Gå til innhold

feil kobling av +/- på strøm


hox

Anbefalte innlegg

Har en bærbar pc som kartplotter i båten, og kjøpte en omformer fra 12v->19V el. noe sånt på clas. Her var det viktig å ha +/- rett.

 

Målte den rett første gangen, men den måtte selvfølgelig dette ut. Og når vi tok den inn igjenn, så var det jo selvsagt feil vei. Resten sier vel seg selv :roll:

 

Er det mulighet for å fikse dette på en billig måte? Da pc er noen år, så vil jeg ikke legge ut unødig mye for å få fikset den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har altså kjøpt en transformator som erstatter strømadapteren som normalt brukes i 220V? Ikke en strøm inverter?

 

Hvis så er tilfellet og PC'en ikke fungerer lengre så har du nok svidd av hovedkortet til PC'en. Det er dyrt å fikse. Beste er da å kjøpe en billig bærbar på QXL.

Lenke til kommentar

Tja, er ikke helt sikker på hva du mener nå.

 

Pcen har fungert perfekt i flere måneder, så det er ikke omformeren som er feil/ødelagt, var bare om at vi klarte å bytte om +/- pol når de datt ut her en dag.

 

Er det ikke mulig å skifte noen kondensatorer etc ?

Lenke til kommentar
.... kjøpte en omformer fra 12v->19V el. noe sånt på clas. Her var det viktig å ha +/- rett.....

Forstår det slik at du har kjøpt en omformer som lager 19V av 12Volt DC (vanlig likestrøm) og nå er det feil på denne.

Da spørs det om du ikke bør finne et annet forum, hvis vi ikke skulle være så heldig å ha noen elektronikk folk blandt oss.

 

Vil tro den er defekt.

 

Regner med at du har sjekket evnt. sikkringer.

 

 

Edit: En miss....

Endret av Ookami
Lenke til kommentar
Forstår det slik at du har kjøpt en omformer som lager 19V av 12Volt DC (vanlig likestrøm) og nå er det feil på denne.

 

Blir en del misforståelser her :p

 

Men, det er først og fremst laptopen som er ødelagt vil jeg tro?

 

Har ikke testet pc på annen spenningskilde, men det luktet svitt og smalt når den var koblet feil i .. :scared:

Lenke til kommentar
Forstår det slik at du har kjøpt en omformer som lager 19V av 12Volt DC (vanlig likestrøm) og nå er det feil på denne.

 

Blir en del misforståelser her :p

 

Men, det er først og fremst laptopen som er ødelagt vil jeg tro?

 

Har ikke testet pc på annen spenningskilde, men det luktet svitt og smalt når den var koblet feil i .. :scared:

Det er nok helt sikkert NOE som har gått galt..:)

Men det er jo ikke sikkert det blir så dyrt.

 

Husker at jeg gjorde noe lignende på min gamle Spectrum for X antall år siden, og det var ikke mye som var galt i den.

 

Regner med at man ofte har sikringer/dioder e.l. som skal ta unna for slike ting..(??). Så ville ikke satset alt på at hele PC'en må kasseres, men mulig det er vanskelig å fikse!

 

Du trenger vel uansett hjelp fra en som kan litt elektronikk for å titte på PC'en!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...