Gå til innhold

Epox 8rda+, oppstartproblemer


Cherox

Anbefalte innlegg

Displayet på mitt Epox 8rda+ V1 fungerer helt som det skal når alt er i orden, men dersom noe går galt henger det seg opp på den siste viste boot koden. Dersom dette er tilfellet med ditt kort kan du når du byttet skjermkortet ha tatt med deg problemene fra 9800pro kortet til det andre og dermed fått samme resultat.

 

Ang Abit NF7 kortet så bør du være obs på at det SLUKER strøm fra 12V rail (felles med 9800pro kortet) ergo vil du trolig ikke ha kraftig nok PSU. Samt det har vært flere tilfeller med 9800pro kort som ikke fungerer sammen med det kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når FF vises er hele POST unnagjort. VideoBIOS vekkes jo i POST. Ved feil her ville den stoppet før FF. Har ikke sett HK-defekt ved FF. Forstår ikke hva som da kan være galt med HK, men Eldroy`s forklaring kan støtte en HK-defekt HVIS vitale styresignaler til skjerm ikke sjekkes (noe jeg betviler).

Lenke til kommentar
Når FF vises er hele POST unnagjort. VideoBIOS vekkes jo i POST. Ved feil her ville den stoppet før FF. Har ikke sett HK-defekt ved FF. Forstår ikke hva som da kan være galt med HK, men Eldroy`s forklaring kan støtte en HK-defekt HVIS vitale styresignaler til skjerm ikke sjekkes (noe jeg betviler).

Når FF vises er HK ferdig med post ja..... Men dersom noe er galt kan kortet hoppe over alt i post og bare vise FF fra start av (ingen andre post koder blir vist). Dette har skjedd meg utallige ganger med Epox 8rda+ og den eneste måten å få liv i kortet igjen etter dette er å resette cmos på den vanskelige måten (fjerne batteriet og strøm til hovedkortet i minimum 10min og deretter reset cmos via jumper).

 

Det som utløser feilen kan ofte bare vises den første gangen maskinen starter. f.eks C1 (minne feil) deretter når maskinen restartes vises bare FF med en gang.

 

Mitt poeng er at han burde fjerne batteriet og all strøm til hovedkortet og resette cmos for deretter å sjekke hva som dukker opp av post meldinger.

Lenke til kommentar

Er enig med AveMORphine i at det er lurt å re-sette C-mos. Men husk at dette er en read only-krets som ikke lar seg programmere av feil på HK.

Denne må jo flashes i programeringsøyeblikket.

Nå har ikke jeg RDA-kortet, men jeg syns ditt oppfører seg ganske mystisk da, i forhold til det mine kort har gjort iallfall ?

Lenke til kommentar

Jeg har satt sammen 2 maskiner med det hovedkortet der (eldre revisjoner da).

Begge gangene fikk jeg den "feilen".

 

Ta ut ALT av ledninger, og sjekk at hovedkortet ikke er kortsluttet på noen måte (sjekk så godt du kan iallefall, er ikke så lett å se slikt).

Sett så inn KUN power-ledningen og prøv å start.

Klarer den ikke å starte (maskinen starter, går gjennom POST til du får FF, men ingen bilde kommer, er antagelig kortet dødt).

Hvis ikke, så sett inn en og en ledning mens du sjekker at maskinen starter opp etter hver ledning som ble satt på.

 

Hos meg var det den ene usb ledningen på hovedkortet som ødela alt. Husker ikke hva det var på hovedkort nr 2 i farta.

 

Håper du får det til å fungere. Er et glimrende hovedkort når det virker.

 

Edit:

Begge maskinene jeg satt sammen hadde 512MB PC3200 twinmos minne.

Endret av pc-killer1317
Lenke til kommentar

USB-ledninger er lure ! Pinnekonfigurasjonen på pluggen til HK forandres nesten for hver ny HKmodell som kommer. Det går nesten aldri å bruke den gamle uten å forandre pinnekonfig. først. Det som da kan skje, er at PSU blir kortsuttet og ikke gir ut noe i det heletatt. POST-indikaroren lyser da ikke.

Det kan tenkes PSU-versjoner som kun stopper den av spenningene som har kortsluttningen, slik at vifter likevel vil gå ??

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
USB-ledninger er lure ! Pinnekonfigurasjonen på pluggen til HK forandres nesten for hver ny HKmodell som kommer. Det går nesten aldri å bruke den gamle uten å forandre pinnekonfig. først. Det som da kan skje, er at PSU blir kortsuttet og ikke gir ut noe i det heletatt. POST-indikaroren lyser da ikke.

Det kan tenkes PSU-versjoner som kun stopper den av spenningene som har kortsluttningen, slik at vifter likevel vil gå ??

hmm, jeg tok bare å bytta fra 8rda+ til 8rda3+ uten problemer..

 

MEN jeg prøvde også en S-PDIF modul fra ASUS på 8rda3+'n

POFF! sa det, og det ble grått.

Lenke til kommentar
Mitt poeng er at han burde fjerne batteriet og all strøm til hovedkortet og resette cmos for deretter å sjekke hva som dukker opp av post meldinger.

 

Dette er selvfølgelig prøvd uten noen nevneverdig suksess.

 

Unnskyld at jeg blander meg inn.

Kanskje maskinen din fungerer helt fint.

Kanskje du heller burde prøve med en annen skjerm?

 

Jadda...seriøst og fint bidrag.

 

Etter intensiv søking på www.amdmb.com er konklusjonen at de som har hatt samme feil som jeg har fiksa seg et nytt kort. Og de burde vite hva de prater om, der er det tross alt folk som jobber i Epox som svarer på spørsmål.

Kanskje noen her som burde ta seg en tur innom de forumene.

Lenke til kommentar

Var ikke meningen å late som vi kunne mer enn de på amdmb.

Men det er jo kjedelig å returnere et hovedkort som virker, men som ble antatt ødelagt fordi personen som eier hovedkortet var for lat til å feilsøke litt på egenhånd.

Mange feil i en datamaskin kommer som regel av at personen som setter sammen maskinen har gjort en liten feil...

 

Men jeg antar vel at du har gjort så godt du kunne, og at feilen ligger i hovedkortet. Så bare returner den du.

 

 

En ting til:

Hvorfor poste her hvis du avfeier det vi sier og ber oss lese på amdmb? :roll:

Lenke til kommentar

:cry:

Har akkurat samme problem. Mitt kort har fungert (nesten) helt fint til jeg skulle skifte til rundkabel på CD + Brenner.

 

Da jeg skulle starte så kom FF opp umiddelbart. Clear CMOS - ingen effekt, Tok ut alt i PC, startet FF! Det burde det vel ikke være?

 

Så også at FF lyste da den fungerte men det er merkelig at skjemen er helt død når man booter? Får forresten ikke Boot-pip.

 

Det skal vel komme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...