bazzo Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Jeg satt opp en ny WD250 SATA i går sammen med 2 stk gamle WD120 IDE. Satte opp WD250 på sata1 porten og kjørte WD120ene på IDE (Primary Master og Slave). Innstallerte windows på SATA og startet fint opp. Men når jeg restartet neste gang kom jeg ikke inn på en dritt. Hva kan være feilen, er det noe spes. jeg må passe på når jeg kjører SATA og IDE sammen??? Lenke til kommentar
am3k Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Litt tynn beskrivelse, så mulig jeg misforstår. Er det slik at du ikke får opp noen hardisker overhode ved start, eller kommer du bare ikke inn i Windows. Har du i tilfelole sjekket bios og at alle instillingene der er rett. Du vil sansynligvis bli måtte sette opp S-ATA disken til boot, siden HK med IDE ofte har disse som standard. Synes uansett det er rart at du (viss du har) fått fulført installeringen av Windows siden denne krever restart, som igjenn da avhenger av korekt boot oppsett i bios. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Antakelig finner den ikke SATA disken p.g.a. feil instillinger i BIOS. Avhenger litt av hva slags system du kjører, men se etter noe som ligner dette: noe sånt som "Integrated Peripherals” - ”Onboard PCI Device” – ”Serial ATA Controller” – at denne er ”Enabled”. eller at ”Onboard IDE Operate Mode” står som “Enhanced” og/eller "Operation mode" som [sATA + PATA] Videre må du sjekke at 1. Boot device er SATA disken (mulig den står som SCSI enhet) og at "Boot from other device" er "disabled". Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 Sata disken finner den i bios og i oppstarten, ide diskene er ikke satt til å boote på. Men jeg kan ikke finne noen plass der jeg kan sette at den skal boote på sata'en Lenke til kommentar
am3k Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Det hender at S-ATA disker/kontrollere blir registrert/oppført som RAID kontrollere. Hva er alternativene du kan velge mellom for BOOT? Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Har et asus P4G8X Deluxe kort, men poenget er jo at jeg klarte å boote på disken etter innstallasjon av windows xp. og klarer ikke å boote på den nå. Hørte en som sa at sata disken måte stå på sata2 porten hvis den skulle kjøres sammen med IDE disker, stemmer dette??? Men jeg får prøve litt til når jeg får tid. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Har ikke hørt om at s-ata disken må stå på s-ata2 porten selv om du har pata disker også. Har selv s-ata disken på port1. På mitt hk må man velge scsi som boot valg for at det skal bootes fra s-ata disken, kanskje det samme hos deg. Er dog rart at du har bootet fra den tidligere, men ikke klarer det nå hvis dette skulle være løsningen. Lenke til kommentar
viggo Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Sjekk at drivere for sata-kontrolleren er installert. Følger gjerne med hovedkortet. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Du har Intel ICH4 southbridge med Silicon Image 3112A SATA controller. Tipper du trenger en driver som du finner her. (heter: SATALinkTM PCI-to-SATA Host Controller (2-port SATA) Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 OK takk for all hjelp!!! Skal nok få det til nå, lenge leve forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå