MixMaster Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Ok, skal nå endelig få komt skikkelig igang med moden min. Jeg skal jobbe med dette i et kunst og håndverks-prosjekt, og jeg starter i morra. Var på biltema istad og kjøpte lakk (primer/grunning, hobby- metallic svart og sølv og klarlakk), sparkel, maskeringsteip, og pussekloss (slipe/pussepapir har lærinna mi kjøpt). Men så var det første tingen jeg lurer på. På primern stod det at den skulle påføres "kryssvis", hva vil det si? Kan den ikke påføres "vanlig"? Nummer to blir vel om dere har noen tips til å best mulig finish i lakken? Nummer tre. Hvor finner jeg sånn "honney comb-gitter" (sånn sekskanta)? Trenger til fronten. Nummer fire. Har dere forslag til mønster/utskjæring i toppen? Linker? I toppen skal jeg ha plass til en (kanskje to med vifte til PSU, hvis jeg snur den opp ned) 120mm vifte/r. Vil nok komme noen bider etterhvert, men trenger noen til å hoste dem da Ellers vil jeg si tusen, tusen takk til dem som kommer med tips/forslag, kritikk og/eller meninger! EDIT> Skrivefeil.. Endret 16. mars 2004 av MixMaster Lenke til kommentar
tmkaldheim Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 for hosting av bilder: http://www.home.no Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 -påfør primeren på samme måte som annen lakk, i mange tynne lag. -våt puss klarlakken( som du påfører til slutt) med 1000grit sandpapir, så vokser du den. resten vet jeg ikke. men les denne guiden for maling av kabinett.. lykke till!! -diablito- Lenke til kommentar
cc Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Lakkguide á la cc Her kommer en guide (uten en haug av smileys, yay), prøver å være så korrekt jeg kan. Hvis jeg har bomma helt, så får dere andre rette på ting, gjerne på pm, så kan jeg rette på det her. Da slipper vi 100 svar som går på rettelser eller skriveleifer. Alt skrevet videre her er i alle fall mine erfaringer. Har lakkert litt av hvert opp igjennom tiden. Biltema går du til når du trenger noe som er billig og funker, ikke om du trenger noe av god kvalitet. Dette gjelder i alle fall lakk. Du kan ikke vente å få en kjempegod finish når du skal lagge glatte store flater som sidedøren på en pc med lakken du kjøper der, selvom du har gjort en god jobb. På allerede lakkerte gjenstander som f.eks. kabinettet på en pc, er det bare dumt å legge på primer. Det samme gjelder mye av plastgjenstander, f.eks. keyboard + mus. Dette vil bare skape ujevnheter og er ekstra mye bry (min erfaring). 1. Det du bør gjøre er å pusse alt matt. Du velger selv om du vil våtpusse eller ikke, jeg anbefaler å gjøre det. Vannet drar med seg en del skitt vekk fra det du pusser, og gir derfor gjerne et jevnere resultat.. Puss gjerne med kloss, der det går, og bruk høyt nummerert papir når du er på den siste biten - 400/600 papir. Når du er ferdig med pussingen og står igjen med en matt overflate, tørker du over den med en våt fille/klut og passer på at ingen hårstrå eller annet smuss ligger igjen (doh). 2. Påfør lakken kryssvis, ja. Det vil si at du sprayer i 8-talls form, nesten som når Zorro mekker z'en sin (zmokin'). Først frem og tilbake den ene veien over hele flaten, så snur du deg eller flaten 90 grader, og gjentar samme bevegelsen. Da bør det være forklart detaljert nok? (Om du kjøper ordentlig bil-lakk, så er det gjerne en illustrasjon av dette på boksen). Den vanskelige biten her, ligger i mengden du påfører; Det skal være så mye lakk at det glinser og er speilblankt nok til at du ser gode refleksjoner av lys, men det må selvfølgelig ikke være så mye at det renner. Hvis/når det renner, kan du prøve å tørke av alt som renner med en fille, men det er jo ikke særlig smart om det begynner å renne midt på en stor flate. Da venter du heller til det er tørket, og så pusser og matter du det ned igjen. 3. La det tørke. Akryllakk til bil tørker på 15 min i et middels stort rom, men det skader ingen å vente i 30 minutter før du fortsetter. Skal du våtslipe, venter du gjerne over natten. Det som har våt lakk på seg bør stå fritt for flyende partikler og støv, men jo mer luft, jo bedre. Altså har du et stort rom, er det best å bruke det. En god praksis er å ha ett vindu eller én dør (rett ut) stående oppe, da får du lakken ut, men ikke for mye luftstrøm med gærne hårstrå og støvselvmordsbombere som skal ødelegge for deg. * Disse 3 stegene går du igjennom minst 2 ganger, og minst en ekstra gang for klarlakk. * Hvis du mikser forskjellige typer lakk, vær forberedt på at lakken kan koke - altså prøv på noe søppel først. * Ikke kjøp lakk i fargehandel eller Biltema. Se etter billakk/akryllakk. Lakk jeg har prøvd og er fornøyd med: Dupli-Color Auto-Color, Maston CarColor. Du vil skjønne at lakk er dyrt, og at du ikke ønsker å bruke altfor mye av det. * Ha alltid maskeringsteip, aviser eller annet dekke, og gjerne skalpell eller saks klart. Halvveis offtopic, men jeg fortsetter med tips nedover: Nettopp ferdig med et lite lakkeringsprosjekt selv, jeg. Den gamle maskinen til søstra mi var blitt helt gulbrun av sola, og så ikke ut lengre. Jeg tenkte dette kunne bli en fin intro til modding-scenen, har kun gjort et vindu på min boks tidligere. Det skal sies at jeg er dårlig på praktiske ting, er litt for utålmodig iblandt. Begynte med kassa, men på det tidspunktet hadde jeg ikke planer om å gjøre noe spesielt utav det, så ingen bilder av det. Kassa ble fort til cd-rom'ene, og floppy fikk en overhaling. Så så jeg det lille prosjektet på Metku der han hadde mekka vindu på musa, og copycat'en i meg tok over og satt igang med musa. Da tenkte jeg at jeg fikk ta skjerm og tastatur også, og så var man igang. Tastaturet ble strippet for taster, så la jeg horisontale striper markeringsteip, for å unngå å lakkere der tastene sitter - jeg hater trege taster. Brukte skalpell etterpå for å kutte ned på teipen, slik at det dekker kun kontaktflatene der knappene sitter. Mus under endring. Har lagt på ett lag, fant ut at det ble for ujevnt ved vinduet, og måtte pusse ned litt til. Maskeringsteip er din venn. Husk å maskere "fronten" også, der skal knappene gli fjærlett opp og ned. Musa etter lakkering, før klarlakk. Røff overgang mellom hvit og rød er typisk target for litt forsiktig pussing. Hvis du ikke har ventet så lenge (naughty boy!) så bør du være forsiktig med pusseretningen, fargene kan fort smitte over i hverandre. Skjerm, fått gratis på jobben.. gjett hvor. Maskerte så godt jeg kunne, og gikk over kantene med skalpell etterpå. Om det var et skikkelig prosjekt, hadde det vel vært på sin plass å maskere knapper og led-utgangen, evt. demontert skjermen for å lakke hver del hver for seg, men ikke denne gangen, altså. Som sagt så skal det nok lakk på til at det skinner. Se refleksjoner her: Og til slutt, litt stemning. Som sagt så har jeg ikke verdens beste tålmodighet, og særlig når det er en gratisjobb for kjære søster, så kunne jeg nok vært mer pirkete, men jeg var fornøyd tross alt. Det finnes noen bilder til her: http://www.pegs.no/div/lakkmc_09.03.04/ Lenke til kommentar
cc Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 MixMaster: Her er det en som har funnet seg litt hullnetting/mesh/gitter: http://rastlaus.com/gallery/view_album.php...bumName=album04 Som du ser, så kommer det fra noe bilstyling-greier. Var det ingen som likte guiden, eller hadde noe å tilføye/rette på? Lenke til kommentar
MixMaster Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 Tusen takk til dere som har svart, og mest til cc for guiden! Men hvor mye koster sånn ordentlig billakk? Hvis det koster mye (LES: mer enn jeg har råd til) så holder jeg meg til biltemalakken.. En annen ting jeg kom på er at uten min egen pc (som ligger i anti-statiske poser i skrivebordsskuffen min) så får jeg sansynligvis ikke bilder ut på nettet før jeg er ferdig med moden.. ( *DOH* ) Begynte jo forresten å ta frahverandre kabinettet i dag, fy søren må mange pop-nagler! Vil det forresten være vanskelig å erstatte disse med skruer senere når jeg setter det sammen igjen? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 (endret) Kjøp heller nye pop nagler. det er stress med så mange skruer. Di kan kanskje sette inn skruer på ting du har lyst yil å lett kunne ta av som f eks hovedkortbrett etc. Edit: Weee! post nr 100 Endret 10. mars 2004 av GSM Lenke til kommentar
MixMaster Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Ok, takk GSM! Men har noen linker til noen andre sider enn bit-tech hvor jeg kan lete etter mønster til toppen og høyre side av kabinettet (den nærmest hovedkortet)? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) Søk etter <det du leter etter> decals i google. det funker alltid For eksempel : Dragon Decals -> Bilder -> hurra! Bedre side Edit: la til en ny side Endret 11. mars 2004 av GSM Lenke til kommentar
MixMaster Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Takk GSM! OK. Har nå bestemt meg for å bruke en annen lakk (bruker biltema-lakken som prøvekanin), og i dag var jeg to timer hos den lokale billakkereren og så på fargekart (VELDIG mange farger!), og tok en "rask" avgjørelse da jeg fant en svart farge som gjenga en gull-farge ved riktig lysreflektering (den var FET ). Jeg skreiv ned fargekoden og bestiller via bilverkstedet jeg "jobber" på (får den vel om to uker, får se..). Jeg kommer sansyneligvis til å ta noen bilder i morra da jeg har kunst og håndverk, men får nok ikke lagt dem ut enda. ..Så får man se videre... EDIT> Skrivefeil.. Endret 16. mars 2004 av MixMaster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå