Gå til innhold

Overklokke cpu, men beholde ram@pc3200

fAight

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et ic7-g-kort, p4c 3GHz og no-name 512 MB PC3200 rambrikke

Tenkte å overklokke cpu'en litt, men fortsatt ha samme hastighet på ram'en. I bios fikk jeg disse alternativene for ram-instillinger:

3:2

5:4

1:1

By SPD (1:1)

Hvilket skal jeg velge for å la ram'en kjøre på standard hastighet, pc3200?

takk

mvh

ridgea

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det fortsatt er tvil.

pc3200 ram kjører på 200Mhz ("standard")

Setter du "devider" til 3:2 kan du klokke FSB til:

200Mhz / 2 * 3 = 300Mhz (litt drøyt kanskje)

For 5:4 blir det:

200Mhz / 4 * 5 = 250Mhz

Håper det var oppklarende, og grattis med "millennium"-antall innlegg ridgea.

*tuuuuut tuuut* (intern)

Edit: Vel ridgea bad om å få det med teskje, så innlegget ditt, Fredrik, er ikke helt bortkastet. Du gav han svaret med teskje, jeg med grøtsleiv :p

Endret av Inkognito
Lenke til kommentar

Mente ikke å være nedlatende, men nå skal vi forklare NØYE, så følg med! Dette lurte nemlig jeg også på i starten. :roll:

Uklokket står FSB'en din på 200MHz (effektivt 800MHz) hvis du har en P4 med 800FSB (som du har). Hvis rammen din nå står på "1:1" eller "By SPD (1:1)" så kjører dine PC3200 brikker på 200MHz (effektivt 400MHz).

La oss si at du velger å klokke CPU'en din fra for eksempel 3,0Ghz til 3,4GHz. Multiplier står da på 15, og for å nå 3,4GHz, må du sette FSB til 227MHz.

Hvis du ikke har rørt innstillingene for rammen, etter å ha gjort dette, vil de nå kjøre på 227MHz (effektivt 454MHz). Siden de brikkene dine er av "NO-NAME"-typen vil de sansynlighvis ødelegge for deg og du får ikke bootet med den nye klokken din.

Her kommer løsningen: Sett rammen din til 5:4 isteden for "1:1" eller "By SPD (1:1)". Nå vil rammen din kjøre på 4:5xFSB som er lik 181,60MHz (effektivt 363,20MHz).

Dette er under standard hastighet og vil minke ytelsen på systemet. Det finnes dessverre ingen mellomting mellom 5:4 og 1:1. Så eneste løsningen for å få rammen til å kjøre standard hastighet, samtidlig som CPU er overklokket, vil være å sette rammen til 5:4 og FSB til 250. Da vil CPU'en din kjøre på 3750MHz og det tviler jeg på vil kjøre stablit med boxed kjøler :p .

Håper dette gav deg svar på det du lurte på ridgea.

Er noe (eller alt :p ) av det jeg har skrevet feil, let me know :thumbup:

EDIT: Du kom meg i forkjøpet Inkognito. ARGH! :mad: Tok nemlig j***** å skrive alt sammen.

Endret av F-r-e-d-r-i-k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...