Gå til innhold

Test av stabilitet på cpu og ram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen applikasjoner for stabilitetstesting:

Prime95 (torture test. Cpu & ram)

3DMark2001 (cpu, ram, vga)

CPU Stability test (cpu)

Sisoft sandra (hele systemet)

Quake og andre spill (hva er vel mer naturlig? :-)

Folding@Home

Seti@home

Genome@home

(Hentet lista ut av Prime95 sin Stress.txt readme-fil)

Endret av thoering
Lenke til kommentar
Takker for svar! jeg får se om jeg ikke får dempet denne Shuttle SB65G2 baserte PC'en litt nå. Tar gjerne imot tips om enkle tweaks for å redusere støy ytterligere, men det er begrenset hvor mye fint håndverk jeg gidder å legge i fatteren sin PC... ;)

Om du har et skrivebord med et lite skap, kan du kanskje rydde plass til den der. Shuttle-maskinene er jo ikke så store så det bør gå greit med luft rundt det om det er litt romslig. Legg gjerne en liten matte e.l. under slik at du begrenser evt. vibrasjonsstøy også.

Lenke til kommentar

Vel jeg kjører 2.6GHz på 1.45V nå. Det gir max 75W, typ 66W mot max 83W og typ 73W på originalinnstillingene i følge:

http://www.ocshoot.no/cpuheat.htm

Virker stabilt. Skal fyre opp Prime95 senere.

Mad Wolf Magnux: PC'en står på ei støydempet matte i et skap nå :thumbup: Det er imidlertid litt dårlig lufting i skapet så vifta går kjappere når døra har vært igjen en stund. Skal se om ikke jeg kan få fiksa et hull i bunnen av skapet slik at det blir bedre gjennomtrekk. Det er allerede hull oppe.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Å bytte viften til en Papst eller tilsvarende kan muligens gjøre underverker. Hadde inntrykk av at det var en del mekanisk støy fra den.

Edit: Du kan også prøve det geniale programmet speedfan for å kontrollere viftehastigheten etter ønske. (Dersom den ikke går lavt nok med den innebygde temperaturstyringen)

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er CPU-vifta som lager støyen og ikke viftene i strømforsyningen eller i kabinettet og/eller harddisk?

Det er skjermkort vifta som er den største synderen når systemet brukes til "vanlig" kontorarbeid. Blir det litt tyngre oppgaver så økes hastigheten på den vifta som er kombinert cpu og kabinett vifte.

Har ikke funnet en god måte å redusere hastigheten på skjermkort vifta ennå. Den har en nokså høyfrekvent lyd men den er ikke veldig støyende.

I følge speedfan så ligger HDD (WD Rapptor 36GB) på 40C og resten av systemet på 33-36 grader. Vet ikke hva som er hva av de tre temperaturmålerne ennå.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er CPU-vifta som lager støyen og ikke viftene i strømforsyningen eller i kabinettet og/eller harddisk?

Det er skjermkort vifta som er den største synderen når systemet brukes til "vanlig" kontorarbeid. Blir det litt tyngre oppgaver så økes hastigheten på den vifta som er kombinert cpu og kabinett vifte.

Har ikke funnet en god måte å redusere hastigheten på skjermkort vifta ennå. Den har en nokså høyfrekvent lyd men den er ikke veldig støyende.

I følge speedfan så ligger HDD (WD Rapptor 36GB) på 40C og resten av systemet på 33-36 grader. Vet ikke hva som er hva av de tre temperaturmålerne ennå.

Ok, kanskje bytte ut skjermkortet med et vifteløst skjermkort a'la dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

I225886.jpg

WD Raptor 36GB er kjent for å støye ganske mye, høyfrekvent lyd som durer konstant og er derfor lite egnet i en Shuttle etter min mening. WD Raptor 74GB bruker en annen motor som støyer vesentlig mindre. Kanskje bytte disk også? :)

Lenke til kommentar

Raptor'en plager meg svært lite faktisk. Skapet PC'en står i tar vekk så høyfrekvente lyder.

Vifteløst skjermkort står på ønskelista, men denne pc'en må ha litt 3D ytelse også. Vurderer disse ultimate edition kortene basert på ATI brikker

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Raptor'en plager meg svært lite faktisk. Skapet PC'en står i tar vekk så høyfrekvente lyder.

Vifteløst skjermkort står på ønskelista, men denne pc'en må ha litt 3D ytelse også. Vurderer disse ultimate edition kortene basert på ATI brikker

Har du plass til skjermkort med store og passive kjøleribber på hver side i dette barebone kabinettet da? Hvis du har det, så kan du jo bare kjøpe en slik kjøler og sette på selv.

I forrige uke monterte jeg en Zalman VGA Heatpipe kjøler ZM80-HP kjøler på et Nvidia GF3 kort i kollega sin Apple maskin. Der var det såpass trangt om plassen på baksiden av grafikkortet, at kjøleren stanget i en minnebrikke. Løsningen ble å vippe hele den bakre kjøleren på fremsiden, slik at begge kjølerne ligger på fremsiden. Et annet, men litt dårligere alternativ hadde vært å kun bruke den ene kjøleren, da uten heatpipen. Den løsningen har du også sikkert plass til.

Lenke til kommentar
Det er ikke så veldig trangt akkurat rundt skjermkortet. Vurderer denne:

http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsvga2.htm

Det er veldig god luftflyt rundt skjermkortet så jeg mener det rekker godt.

Jeg hadde engang en slik på et GF4 TI4200 kort. Ulempen er at man må lime det på, slik at det er bortimot umulig å få det av igjen. Jeg måtte ta det av da jeg skulle reklamere på Gainward kortet (kondensatorer røk). Den gangen kostet denne kjøleribben 75 kr, nå ser jeg prisen er svimlende 275 kr hos Microplex. Det er den ikke verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...