McLuddis Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Det er sikkert et teit spørsmål. men jeg klarte ikke å bli enig med meg selv om dette... er det noen som vet? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 se i verktøykassen på overklokking.no der kan du finne ut det Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Her: Verktøykassa til Overklokking.no - Her kan du finne ut akkurat det du lurer på Bruk desibel-kalkulatoren. EDIT: Et par sekunder før meg Dimensionx Endret 9. mars 2004 av Dingot0m Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 da fikk jeg svar på det jeg lurte på Takk for hjelpa Lenke til kommentar
habentsen Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Litt enkel teori. To vifter med likt lydnivå gir +3dB høyere lyd enn 1 vifte, 3dB tilsvarer det man normalt regner som minste hørbare endring i nivå som vi oppfatter. Tre like vifter gir +4,5dB, vil normalt ikke gi merkbar økning i nivå i forhold til 2. Fire like gir +6dB osv. +10dB er det som subjektivt(ca) oppfattes som "dobbelt så høyt". Endret 9. mars 2004 av habentsen Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Her: Verktøykassa til Overklokking.no - Her kan du finne ut akkurat det du lurer på Bruk desibel-kalkulatoren. EDIT: Et par sekunder før meg Dimensionx ja, men jeg hadde ikke link da *Lat* Lenke til kommentar
mirrormatch Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Mener da bestemt at 3dB er en dobling og at 10 dB er tidobling siden dB skalaen er logaritmisk i 10 logaritme... Correct me if I'm wrong, lenge siden skolebenken gitt... Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Mener da bestemt at 3dB er en dobling og at 10 dB er tidobling siden dB skalaen er logaritmisk i 10 logaritme... Correct me if I'm wrong, lenge siden skolebenken gitt... Mente også på at 3db var dobbling av støy... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 (endret) Mener da bestemt at 3dB er en dobling og at 10 dB er tidobling siden dB skalaen er logaritmisk i 10 logaritme... Normalt å tro, men feil.Den 3dB kommer fra wattregning. Har du en høyttaler rata til 90dB/1 (mao 90dB med 1Watt målt med 1 meters avstand) så vil du få 93dB ved 2Watt. Mao du må doble effekten for å få en 3dB økning. Men poenget her er at lydstyrken er en subjektiv oppfatning. 10dB er hva mennesketøret tolker som en dobling av lydstyrken. Dette er selvsagt også individuelt, men det er ca det som må til. edit: angående dette med å regne på dB og vifter så er det imho ganske tullete. Viftene vil lage vibrasjoner, hvor mye mottrykk den møter etc vil drastisk spille inn i hvor mye bråk du ender opp med. Greit å være klar over at 2x20dB ikke tilsvarer 40dB, men å regne på det med 2 desimaler slik ok.no gjør blir tullete. Endret 10. mars 2004 av Anders Leipsland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå