Gå til innhold

CPU temp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Motherboard er sydbrua (chipset) også kallt systemtemp (temp i kassa) 24C (dette kan du sjekke ved å holde en loddebolt nær chipset, og se temp. stiger., eller dekke til chipset med tommelfinger)

 

CPU er egentlig nordbrua og IKKE prosessoren (chipset der den lille viften står) 35C (dette kan du sjekke ved å ta av ledninga til den vifta og se at temp. stiger)

 

CPU diode 50C er dioden som ligger under/i CPU. Dette er alså prosessoren (og som ikke skal overstige 60C ved full last....selvom den tåler mer.)

 

Det går også an å lese User´s manual, og kryssjekke mot ASUS PC Probe som følger med hovedkortet. (Dette har du tross allt betalt for.)

Lykke til :cool:

 

Edit : Forandret litt på teksten i håp om å bli forstått.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
så CPU temp er da 35c? Og når du sier at Diode tempen aldri skal overstige 60c, er ikke det litt merklig? en CPU tåler da mye mer en dette? isåfall tror jeg CPU fikk seg en støyt når CPU viften streiket.. :scared:

Forandret litt teksten ...håper du forstår. Det er en feil i AIDA at Nordbruen blir benevnt som CPU...

Lenke til kommentar

den viser core temp som alltid er varmer enn surface.. det er surface temp du skal beymre deg for... men core temp skal ikke være så mye høyerer enn surface

 

 

antar diode er core temp.. skjekk bios for hva som er hva.. der står det mer nøyktig hva som måler hva..

 

 

aida skal ikke vise annerledes. fordi bios måler med samme brikke som det aida gjør.. i mitt hovedkort er det winbond som måler.. da bruker aida samme måler.

 

 

Ikke alltid at systemp er like lav som cpu..min er den alltid varmere da varme vinden som kjøler cpu er varm blåser i retning sys chipen

Endret av VincentYa
Lenke til kommentar

all tempereatur uansett program leser av samme avlesnings chip.. i abit sitter som regel winbond chip nederst til hk med avlesningspunkter på vga chip, cpu surface og core

 

så den skal lese rikig.. bare aida oppgir annerledes.. altså de kaller det noe annet.. gå inn i bios er du snill så ser du der. da løser det prob seg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sveinsel (bl.a) har forklart deg dette rimelig klart synes jeg..

Aida er ett program.. som noen har kodet (veldig bra kodet), men det viser ikke alltid riktig mht. benevning på div. sensorer på HK.

Det er derfor ett program som SpeedFan viser "nøytrale" navn som Speed01, 01, Tenp01,02..etc...som du som bruker endrer til korrekt navn.

CPU'n din har en temp på 50 grader slik det fremgår at din første posting.. og det er vel en grei temperatur.. med ei CPU-vifte som "tusler" rundt på tomgang.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...