Gå til innhold

Fujifilm FinePix F420

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått meg dette digitale kameraet, og til nå er alt stort sett bra, men det er en ting ved den som jeg undrer over, og som ikke sto på brukanvisningen.

Alle kameraer per idag har støtte for videofunksjon, og mitt er heller ingen unntak, men det som er problemet er at en 30 sek. videosnutt tar hele 20 MB. En kompis av meg har et Pentax Optio S og der tar en 30 sek. film i overkant av 2 MB. Kvalitetsmessig er den eneste forskjellen at jeg har dobbelt så høy framerate som ham (oppløsning er lik), men det skulle jo ikke gi 10 ganger større filstørrelse skulle det?

Jeg har en Fuji 128 MB xD-Picture Card, så det går kanskje 2 minutt før minnekortet er full. Er det mulig å redusere filstørrelsen? Eventuelt hvordan gjør jeg dette på PC?

Takker for alle svar.

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størrelsen stemmer nok den. Det du trenger er et videoredigeringsprogram. Da kan du konvertere fila til hva du vil. Om du f.eks. skal sende den i mail, kan du konvertere den til *.RM Kvaliteten blir da selvfølgelig ganske dårlig, men fila blir kanskje rundt 2-300 kb Kvaliteten kan du dog her justere med kvalitet vs størrelse. DivX er også et format som gjør små filer samtidig som kvaliteten blir ganske god ved hard komrimering. Det finnes mange redigeringsprogrammer der ute, du får gå på TuCows å se der og finne ut hva du trenger. Noen er dyre, noen kan du bruke uten å betale for dem. Det er i alle fall en enkel prosess. Samme prinsipp som å konvertere et TIFF-bilde til JPEG, bare det tar leeeengre tid....

Espen

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...