Gå til innhold

Få din 200GB HD til å lagre 510GB


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd det ut på flere harddisker. På en Seagate Barracuda 120GB fikk jeg 50GB "ekstra" plass. På en 80GB Deskstar fra IBM fikk jeg ca 70 GB "ekstra" plass. Men har funnet ut i det siste at det er overlappende partisjoner. Ghost bruker det som kalles virtuelle partisjoner for å utføre oppgavene sine, uten å måtte slette noen av de andre partisjonene. Den virtuelle partisjonen er en partisjon som er like stor som summen av ledig plass på de andre partisjonene. Dvs at når du begynner å skrive på den "ekstra" partisjonen vil du skrive på den delen av de andre partisjonene som er ledig plass. Men dette blir ikke skrevet til pratisjonstabellene til disse partisjonene, du kan derfor risikere å overskrive data siden dette er overlappende partisjoner. Det er nok noen bugs i diskmanager og Windows som gjør at dette går an, i andre diskbehandlingsverktøy jeg har prøvd ut (Partition Magic, ImageCenter mm) viser disse at det er feil i partisjonstabellene, men så snart du sletter den virtuelle partisjonen vil disse programmene rapportere at alt er OK. Disse virtuelle partisjonene er kun ment til å brukes som midlertidige partisjoner i forbindelse med f.eks. backup av systempartisjoner.

Endret av javabean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Jeg ville ikke under noen omstendighet ha "backet up" systempartisjonen på en av mine servere til en overlappende partisjon, virtuell eller ei.

 

Risikoen er for stor, og lagringsplass for billig, til å ta en slik sjanse.

 

Du får jo store disker til langt under tusenlappen, så hvorfor gamble med backup?

Lenke til kommentar
Jeg venter bare på at noen skal komme med opp med lignende prosedyre for å få min 17" LCD til å bli 19"

Tja.. det er nok ikke like vanskelig. Du vet sånne "vidvinkel-linser" som består av en tynn plastfolie og som var populært å ha som rygge-linse bak i biler på 80-tallet? Du kan jo sette en sånn noen cm forran skjermen så ser den utvilsomt større ut. (kan ikke garantere noe kvalitetsbilde men)

 

PS. Har faktisk en slik linse selv i en overhead prosjektør på kontoret. Den og en gammel 15" LCD-skjerm skal bygges om til film-prosjektør. Får vel lage en worklog på det etter hvert.

Lenke til kommentar
Dette er selvfølgelig bare tull. Skal man ha ekstra diskplass kan man jo slå på diskkomprimering (må ha filer som kan komprimeres da)

Det er de færreste av de som trenger mer diskplass enn dagens rimelige harddisker (80GB) som har komprimerbare filer. Hvilke filer skulle det i såfall være som er både komprimerbare og tar mer enn 80GB plass?

 

NB. Husk at: film, .mp3, .zip, .rar, .mov, .avi, .mpg, osv. allerede er komprimert og dermed ikke kan komprimeres merkbart mer på noen lossless måte.

Lenke til kommentar

Det var ihvertfall greiet å lese posten... :dontgetit:

 

Har lest en artikkel i vg's nett utgave om at ingen

av dagens "eksperter kunne sette noen grense på hvor mye du kan kunne sette på en plate(hardisk, cder osv.) så hjemme dataen med tb kommer vel etterhvert uavhengig av dette "prosjektet" som ikke funket :cry:

 

ja ja får trøste meg selv med en ny hardisk så går det nok over :D

Lenke til kommentar

PS. For de som har mange <10GB disker liggende å slenge: Åpne de, og plukk ut platene. De er flotte og speilblanke og fungerer fint som T-lys fat. Magneten som styrer lesearmen er svært kraftig og funker glimrende som kjøleskap-magnet. (klarer å holder minst 10 postkort av gangen) Magnetene er også greie til å putte inni foret på grytekluter. Bare å slenge grytekluten på kjøleskapdøra så henger den der.

kunne ikke la være å le når jeg leste dette..

 

 

tror jeg investerer i en ny HD for nye bruksområder :cool::thumbs::thumbup::dribble:

Lenke til kommentar

PS. For de som har mange <10GB disker liggende å slenge: Åpne de, og plukk ut platene. De er flotte og speilblanke og fungerer fint som T-lys fat. Magneten som styrer lesearmen er svært kraftig og funker glimrende som kjøleskap-magnet. (klarer å holder minst 10 postkort av gangen) Magnetene er også greie til å putte inni foret på grytekluter. Bare å slenge grytekluten på kjøleskapdøra så henger den der.

kunne ikke la være å le når jeg leste dette.

tror jeg investerer i en ny HD for nye bruksområder :cool::thumbs::thumbup::dribble:

Hehe.. Ja, det er kanskje ikke helt det man først tenker på når man lurer på hva man skal bruke den gamle disken sin til ;) Jeg synes det er gøy og demontere ting og se hvordan de fungerer, det var i denne forbindelse jeg fant ut av dette. Har over 20 kraftige kjøleskapmagneter nå. De to kraftigste tør jeg ikke bruke i fare for å skade kjøleskapet, eller fingre som kan komme i mellom. Med de har jeg og en til løftet en 50kg ambolt (!!). Telys-holderene har jeg bare liggende i en skuff.

 

Har også noen CPU'er på korketavla med kjernen eksponert (altså uten lakk) så man ser selve mønsteret. Digg å kikke på disse i mikroskopet: Sinnsykt mange små ledninger i kvadratiske mønstere. Utrolig små detaljer, selv på 486'ene som "bare" har en drøy million transistorer.

 

Beklager lang post utenfor temaet. Ble litt revet med ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...