Gå til innhold

Få din 200GB HD til å lagre 510GB


Anbefalte innlegg

Vanvittig hva folk "tror" på.. Hadde internett eksistert for 600 år siden, hadde vi hatt en tilsvarende diskusjon, men motsatt virkelighet enn denne historien:

 

DA1

"Hey! Sjekk denne artikkelen! Det står at at jorden er rund! Det kan faktisk hende at det finnes land på andre siden av Det Store Hav som ingen vet om!"

 

DA2

"Goddamn! Noen burde få en båt av Dronningen av Spania og få sjekket dette her ut. Hvis det er tilfelle, så kan det være gull og grønne skoger på andre siden!

 

DA3

"Jeg gidder ikke å sjekke, er veldig lite sugen på å falle av kanten på jorden. Dessuten vet alle at jorda er flat. Det er beviselig siden vi ikke faller av noe de ville gjort hvis jorden var rund"

 

DA2

"Vel, det står i artikkelen, så jeg tror det er sant jeg da... "

 

DA5

"Jeg har en båt, skal prøve å få lagt ut på en ekspedisjon etter jeg har klipt nok sauer"

 

DA1

"Hm.. Noen lærde skriver nå at det bare er bullshit... Jaja.. Det HADDE jo vært kult om jorda var rund da, så kunne vi lettere kommet til India i stedenfor å seile rundt Afrika."

 

DA3

"Lol, n00bs! At dere faktisk gidder å TRO på noe sånt... FFS"

 

*går og legger seg*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle da vel bare mangle om ikke folk var særdeles skeptiske til dette. Dette dukker opp som en skjult "thingy" ang. harddisker i 2004.

Det sier seg jo selv at HDD produsenter aldri ville ha sent ut slike disker som du kunne oppnå dobling av kapasiteten på.........halloooooo.....

 

Og hvis det hadde vært tilfelle, så hadde dette vært ute (kjent) for mange Herrens år siden............

 

Det er dette som gjør dette forumet hysterisk morsomt å lese av og til - bare rop høyere Volt, høyere CPU- kraft, større diskplass - og folk stormer i en retning, lmao.........verden vil jaggu bedras.......... :laugh::laugh:

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Hi,

 

I'm writing regarding the "unused space on hard drives recovered?" article at . As a frequent user of Ghost, both for work and personal machines, it is quite obvious all this method is doing is corrupting the discs' partition tables.

 

I'd be curious to know if the person who sent you this ever tried to FILL all partitions of the disc and then verify the data is usable. Basically, you're corrupting the hard drive's information that says its size and telling the computer it's larger-- it will definitely APPEAR that you mysteriously have tons of new space, but it WILL cause corruption and data loss.

 

I think at the very least you should put even more caveats on that story, before some punter comes by and wipes out all his important data by copying it to his new super-huge-hard drive.

 

There IS "lost space" on modern hard drives-- they do major amounts of error correction, data redundancies, etc. However, you're not talking anywhere near 50% of space lost. And even if you were-- is losing all error control worth a bit of extra space when you can pick up another 120GB drive for under $80US??

 

Justin Scott

Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=14597

Endret av Pion
Lenke til kommentar
Er veldig fristet til og prøve dette , men kan jeg herpe hele dritten eller ?

I værste fall kan du nok redde den tilbake med en partisjonering fra grunnen av igjen. Bare bruk patchet og riktig programvare for å partisjonere og formatere.

 

(Husk at den gode gamle såkalte "lavnivå-formateringen" ikke kan gjøres av sluttbrukere på moderne disker. Dette er helt avleggs og brukes ikke lengre)

Lenke til kommentar

Stemmer det at det blir skrevet til begge sidene av et "platter" ?

Og f.eks når Hitachi oppgir 83 GB pr platter for 7k250 diskene, betyr det at det er 83 GB til sammens på de to sidene?

 

For det betyr vel at på disker med x,5 ganger platterstrørrelsen er det 41,5 GB som ikke blir brukt. Da altså 40, 120 og 200 GB versjonene. Dette er sikkert en av grunnene til at 40 diskene koster ca det samme som 80 versjonen.

 

Om denne ekstra plassen kan brukes, så er nok det den eneste måten å "overklokke" en HD som noen så flott beskrev det. Men sannsynligvis så mangler lese/skrivehodet på den siden som "ikke blir solgt".

Lenke til kommentar
Stemmer det at det blir skrevet til begge sidene av et "platter" ?

Og f.eks når Hitachi oppgir 83 GB pr platter for 7k250 diskene, betyr det at det er 83 GB til sammens på de to sidene?

 

For det betyr vel at på disker med x,5 ganger platterstrørrelsen er det 41,5 GB som ikke blir brukt. Da altså 40, 120 og 200 GB versjonene. Dette er sikkert en av grunnene til at 40 diskene koster ca det samme som 80 versjonen.

 

Om denne ekstra plassen kan brukes, så er nok det den eneste måten å "overklokke" en HD som noen så flott beskrev det. Men sannsynligvis så mangler lese/skrivehodet på den siden som "ikke blir solgt".

Jeg tror du har helt rett!

 

Jeg har selv åpnet mange eldre disker + noen defekte nyere. Alle disse hadde tydelig akkurat det antallet lesehoder som trengs for å oppfylle størrelsen. F.eks en 10GB fujitsu-disk jeg hadde liggende fra en gammel kontor-PC hadde en plate med kun ett lesehode. Denne disken var i en serie som hadde intill 2 plater, 4 lesehoder, 20GB per plate og dermed 40GB på toppmodellen. Slik har det vært med samtlige disker jeg har åpnet. (sikkert 20 stk) Har alltid sjekket specs for nyskjerrigetens skyld før jeg åpnet de.

 

PS. For de som har mange <10GB disker liggende å slenge: Åpne de, og plukk ut platene. De er flotte og speilblanke og fungerer fint som T-lys fat. Magneten som styrer lesearmen er svært kraftig og funker glimrende som kjøleskap-magnet. (klarer å holder minst 10 postkort av gangen) Magnetene er også greie til å putte inni foret på grytekluter. Bare å slenge grytekluten på kjøleskapdøra så henger den der.

Lenke til kommentar
Stemmer det at det blir skrevet til begge sidene av et "platter" ?

Og f.eks når Hitachi oppgir 83 GB pr platter for 7k250 diskene, betyr det at det er 83 GB til sammens på de to sidene?

 

For det betyr vel at på disker med x,5 ganger platterstrørrelsen er det 41,5 GB som ikke blir brukt. Da altså 40, 120 og 200 GB versjonene. Dette er sikkert en av grunnene til at 40 diskene koster ca det samme som 80 versjonen.

 

Om denne ekstra plassen kan brukes, så er nok det den eneste måten å "overklokke" en HD som noen så flott beskrev det. Men sannsynligvis så mangler lese/skrivehodet på den siden som "ikke blir solgt".

Jeg tror du har helt rett!

 

Jeg har selv åpnet mange eldre disker + noen defekte nyere. Alle disse hadde tydelig akkurat det antallet lesehoder som trengs for å oppfylle størrelsen. F.eks en 10GB fujitsu-disk jeg hadde liggende fra en gammel kontor-PC hadde en plate med kun ett lesehode. Denne disken var i en serie som hadde intill 2 plater, 4 lesehoder, 20GB per plate og dermed 40GB på toppmodellen. Slik har det vært med samtlige disker jeg har åpnet. (sikkert 20 stk) Har alltid sjekket specs for nyskjerrigetens skyld før jeg åpnet de.

 

PS. For de som har mange <10GB disker liggende å slenge: Åpne de, og plukk ut platene. De er flotte og speilblanke og fungerer fint som T-lys fat. Magneten som styrer lesearmen er svært kraftig og funker glimrende som kjøleskap-magnet. (klarer å holder minst 10 postkort av gangen) Magnetene er også greie til å putte inni foret på grytekluter. Bare å slenge grytekluten på kjøleskapdøra så henger den der.

Jeg tror ikke jeg ville prøvd dette... hadde vært greit om det var sant da...

 

OT: hehe... jobber på ei tv/radio rep. sjappe for tiden... her om dagen fikk vi inn en videospiller som kasta kasettene 1-2 meter bortover gulvet... det viste seg at det lå en slik magnet og holdt igjen skuffa... helt til fjærene ble stramme nok... :) ypperlig katapult :D

Lenke til kommentar
Kildekritikk folkens!! The Inquirer :no:

Var en leser som sente det inn til The Inquirer.

Fra 200 GB til 510 GB http://www.itavisen.no/art/1303084.html

En innsender til britiske nettstedet The Inquirer dokumenterer hvordan han oppdaget at det finnes skjulte partisjoner på standard harddisker.

 

Ved hjelp av metoden klarte Wiley Sider og kameraten Scott Komblue å forvandle en 200 GB Western Digital-disk til en 510 GB-utgave - langt mer enn det som er mulig å få kjøpt i butikken i dag i form av en enkelt disk-enhet.

 

Snart kommer også 400GB fra hitachi "Deskstar 7K400"

 

http://www.itavisen.no/art/1303077.html

Lenke til kommentar

er vel 3 forklaringer eller no

 

1. partisjonene overlapper hverandre, som vil tilsi at hvis du skriver data på partisjon B vil du overskrive noe på partisjon A og vica versa

partisjon A går fra 0-40Gig

Partisjon B går fra 10-40Gig

A+B=70Gig (egentlig bare 40Gig)

 

2. Man fjerner "tabellen" over bad sectors og anvender disse sectorene til å skrive data på, som fører til at dataene blir korrupte. man kan vel få skvisa ut noen gig men ikke så mye som det blir påstått her.

 

3. gutten kødder...

Lenke til kommentar
Stemmer det at det blir skrevet til begge sidene av et "platter" ?

Og f.eks når Hitachi oppgir 83 GB pr platter for 7k250 diskene, betyr det at det er 83 GB til sammens på de to sidene?

 

For det betyr vel at på disker med x,5 ganger platterstrørrelsen er det 41,5 GB som ikke blir brukt. Da altså 40, 120 og 200 GB versjonene. Dette er sikkert en av grunnene til at 40 diskene koster ca det samme som 80 versjonen.

 

Om denne ekstra plassen kan brukes, så er nok det den eneste måten å "overklokke" en HD som noen så flott beskrev det. Men sannsynligvis så mangler lese/skrivehodet på den siden som "ikke blir solgt".

Jeg tror du har helt rett!

 

Jeg har selv åpnet mange eldre disker + noen defekte nyere. Alle disse hadde tydelig akkurat det antallet lesehoder som trengs for å oppfylle størrelsen. F.eks en 10GB fujitsu-disk jeg hadde liggende fra en gammel kontor-PC hadde en plate med kun ett lesehode. Denne disken var i en serie som hadde intill 2 plater, 4 lesehoder, 20GB per plate og dermed 40GB på toppmodellen. Slik har det vært med samtlige disker jeg har åpnet. (sikkert 20 stk) Har alltid sjekket specs for nyskjerrigetens skyld før jeg åpnet de.

 

PS. For de som har mange <10GB disker liggende å slenge: Åpne de, og plukk ut platene. De er flotte og speilblanke og fungerer fint som T-lys fat. Magneten som styrer lesearmen er svært kraftig og funker glimrende som kjøleskap-magnet. (klarer å holder minst 10 postkort av gangen) Magnetene er også greie til å putte inni foret på grytekluter. Bare å slenge grytekluten på kjøleskapdøra så henger den der.

Jeg tror ikke jeg ville prøvd dette... hadde vært greit om det var sant da...

Klart det er sant! Platene er fine å ha telys på, og magnetene fungerer bra som kjøleskapmagneter.

 

Det er også sant det jeg sa om antall plater og lesehoder på de diskene jeg har åpnet. Det kan vel ikke være så vanskelig å tro på?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte denne saken var oppklart, men tydeligvis ikke. Er det ingen som har testet dette ved å fylle opp disken og sjekket med md5 for å få det ut av verden?

Synes det var mange fornuftige innlegg i update 3, men det hadde vært moro å vite hvor feilen faktisk ligger.

Må bare legge til at ITavisen skremmer meg....

Lenke til kommentar

Det som står i partisjontabellen vil vanligvis være "riktig", og reflektere "virkeligheten".

Når man bruker Partition Magic, (som jo skriver ting til partisjontabellen) og så "lurer" Partition Magic ved å bytte om på diskene mellom "required reboot", så lurer man bare seg selv!

Det blir ikke mer fysisk plass, men henvisning til samme plass 2 steder.

Det vil vise seg når noen faktisk prøver å bruke ALL plassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...