Gå til innhold

Få din 200GB HD til å lagre 510GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm, nyere IBM maskiner har en skjult recovery partisjon, men dette er visst testet på vanlige retail disker. Kanskje retail diskene kommer med en skjult partisjon som IBM, Compaq etc bruker til recovery partisjonene. Eller kanskje det er samme fenomenet som fikk 20GB min til å vises som en 2 TB partisjon i windows 98 :p

Lenke til kommentar

Jeg tror at det oppstår en feil på partisjonstavla til hardisken. At partisjon 1 og partisjon 2 bruker noenlunde samme deler av hardisken. Kanskje det kan være en bug i den Ghost versjonen, siden han skriver at den må være upatchet. Jeg tror ikke det er noe å satse på å gjøre dette, men hvem vet. Uansett er det mulighet på å lage mange partisjoner som overlapper hverandre på en og samme hard disk... (har også vært ute for å partisjonere utfor en hard disk en gang :p)

Lenke til kommentar

Unused space on hard drives recovered

 

Regarding article "Unused space on hard drives recovered?" at this URL.

 

I am the "Linux SATA guy".

 

First, users are usually amused to learn that the capacity of modern hard drives is _unknown_, until it goes through the factory's qualification tests. The 120GB hard drive you purchased may have been physically identical to a 250GB hard drive, but simply it only passed qualification at 120GB.

 

Intel does the same thing with processors. A 3.0Ghz processor may be sold as 2.4Ghz, simply because it didn't pass qualification at 3.0Ghz but did at a lower clock speed.

 

Second, in the ATA standard there is a feature known as the "host protected area". This area is accessible from any OS -- but it requires special ATA commands in order to make this area available to the OS.

 

Third, all hard drives reserve a certain amount of free space to use for reallocation of bad sectors. These "spare sectors" are free space on your drive... completely unused until your hard drive starts finding problems on the physical media.

 

So this is old news :) Although the host-protected area (HPA) can be used for insidious purposes such as DRM/CPRM that is completely hidden from the users, most of the "invisible free space" exists for a purpose -- either it's spare sectors for bad sector remapping, or its capacity that didn't pass factory qualification, that you don't want to use anyway.

 

Feel free to edit/reproduce/publish this email.

 

Jeff Garzik

 

Not speaking for my employer, speaking as an Open Source guy

Lenke til kommentar

Så da var den gåten drept, var hvertfall morro i 2 timers tid da....

 

Så får de som lever av konspirasjonsteorier fantasere videre og vi andre sørge for all den nesten oppnådde gratis HD plassen som forsvant før den kom..

Endret av Brugle
Lenke til kommentar
Så da var den gåten drept, var hvertfall morro i 2 timers tid da....

 

Så får de som lever av konspirasjonsteorier fantasere videre og vi andre sørge for all den nesten oppnådde gratis HD plassen som forsvant før den kom..

 

Du skriver så Poetisk, kjære bror.... :-)

Lenke til kommentar
HD'er er så billige nå at jeg synes ikke det er verdt å tukkle med å risikere å miste masse data hvis noe klikke etter 14dager...

Har du ikke hørt om backup da..

Man gjør selvfølgelig det først.

 

............

joda, en av grunnene til at jeg har DVD+- brenner :p

Lenke til kommentar

  • LOL :laugh:
  • 1. April kom jammen tidlig i år. :p
  • Dette tror jeg ikke på for 5 flate øre. Det ER for godt til å være sant.
  • Det at man får 510GB på en 200GB-disk skal være ganske umulig da selve platene kun rommer 200GB dersom denne er i en serie med max 200GB disker.
  • Disker med lavere kapasitet f.eks 80GB i en serie med max 160GB er det fysisk kun 1 plate i stedet for 2., og det er kun 2 fysiske lesehoder i stedet for 4.
  • Det må gjerne være mange lesere her og mange som tror på dette, og de må gjerne teste det .. men jeg kommer ikke til å teste det før jeg 100% overbevist over at dette er testet ut av mange mange her å forumet og at det er testet med full datamengde.
  • Noen ekstra form for "hardeare komprimering" kan det heller ikke være siden både filene (mp3 og diverse mpeg) er pakket fra før og at det ikke er rom for vidre lossless pakking av disse. Selve datastrukturen på platene er til og med pakket så godt som mulig fra før vha RLL7.2 og 9.2 teknikkene.
  • Disse ekstra partisjonene har heller ingen plass å være på disken siden transferrate er en sterk indikasjon på korrekt på hvor tett dataene ligger langs hvert spor. Avstanden mellom sporene er også konstante (indikert av søketid Track-to-track). Samt at hele disken fra ytterst til innerst utnyttes per i dag. (Det er derfor transferrate synker med nesten 50% mellom ytterste og innerste spor.)
  • Det skal dermed veldig veldig mye for å overbevise meg om at dette faktisk er mulig.
  • Kan bare si det er gøy at noen tankeeksperimenterer med dette. Kanskje det til og med er produsentene selv som er kilden bak dette for å undersøke ringvirkningene av ryktet og bruke det strategisk i sine senere produkt-lanseringer. (f.eks om de skal ha hastighet eller størrelse som primærmål på fremtidige disker.) Det blir altså som en slags spørreundersøkelse om hva kundene ønsker. Ok, dette var nok konspirasjonsteori for min del. Heller vel mest mot at det er noen morro-menn som har kommet med dette, og der kompisene har "bekreftet" funnet og spredd ryktet videre. Altså en 1.April spøk på forrskudd.

Edit: Ser update 3 torpederer "miraklet".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...