Gå til innhold

Hvilken telelinse

Anbefalte innlegg

Nå til helgen skal jeg opp i helikopter for å filme et par karer på ski og snowboard i fjellet. Har et Sony TRV-950 med 12x optisk zoom (150x dig. zoom), Men ble litt i tvil om dette holder når jeg kommer såpass langt vekk fra fjellsiden...

Hvor sterk telelinse, telekonverter trenger jeg for å få godt nok resultat, og hvor sånn ca. ligger prisen på slike linser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du trenger noe særlig mer. Om du zoomer mer enn 12x er det vel ganske usannsynlig at du klarer å holde kameraet nok i ro i helikopteret til å få brukbart materiale. På den andre siden, dersom du faktisk HAR penger nok, så koster det jo bare under en 1000-lapp for en normal Ø37mm 2x-konverter (Ø37mm er altså filterdiameteren jeg tror TRV950 har).

Lenke til kommentar

Ok, takk Ursa, skal se på linser idag. (Stemmer at filterdiameteren er Ø37mm ja...)

Jeg lurer også på hva instillinger dere anbefaler meg å bruke, har egentlig ikke så veldig mye peil på hva som tar seg best ut på film. Da tenkte jeg på shutterspeed, exposure og kanskje jeg kan endre whitebalance litt for å få den rette effekten? Har ikke filmet så mye ute i snøen før, så viss noen har tips å gi, så er jeg svært glad for det ;)

Lenke til kommentar

JA! Viktig tips: HUSK å overeksponere, for når alt er helt hvitt (snøen) så vil alle folkene bli helt svarte dersom du kjører det fullstendig automatisk. Litt vanskelig å forklare, men det lureste du gjør er å prøve litt på forhånd og filme folk med masse snødynger i bakgrunnen sånn at du behersker kameraet til du skal i helikopter (SØRG for at helikoptershotet blir bra!!! Du får ikke lov å komme tilbake med sånn "litt under middels" bra materiale! Det er ikke alle som får sjans å fly med helikopter.... noen gang :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...