Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL er ikke Bredbånd !


Anbefalte innlegg

Dette med å definere bredbånd utifra hastighet er fårnyttes da dette er relativt. Det som regnes som mye for 2 år siden er knapt nok minstekrav idag.

 

Videre så regnes vel "oldschool" bredbånd utifra frekvensbruk, ikke hastighet. Det er jo dette som egentlig definerer bred/smal-bånd, men når markedskreftene stepper inn må standardene vike.

 

Tilslutt så skal det jo sies at NGT kjører på nøyaktig samme hardware platform som TN.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele meningen med denne tråden var å få frem at det er "lureri" når telenor og nextgentel skryter av at du får bredbånd.. når den uvitende kunde bare får 704 kbs... er ikke alle som har like god innsikt utover ordet "bredbånd - det er bra det"...

 

smalbånd (opp til 64 kbit/s), mellombånd (fra 64 kbit/s til 2 Mbit/s) og bredbånd (over 2 Mbit/s).

 

Så telenor og nextgentel, ikke lur en uvitende kunde å kall deres billigste produkt for bredbånd, ta det sure eplet - og kall det mellombånd... :laugh:

Lenke til kommentar

Hele poenget kan heller sies å være at det er forskjellige definisjoner på ordet bredbånd. Selv om EU har en definisjon, trenger ikke vi å ha den samme.

Uansett, det er ingen som lurer noen som helst, siden ingen forventer at linja skal være minst 2Mbit/s synkront når de kjøper 704Kbit/s asynkront, selv om linja defineres som bredbånd. De aller fleste kjøper utifra hastighet og ikke definisjon.

Lenke til kommentar

Og her sitter jeg på 256 microbånd linje - såvidt det holder til surfing...

 

Rett skal være rett, kan ikke plutselig begynne å si gram er det samme som kilo og megabyte er nesten samme som gigabyte. Riktig benevnelse skal følge produkt. Jeg har 5 kilo penger ;)

Lenke til kommentar

Kjenner noen som ble lurt av dette "bredbånd" fra Telenor. Bkk holdt på å grave fiber her hos oss for noen år tilbake. (Telenor holdt samtidig på med en dør-til-dør kampanje, som en siste krampetrekning før BKK tok over.) Da BKK begynte å bli ferdig spurte jeg en jeg kjenner her (familien har ikke noe særlig peilig på PC generelt) om han skulle få BKK snart. Joda, han skulle få BKK om 2 dager, noe som var 1 måned før vår oppkoblingstid. Hmm, sa jeg, er du sikker på dette da? Jada, han hadde fått "avtale" om å være en av de første i borettslaget som fikk prøve bredbånd, sa han. Noen dager etterpå finner jeg ut at han har fått "bredbånd" av Telenor gjennom kabelnettet. 1024/256. De slukte visst dette med "bredbånd". Han sitter med Telenorlinjen den dag i dag, da han heller kunne hatt 2/2 Mbit fra BKK til kr 430 måneden ;)

Lenke til kommentar
....Riktig benevnelse skal følge produkt. Jeg har 5 kilo penger ;)....

Kilo betyr vel bare 1000 (evt 1024 ;)) så har du 5K penger har du 5000 penger. Ikke noe galt i det. Riktignok lite informativt siden du ikke nevner hva slags penger.

 

PS: ang 1000/1024, så sier jeg som mange i div debattprogram. Det må da være mulig å ha to tanker i hodet på en gang :D

Lenke til kommentar

har telenor 704/128 - tenkte jeg skulle sende 50 bilder på 3 MB til fremkalling.... når dette bruker ca. 5 timer skulle jeg ringe telenor og spørre "hvordan kan alt annet virke tregt"??? jeg kunne kjørt til byen, fremkalt bildene, kjørt hjem og sett gjennom de før det er gått 5 timer ;)

Lenke til kommentar
har telenor 704/128 - tenkte jeg skulle sende 50 bilder på 3 MB til fremkalling....  når dette bruker ca. 5 timer skulle jeg ringe telenor og spørre "hvordan kan alt annet virke tregt"???  jeg kunne kjørt til byen, fremkalt bildene, kjørt hjem og sett gjennom de før det er gått 5 timer ;)

Det er for det at du må Uploade bildene til deres server, (50x30 = 150mb). og når du skal laste opp 150 mb med 128 kbs hastighet (12.8kB/s opp, går det mildt sagt i sneglefart. Med den linjen kan man bare laste opp små filer, skal du laste opp store filer som den du beskrev, må du nok vurdere å skaffe deg shdsl (som har symetrisk hastighet) -->"ekte bredbånd)

 

By the way: hvis bildene er på 3 mb pr stk, burde du eventulet komprimere de il jpeg format.....+

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...