantert og virke på oppgitt frekvens.

Og at hovedkortet bare støtter 133Mhz har ikke noe og si da skjermkortet opperer på en på en annen buss (AGP) og denne operer uavhengig av bussen minne og prossesoren bruker

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-25 20:05, m-kane skrev:

Ser ut til at jeg har levd i en villfarelse, men jeg inbilte meg at ns var accesstida på minnet?

Ja, og da er du enig med resten av tråden. Aksesstid = x ns = y mhz. Det er bare forskjellige måter å måle/beskrive samme sak på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som sagt, produsentene spesifiserer alltid -litt- under max hastighet, slik at ikke grensa presses helt opp i mot det ustabile området. Så formelen er grei nok, bare husk på å legg på en 10-12%, da blir den sånn ca. riktig. Dette gjelder dog ikke alltid, men opplever at i de fleste tilfeller så går dette opp i opp. (i alle fall hjemme hos meg). Asus GF3 Ti200 kortet mitt har 4ns minne (500 MHz DDR), blir ustabilt ved ca. 570 MHz. Ved 550 MHz er alt bare fryd og gammen.

[ Denne Melding var redigert av: Smirnoff på 2002-04-05 11:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-05 11:09, Smirnoff skrev:

Som sagt, produsentene spesifiserer alltid -litt- under max hastighet, slik at ikke grensa presses helt opp i mot det ustabile området. Så formelen er grei nok, bare husk på å legg på en 10-12%, da blir den sånn ca. riktig. Dette gjelder dog ikke alltid, men opplever at i de fleste tilfeller så går dette opp i opp. (i alle fall hjemme hos meg). Asus GF3 Ti200 kortet mitt har 4ns minne (500 MHz DDR), blir ustabilt ved ca. 570 MHz. Ved 550 MHz er alt bare fryd og gammen.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Smirnoff på 2002-04-05 11:13 ]</font>

Med den formelen skulle ikke Radeonkortet nådd mer en 181,1MHz. Hmmm...

Lenke til kommentar

ns = står som sagt for nanosekunder etter standard SI enhets systemet....(milli, mikro, nano, pico, femto, atto og zepto hvor den før er 1000 så stor som den etter)

At rammen er spesifisert til en hastighet betyr som sagt at den er garantert å virke stabilt på den hastigheten i produktets levetid. Dermed er det såklart mulig å klokke opp rammen, siden det som er oppgitt skal være godt inne i det sikre området.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...