hallrar Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Jeg har filmet et prosjekt i 16:9. Når jeg så skal eksportere dette til AVI ønsker jeg derimot at Premiere Pro genererer en fil i formatet 4:3 med svarte felter oppe og nede. Slik at når dette vises på et vanlig TV blir det automatisk "widescreen" og ikke et komprimert bilde i bredden. Hvordan gjør jeg dette? Mvh, Hallvard Endret 9. mars 2004 av hallrar Lenke til kommentar
sletter bruker Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Alternativ 1: Regner med at du har jobbet med og redigert filmen i DV PAL D1 16/9. Isåfall eksporterer du i samme format som du redigerte i og henter filen inn i et vanlig 4:3 prosjekt, det skal da komme automatisk letterbox. Alternativ 2: Hent inn i et 4:3 prosjekt og manuelt "dytt" sammen bildet vertikalt for å matche 16:9 formatet. Her finnes sikkert noen innebygde funksjoner (eventuelt plugins) i Premiere Pro for å beholde korrekte proporsjoner, men jeg har dem ikke i hodet akkurat nå... Lenke til kommentar
clusen Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Hej, 1) Vælg dit klip. 2) Vælg "Effect controls" 3) Sæt "Scale" til 75% Så passer billedet i bredden, og du får de sorte bjælker foroven og forneden. Ved ikke, om der findes en automatisk/lettere måde at gøre det på Men denne virker i hvert fald (har selv prøvet det et par gange...) Venlig hilsen Clusen Lenke til kommentar
Jola Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hei du. Det tror jeg bare er å trykke høyreklikk på klippet, så velger du maintain videoaspect. Let litt så finner du det. Eksporter i 4:3 format og vips har du to svarte striper, oppe og nede. --Jola-- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå