Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL ødelegger for norsk filesharing


Anbefalte innlegg

Ikke bare ødelegger det for fildeling, men også utviklingen her i landet med at tv kanaler blir ADSL baserte. Jeg spår at innen 5 år er det helt vanlig å velge tv-programmer fra internet. En kan se nyheter og filmer når en vil. Men det er også avhengig av en kjapp linje for kvaliteten. En kan laste ned winamp 5 og se hvor gøy det er. Og det er under utvikling.

For å gå off-topic igjen. Jeg håper, trygler og ber om at ikke de mest tekno-kåte spådommer går i oppfyllelse. Kunne aldri ha tenkt meg å sett TV på en monitor (og ja, jeg vet at det finnes TV-ut, men det er ikke alltid det er så bra kvalitet på det man i utgangspunktet streamer). Ei heller liker jeg å se filmer på data (igjen, TV-ut er en mulighet, men for meg synes det å være nesten litt upraktisk det å fyre opp en datamaskin for å kunne se en film. Ja, det tar gjerne ikke mere enn et halvt minutt, men det er et halv minutt for meget). Det er noe spesielt med å sitte seg i godsofaen, datamaskinen er av, det er noe stille. Så tar man frem en CD eller DVD, eller bare fjernkontrollen til TVen, og zapper, stiller og koser seg, alene eller med andre. Datamaskinen kan stå for seg selv i en krok av stuen, og bare være stille.

Glemte å nevne at dette er typisk gammelsmurfen holdninger til framtiden. Hva skal en md CD når lP plater spiller musikk de også. Datamaskiner tåler å stå på døgnet rundt (som min). De nye stereoanleggene som er på vei er mini pc'er med hardisk. Datamaskinen vil ikke lengre være være en dings som står stuet i kroken, men avløse det andre. En all in one media maskin!

 

SPill, TV, Film, Radio, Telefoni, Webcam, Virtual reality hjelmer/drakter via internet.

Anytime anywhere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glemte å nevne at dette er typisk gammelsmurfen holdninger til framtiden. Hva skal en md CD når lP plater spiller musikk de også. Datamaskiner tåler å stå på døgnet rundt (som min). De nye stereoanleggene som er på vei er mini pc'er med hardisk. Datamaskinen vil ikke lengre være være en dings som står stuet i kroken, men avløse det andre. En all in one media maskin!

 

SPill, TV, Film, Radio, Telefoni, Webcam, Virtual reality hjelmer/drakter via internet.

Anytime anywhere!

Hehe. Joda, jeg er nok litt gammeldags sånn sett. Men jeg er av den sorten som ikke liker å ha maskinen stående på konstant. Den suser og så videre, og om teknologien går videre innen CPU som den har gjort til nå, så er det stor fare for at ENDA mere varme utvikles. Vel vel. Mere vifter. Naturligvis kan det tenkes at det utvikles kjøligere teknologier og slikt, det ser jeg ikke bort ifra.

 

Hvar er vitsen med CD når LP også spiller lyd? VEl, personlig er jeg av den varianten som foretrekker LPer da, men kjøper CDer for det meste av musikken jeg ønsker er tilgjengelig på dette.

 

Men jeg vil påstå at overgangen fra DVD-basert hjemmekinoanlegg til PC-basert hjemmekinoanlegger langt større og med, for meg, mindre fordeler enn når vi gikk fra VHS til DVD.

 

JEg er og en slik en som motsetter meg at dataen skal infiltrere alt og alle ting. Om noe går gale, noe som nesten er vanlig innen datateknologien, så er det surt å måtte begynne å herje med dataen. For eksempel. Hvor mange ganger har CD, DVD, LP eller videospilleren min kubbet og måttes gjøre noe mere med de siste årene? CA ingen ganger. Tror CD-spilleren av og til har slitt med plater som folk har lånt hos meg fordi de har blitt gjennomherpa av folk som ikke vet å verdsette original musikk.

 

Grunnen? Dette er mye enklere maskiner enn en datamaskin, ergo kan mindre gå feil. Når man da setter sammen en alt i ett maskin så har man en veritabel RØYS av feilkilder, og jeg vet ikke, det kan være fine ting med en PC som tar seg av alt, men det blir nok litt surt når filmene en har kjøpt seg går ad undas sammen med HDen som sto i maskinen. For det kan virke som HDene nåtildags ikke holder så godt som de engang gjorde (det er forskjellige teorier om hvorfor dette), og måtte begynne å herje med backup hver annen måned er ikke noe jeg ser frem til.

 

Nye minianlegg gir jeg nå egentlig blaffen i siden jeg er mere en Hi-Fi entusiast da, men jeg skjønner hva du mener med at det kommer mer og mer. Flashdrives er vel fremtiden der vil jeg tro.

 

Nei, på samme måte som jeg er skeptisk til en kombinert bil-fly-foodprocessor-dusj er jeg skeptisk til alt i ett maskinen, det er for mye som kan gå gale. HAdde min bestefar kjøpt en LP i 1950 så kan jeg fremdeles spille den nå, men hadde jeg kjøpt en musikkfil i la oss si mp3-format så er det tvilsomt om min hypotetiske sønn klarer å spille denne av om 50 år med hva nå enn for et obskurt musikkformat de har på den tiden.

 

Men igjen, det er nok mye det samme som folk i tidligere tider sa om ting som vi har som en viktig del av vår moderne hverdag.

Lenke til kommentar
Jasså? Pcer er teknisk overlegne dvd-spillere, teknisk overlegne spillmaskiner, og sikkert teknisk overlegent i mye annet ogaå, så dedikert er ikke alltid best.

 

AtW

Det er ikke alltid teknisk mere avansert er positivt, eller brukt, jo mere avansert det blir, jo flere feilkilder får man.

 

Se bare på gamle biler med mye elektronikk. Jeg tør ikke tenke på åssen det vil bli når "våre" barn om 15 år skal kjøpe de bilene som er nye den dag i dag.

Lenke til kommentar
Og det er jammen bra at Norge og norsk e-verk prioriterer fiberoptikk etterhvert, men er ingen tvil om at vi også her er på etterskudd, som med mye annet...

Og hva tror du xDSL går på? Det er kun det siste leddet fra sentral til sluttbruker som går på kobberkabel. Ellers går det også her på fiber... Nå vil jeg også påpeke for n'te gang at det ikke er alle i Sverige heller som har tilgang til de ekstreme linjene det her snakkes om. Hverken Sverige eller Sør-Korea er naturlige land å sammenligne seg med når det gjelder bredbåndsutbygging, man bør da heller se til Canada, som når det gjelder bosettningsmønster og geografi (bortsett fra totalt areal) er mer likt Norge enn noen av disse landene. Så vidt jeg vet er den nasjonale infrastrukturen mht. bredbånd et statlig anliggende, og den siste biten ut til kundene er her et privat anliggende.

Lenke til kommentar
Jasså? Pcer er teknisk overlegne dvd-spillere, teknisk overlegne spillmaskiner, og sikkert teknisk overlegent i mye annet ogaå, så dedikert er ikke alltid best.

 

AtW

Det er ikke alltid teknisk mere avansert er positivt, eller brukt, jo mere avansert det blir, jo flere feilkilder får man.

 

Se bare på gamle biler med mye elektronikk. Jeg tør ikke tenke på åssen det vil bli når "våre" barn om 15 år skal kjøpe de bilene som er nye den dag i dag.

Gret nok, men posteren sa att all-in-one maskiner var "middelmådige" i forhold til dedikerte maskiner, jeg er ganske sikker på at han mente ytelsesmessig, og der slår all-in-one maskina spesialmaskina på mange fronter fortsatt.

 

Det finnes såklart ulemper med bra elektronikk, men det finnes mange fordeler også, topp moderne biler er sikrere, har mindre forbruk, og er selvdignostiserende, alt på grunn av utsrakt bruk av elektronikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hjelper ikke være teknisk overlegne når dedikerte dvd spillere er MYE MYE bedre på bilde- og lydkvalitet enn dvd-spillere i pc'en.

 

En tv er også bedre til sitt bruk enn en pc-skjerm, men det er mest pga størrelse.

 

Snakket ikke om teknisk overlegenhet, men om hva som faktisk er best i bruk. Er selv en pc-fantast og liker pc'en min, men det er mye jeg ikke har lyst til å bruke den til og et par av de tingene er å se på tv og å se dvd-filmer.

Lenke til kommentar
Hjelper ikke være teknisk overlegne når dedikerte dvd spillere er MYE MYE bedre på bilde- og lydkvalitet enn dvd-spillere i pc'en.

 

En tv er også bedre til sitt bruk enn en pc-skjerm, men det er mest pga størrelse.

 

Snakket ikke om teknisk overlegenhet, men om hva som faktisk er best i bruk. Er selv en pc-fantast og liker pc'en min, men det er mye jeg ikke har lyst til å bruke den til og et par av de tingene er å se på tv og å se dvd-filmer.

om jeg ikke tar helt feil, blir bildet faktisk en del bedre fra pcen enn fra en dvd spiller om du har litt peling på hva du driver med. lyd ligger vel litt bak...

Lenke til kommentar

Da tar du nok litt feil...

 

Du skal ikke noe særlig høyt opp i prisklasse før standalone dvd-spillere er mye bedre på billedkvalitet (>2500kr).

 

TV-ut på dagens grafikkort er også _alt_ dårlig (har et Hercules 9800 Pro). Når jeg tar bilde ut på en prosjektor jeg har stående her blir det veldig uklart bilde (funker ok til film). Uaktuelt å bruke DVI eller VGA pga. lengde.

 

Det er en grunn til at en dvd-spiller til pc koster 300kr og en standalone kan koste mye mye mer.

Lenke til kommentar

Det finnes såklart ulemper med bra elektronikk, men det finnes mange fordeler også, topp moderne biler er sikrere, har mindre forbruk, og er selvdignostiserende, alt på grunn av utsrakt bruk av elektronikk.

Nå ligger vi faretruende langt off-topic, men man får prøve seg for det om. Det jeg vil frem til er at dagens biler er fine nå, de er kanskje brukende om 10 år, men etter det så vil man få trøbbel med elektronikken, og på grunn av dette måtte legge mye arbeid i å forsøke å reparere det. Det har jo vært diverse elektronikk i biler i mange tiår nå, men felles for de alle er at de må overhales. Og uansett hvor mye lønnen går opp i fremtiden så vil ikke det være mulig for en ungdom å kjøpe seg en nyere bil. De blir nødt til å kjøpe en brukt bil, og med all den elektronikken som er i biler i dag så misunner jeg ikke denne ungdommen arbeidet med å få det til å fungere.

Lenke til kommentar
Da tar du nok litt feil...

 

Du skal ikke noe særlig høyt opp i prisklasse før standalone dvd-spillere er mye bedre på billedkvalitet (>2500kr).

 

TV-ut på dagens grafikkort er også _alt_ dårlig (har et Hercules 9800 Pro). Når jeg tar bilde ut på en prosjektor jeg har stående her blir det veldig uklart bilde (funker ok til film). Uaktuelt å bruke DVI eller VGA pga. lengde.

 

Det er en grunn til at en dvd-spiller til pc koster 300kr og en standalone kan koste mye mye mer.

blant entusiaster er det en vanlig oppfattning at pcen er å foretrekke som signalkilde for bilde. om du ikke er enig, greit nok, men sett deg litt inn i det før du kommer med bastante uttalelser.

 

at du sliter med dårlig bilde, betyr ikke at alle gjør det...at du får uklart bilde når du kobler til prosjektor tyder på at du gjør noe feil. å bruke DVI eller VGA er jo en god start... ikke rart du får dårlig resultat.

 

forresten; mange standalone dvd-spillere bruker dvd-rom som drev...

Lenke til kommentar

gleder meg til telenor, ngt og bluecom (bluecom bygger eget nett as we speak) får ut fingern med VDSL og ADSL2 ( eller ADSL+ eller hva det nå var kalt), slik at folk kan fp 10Mbit+ gjennom kobberet.

Lengste kobberstrekk i norge er 4,3km, rekkevidden for 1mbit ADSL er 4,7km. Dvs. alle kan få 1mbit+. Med ADSL+/2 kan man presse hastighetene enda høyere.

Og BaneTele har jo en gjeng fiberoptiske kabler på kryss og tvers av det ganske land.

Lenke til kommentar
Du skal ikke noe særlig høyt opp i prisklasse før standalone dvd-spillere er mye bedre på billedkvalitet (>2500kr).

Ta en titt på www.avsforum.com eller norske www.avforum.no Der sier man at en PC kan måle seg med DVD spillere opp til ca 50.000 kroner. Men som darkfish er inne på, du må ikke bruke tv-ut, men kobl en projektor på DVI utgangen og sammenlign med en DVDspiller.

 

Er ikke så ille på lydsiden heller og bedre blir det nok. f.eks nvidias soundstorm er god den, dog du *må* bruke spdif til en reciver. Tar du analog ut så får du et dårlig signal. Både fordi nesten alle bruker en dårlig DAC og analoge signaler i PCen er ikke optimalt pga støy.

 

Personlig er jeg sikker på at PCen tar over som hjemmekinosjef i de fleste hjem med tida.

Lenke til kommentar
blant entusiaster er det en vanlig oppfattning at pcen er å foretrekke som signalkilde for bilde. om du ikke er enig, greit nok, men sett deg litt inn i det før du kommer med bastante uttalelser.

 

at du sliter med dårlig bilde, betyr ikke at alle gjør det...at du får uklart bilde når du kobler til prosjektor tyder på at du gjør noe feil. å bruke DVI eller VGA er jo en god start... ikke rart du får dårlig resultat.

 

forresten; mange standalone dvd-spillere bruker dvd-rom som drev...

Hvilke entusiaster er det du referer til her? Hadde vært greit med noen kilder... rart det ikke figurer mye pcer i skikkelige Hi-Fi blad da...

 

Det du sier er altså at de fleste som har _gode_ surroundanlegg bruker pc'en som signalkilde for bilde? Har aldri møtt noen som har pc'en som basis for et skikkelig godt anlegg, men det er mange middelmådige anlegg som bruker dete pga pcens store bruksområde.

 

Og hvis du finner meg en 5-10m DVI eller VGA kabel i en norsk butikk så skal jeg nok gå ut å kjøpe den. S-video ut er i allefall elendig.

 

 

edit:

Skal lese på avsforum.com og sjekke litt rundt nå

edit2:

Leste rundt på forumet nå, men kunne ikke finne noe spesifikt om det vi diskuterer... noen som kan finne en link?

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...