Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL ødelegger for norsk filesharing

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er soleklart at internettlinjene som leveres i Norge begrenser p2p community'en, men er det riktig at f.eks staten skal sponse warezNorge? Nei!

Nå har jeg desverre ikke fått lest hele tråden ennå, men vil kommentere akkurat denne posten.

Det ser desverre ut som om det er en holdning der ute at alle (ekte) bredbåndslinjer kun blir brukt til warez, lek og tull. På NTNU har ITEA (de som drifter nettverket på NTNU) gått aktivt ut i pressen og uttalt at en normal student som kun bruker nettet til akademisk bruk ikke vil overstige mer enn 20 MB pr døgn i total internettrafikk. ITEA mer enn hinter at samtlige studenter på NTNU er kjeltringer med denne setningen. Plakater med disse ordene var klistret ikke bare i pressen men også overalt på studentboligene i over en måned for en stund tilbake.

Desverre er det ikke bare ITEA ved NTNU som oppfører seg slik. Skittkasting av denne typen er etterhvert blitt daglig kost i media. Er internettbrukere blitt stadig mer skitne eller er det andre grunner som ligger bak?

Personlig tror jeg mange har glemt de siste års forandring av selve bruken av internett. Mer interaktivitet, media og fancy grafikk har gjort at datatrafikken har skutt i været. Bruken av internett går ikke bare ut på hente ut data fra nettet, men mer og mer og laste opp også, rett og slett grunnet økt interaktivitet. Kan nevne et eksempel. Personlig er jeg veldig glad i funksjonen "eksternt skrivebord" i WinXP. Denne muligheten lar meg logge på hjemmepcen selv når jeg sitter på skolen. Og motsatt. Problemet er at dette krever at ganske store datamengder overføres. På det meste hender det ofte at trafikken passerer 8-9 MB/s (sitter på en 100 mbit linje). Det skal ikke da gå så lang tiden før trafikken passerer flere GB (upload). Gjør dette meg da automatisk til kjeltring?

Ser gjerne at utbyggingen av ekte bredbånd (100 mbit linjer) økes i Norge. Har på mange måter begynt å bruke nettet helt annerledes etter at jeg for to år siden flyttet inn på en studenthybel med 100 mbit nett. Man slipper ventetiden som eksisterer på adsl (ref. ordtaket "alt annet virker tregt") og slipper å mellomlagre filer som lastes ned ofte på disk. Ved streaming av media er det bare å trykke på play så starter filmen opp med en gang.

Lenke til kommentar

Til alle dere som mener at norge ligger langt bak innenfor adsl og fart. Da skal dere være glad dere ikke bor i Australia. Telstra, som er som Telenor i Australia, har noe som heter Bigpond. De selger "bredbånd" 256/64 linjer, med cap på 300Mb i mnd. 300 Mb.. Hva gjør du med det?? De har også andre tilbud, men.. Når jeg sier at 300Mb linja koster 250Kr i måneden, så skjønner en hvor det går..

De fleste leverandører selger linjer som er cappa. Det er først i år at de begynner å komme pakker en kan sammenligne med norske pakker. Vi har en 512/128 linje nå, til ca 450 kr i måneden, og det er faktisk uten capping.

Så litt over til topic..

I mine øyner er adsl perfekt for folk flest.. Du får en bra nedlastingshastighet som gjør det fullt mulig å laste ned programmer etc med en fullt brukbar hastighet. Med adsl så har leverandøren også muligheten til å øke hastigheten til kunden når han laster ned fra leverandøren sine servere. Det gjør det mulig at du faktisk vil kunne streame tv etc..

Ptomania

Down Under

Endret av Ptomania
Lenke til kommentar
Nå er det sikkert mange som har sagt dette, men siden jeg ikka gidder å lese gjennom alle svarene så sier jeg det allikevel...

128kbit er ikke det samme som 12,8Kbyte!

1byte = 8 Bit

Altså;

128/8= 16kbyte!

Når det er snakk om ca. dataoverføringshastighet hadde jeg også sagt 12,8. Dette er pga typisk overhead med sending av pakker, tapte pakker, og det hele. Så en 128Kbit/s linje gir ikke 16KB/s overført data.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

On topic:

Det er dette jeg synes er så bra med Bittorrent

Denne måten for fildeling er sosialisme i dataverdenen. De med høye upload hastigheter må finne seg i å laste opp mer enn de laster ned, men de stakkarene med lav upload hastighet laster mer ned enn de klarer å laste opp.

Jeg har selv en 704/128 linje og har ingen problemer med å laste ned en 700 MB XviD "feriefilm" i løpet av et døgn(kun noen timer hvis den er bra seed'et). Jeg orker heller ikke se mer enn en "ferie-film" hver kveld.

På den annen side vet jeg at nedlastingshastigheten min hadde økt betrektelig hvis jeg hadde bedre upload. Bittorrent peers foretrekker alltid andre peers med tilsvarende hastighet.

Jeg mener at den nåværende ordningen med 1:4 forholdet mellom upload/download er å foretrekke for 95% av ADSL kundemassen. For de resterende 5% derimot....

Geir

Lenke til kommentar
Meget mulig allerede nevnt: 128 kbs er 16 kBs, ikke 12.8, som det står i topic.

Joda i teorien er 128:8=16. Men i praksis er det ikke mere enn 12-13 om du er heldig. Husk isp'ene har ikke + på 20% på opp hastigheten din. Selv har eg 256:8=32, men den er stabilt på 215 opp.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg veldig glad i funksjonen "eksternt skrivebord" i WinXP. Problemet er at dette krever at ganske store datamengder overføres. På det meste hender det ofte at trafikken passerer 8-9 MB/s (sitter på en 100 mbit linje).

Merkelig. Dette har funker bra med vanlig ADSL.

Lenke til kommentar
Hele meningen med denne tråden var å få frem at det er "lureri" når telenor og nextgentel skryter av at du får bredbånd..

Om det var poenget i tråden så hvorfor skrev du ikke det i starten?

Og Telenor markedsfører da ikke ADSL som bredbånd.

ikke det nei.

Saksa fra telnor adsl siden!!

Hva er ADSL bredbånd

ADSL er en forkortelse for "Asymmetric Digital Subsriber Line".

ADSL er en bredbåndsteknologi. Med denne teknologien er hastigheten større når man mottar data enn når man sender data.

Vi har valgt denne teknologien for at du skal kunne surfe, motta mail, laste ned programmer, filmer, musikk og spill på en rask og effektiv måte.

Det man på folkemunne kaller "bredbånd" er i realiteten en høyhastighetslinje som kan sende og motta data opptil 32x raskere enn en vanlig internett (ISDN eller analog linje).

Lenke til kommentar

Enhver som har drevet med dette en liten stund og sittet på modem i relativt mange år vil anse dsl som bredbånd.

Og som andre har sagt, det er da vel absolutt ikke statens / ispens ansvar å legge til rette for at dere skal kunne piratkopiere ting og tang? :roll:

Absolutt praktisk med 10 eller 100mbit linjer rett hjem men hallo? Mannen i gata trenger da absolutt ikke noe sånt. En ting er Triple Play via en fet pipe (telefon, tv & internett), men i denne diskusjonen er det snakk om rene internettlinjer og kapasitet på disse. Jeg hadde absolutt stått på i borettslaget her for å få inn 10mbit til alle om tilbudet dukket opp, er ikke det jeg sier.. men modern f.eks har ikke noe behov for en 10mbit internet linje. Det har heller ikke tja.. 95-96% av de som har adsl i dag?

ADSL fungerer finfint for folk flest, gir bra båndbredde til en lav pris og er vidt tilgjengelig. Flott opplegg.

Andelen legitime filer som blir delt ut via p2p i forhold [/] til piratkopier er svimlende lav. Vi har per dags dato en lov i norge som ikke gjør det problematisk å piratkopiere "til seg selv" så hvorfor ikke kalle en spade for en spade? :)

Lenke til kommentar

Arti tråd det her.. men det er en del ting som blir feil med å sammenligne Norge og Sverige, det første er jo befolknings tallet og størrelsen på byene - du får ikkje 10Mbit i en bygd med 10 inbyggere i sverige heller. Hovedforskjellen at Norske myndigheter (med Høykom i spissen?) fokuserer på å stimmulere behovet for brebånd, dvs. tjeneste tilbydere og heller la markedet styre utbyggingen som vil følge litt etter behovet.

Og det største problemet er at Telenor får gjøre akkuratt som dei vil, eg. kun dei som sitter på landsdekkende transport og aksess nett .. blir vanskelig å konkurere på landsbasis da..

Og VDSL tror eg ikkje vi kommer til å se så mye til egentlig, Alcatel som leverer utstyr har mer lyst å selge ADSL2/2+ noe som er en bedre løsning, men båndbredden dette kan levere er ikkje en langsiktig løsning - og det er heller ikkje noe som kommer til å bli brukt i distriktet på grunn av avstanden. Men det kan jo hende distriktet får ADSL når byene får ADSL2...

Men for å komme tilbake til problemet, asymetriske linjer hører nok fortiden til, dagens digitale brukere produserer mye materiale selv, det være seg digitale bilder, video etc som dei vil dele med venner og kjente eller sende for fremkalling etc. For ikkje å nevne tripple play som kanskje trenger sin del upstream til VoIP, evt video konferanse etc.

.. nei tilbake til hotdogs og is sier eg..

Lenke til kommentar

ADSL funker helt ok det... men er vi fornøyde med helt OK? neppe... helt ok er 450mhz med 128mb ram, men er vi fornøyde med en slik pc? neppe.. Man trenger jo ikke biler som går fortere enn 90km\t, man trenger heller ikke dataspill for kortstokken er jo helt ok den.

Det skulle ikke vært lov å selge ADSL linjer.

Endret av A|3x
Lenke til kommentar
ADSL funker helt ok det... men er vi fornøyde med helt OK? neppe... helt ok er 450mhz med 128mb ram, men er vi fornøyde med en slik pc? neppe.. Man trenger jo ikke biler som går fortere enn 90km\t, man trenger heller ikke dataspill for kortstokken er jo helt ok den.

Det skulle ikke vært lov å selge ADSL linjer.

sist jeg sjekket var det ikke tvang på adsl, man kan f.eks kjøpe g.shdsl, vdsl eller flytte til et borettslag med bredbåndsfabrikken.

du kan ikke klage på ADSL når det er andre produkter tilgjengelige men du er for gjerrig til å kjøpe dem. det blir bare for dumt, ca som å klage på en nissan micra 1.1l og si at denne ikke går like fort som en M3 CSL...

Lenke til kommentar
Og VDSL tror eg ikkje vi kommer til å se så mye til egentlig, Alcatel som leverer utstyr har mer lyst å selge ADSL2/2+ noe som er en bedre løsning, men båndbredden dette kan levere er ikkje en langsiktig løsning - og det er heller ikkje noe som kommer til å bli brukt i distriktet på grunn av avstanden. Men det kan jo hende distriktet får ADSL når byene får ADSL2...

ADSL2 har lengre rekkevidde enn ADSL...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...