Gå til innhold

3Ds max vs Maya


Anbefalte innlegg

er ny på detta området, men har forstått at disse er de programmene som brukes mest. men, hva er forskjellen? hva burde jeg anskaffe? skal (prøve) og lage noen korte snutter, og kansje noen andre ting og tang. har prøvd 3dsmax en stund nå, og har planer om og kjøpe det, men burde jeg heller kjøpe Maya? har ikke prøvd det foreløbig, men hva er forskjellen osv? Takker for all info...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maya er det ultimate programmet. Det er det som bruker i proffe filmer (ice age, toy story, Star wars, monster inc. for å nevne noen). Dette programmet har alt du kan kreve.

 

3d studio max har jeg ikke så peiling på, men det er et profft program det også vet jeg.

Lenke til kommentar

Nå har jeg veldig lite kunnskap om Maya, men jeg drister meg likevel til å nevne et par punkter:

 

- Maya har lengre tradisjon som "proff-program" innen filmproduksjon, mens 3dsmax tidligere var mer brukt til spillutvikling. Men dette har langt på vei jevnet seg ut.

 

- Maya fins til en rekke platformer (Linux, Windows, MacOS X, IRIX) mens 3dsmax dessverre bare fins til Windows.

 

- Maya har tradisjonelt hatt en bedre "grunnutrustning", mens effektiv bruk av 3dsmax gjerne har krevd at man investerer i endel ekstra plugins. Det fins dog endel gode gratis plugins, men en ulempe med plugins er at det kan ødelegge litt av workflow'en siden brukergrensesnittene kan være litt så-som-så. Kompatibilitetsproblemer kan også oppstå hvis man sender filer til andre som mangler de riktige plugins osv. Har man mange kommersielle plugins blir det fort litt styr med oppgraderinger også, siden det er vanlig med produktaktivering og andre kronglete kopibeskyttelser på plugins.

 

- Ikke alle de "kule" funksjonene i Maya er nødvendigvis så nyttige heller, slik som Paint Effects. Kan være morsomt å leke med, men er kanskje ikke noe man bruker i praksis.

 

- Maya går for å være bedre på character-animation

 

- 3dsmax er trolig bedre på modellering, med unntak av NURBS som er veldig godt implementert i Maya (men brukes vel knapt av noen til character animation?). NURBS er dog nyttig til produktdesign, så til modellering av f.eks en bil ville jeg nok satset på NURBS. (Men det fins jo andre mer egnede programmer til denslags)

 

- Renderen i Maya fikk mye pes for å være treig og dårlig (og den slukte RAM!). 3dsmax har en rimelig kjapp og grei scanline-renderer som default hvis man ikke trenger foto-realisme. I nyeste versjonene har både Maya og 3dsmax gjort som Softimage XSI og bundlet Mental Ray. Denne er vel rimelig greit integrert i begge produktene, men det er alltid noen funksjoner som ikke funker hvis man renderer med Mental Ray. "Proffene" har derimot typisk brukt Maya i kombinasjon med Pixar's Renderman som har vært tett knyttet til Maya gjennom MTOR, selv om det også fins renderman-plugins til 3dsmax og andre programmer.

 

 

PS. 3d animasjons-programmer er tross alt veldig komplekse, og man bør derfor prøve dem før man evt. går til noe innkjøp. Maya fins i en demo-versjon, det samme gjør XSI. Er ikke sikker på 3dsmax, men du kan jo sjekke websida deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...