Gå til innhold

Trenger en lang strømkabel

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en strømkabel (utstyrskabel heter det kanskje?), av samme type man bruker til PC/monitor osv. Lengde ca 8-10 meter. Har ikke funnet dette noe sted, og må vel kanskje lage en sånn selv. Hva trenger jeg, og hvor finner jeg plugger/kabel? Elfa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikket innom Elfa de har tre alternativer på 5M

3×1,0 mm2

5 m Grå 43-314-92 59,30 48,70 38,70

5 m Svart 43-314-35 59,30 48,70 38,70

5 m Orange 43-314-50 59,30 48,70 38,70

Eller apparatkontakt nr 43-204-04 og en nettledning i ønsket lengde.

Lenke til kommentar

du tar: en vanlig kabel du bruker til monitor/pc, kapper den i to. går på clas og kjøper deg 10m med kabel (med 3 ledere +, - og jord) kobler sammen med enten å lodde litt eller med sukker biter ;)

sånn ville jeg ha gjort det iallfall

lykke til :thumbup:

-diablito-

Lenke til kommentar

Det du også kan gjøre når det opereres med 220V ac er: Få noen som har peiling på det til å gjøre det. Ser du ikke en gang vet hvilket støpsel du skal ha.

Ikke noe vondt ment, men kun til ditt eget beste!

Mvh

KFB

Lenke til kommentar
du tar: en vanlig kabel du bruker til monitor/pc, kapper den i to. går på clas og kjøper deg 10m med kabel (med 3 ledere +, - og jord) kobler sammen med enten å lodde litt eller med sukker biter

Kabelen vil være synlig, så jeg tror ikke jeg går for en sukkerbitløsning ;)

Det du også kan gjøre når det opereres med 220V ac er: Få noen som har peiling på det til å gjøre det. Ser du ikke en gang vet hvilket støpsel du skal ha.

Jepp, kan godt få noen som har peiling til å skru sammen kabelen, men bare jeg hadde fått bestillingslisten klar hadde det vært en fin begynnelse :)

Lenke til kommentar

Mvh

KFB

Han er vel kansje ikke så dum å ha ene enden i veggen mens han monterer da :p

Det værste som kansje om han kobler feil, er at en sikring går (og hvis han er skikkelig uheldig et skikkelig støt, men det er veldig usansynlig).

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Det er endel ting som kan være verdt å nevne her. Det er ikke helt ufarlig å lage en skjøteledning hvis man har absolutt ludo peiling på hva man gjør.

- Ikke få kutt på isolasjonen (hverken den indre eller den ytre)

- Ikke avisolér mer enn nødvendig (10mm holder) av lederne

- Den ytre isolasjonen skal være i klem der du skrur selve ledningen fast i pluggen (med det mener jeg at du ikke skal se de tre ledningene stikke ut av pluggen)

- Ikke la kobbertråder stikke ut noen steder. Alle trådene skal ligge inntil hverandre tvinnet.

- Ikke plugg i ledningen før du er ferdig ;)

Lenke til kommentar
du tar: en vanlig kabel du bruker til monitor/pc, kapper den i to. går på clas og kjøper deg 10m med kabel (med 3 ledere +, - og jord) kobler sammen med enten å lodde litt eller med sukker biter ;)

sånn ville jeg ha gjort det iallfall

lykke til :thumbup:

-diablito-

Trygt! :lol:

Lenke til kommentar

men... går det galt ryker sikringen, har du automat sikring må du gå noen meter og trykke på knappen og gå helt tilbake igjen.

Det er jo ingen som står og holder over lederene når de tester den da, så det går nok bra. :)

EDIT: ikke til deg uk2k altså :p

Endret av e321
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...