amforum Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Heisann, jeg planlegger å kjøpe meg ny PC snart, som jeg skal støydempe og alle vifter etc er under 19dB.. Jeg lurer da på hvilken hardisk dere ville anbefalt meg å kjøpe? Jeg planlegger å kjøre 2x80 gb evt. 2x120 gb i RAID0. Og er ikke sikker på om jeg trenger S-ATA ettersom dette ikke gir noen ytelseforberedning. Det jeg er ute etter er grei ytelse, men så roligt som mulig (lydløst?) Jeg skal henge diskene opp i NoVibes evt. Zalman drev.. så kabinettstøy vil ikke være et problem. Har fått med meg at de mest stillegående diskene når det gjelder S-ATA er: Seagate 7200.7 (25db idle, >35db ved load) Samsung 7200 (27db idle, >29db ved load) Men synes enda at disse tallene er litt høye.. noen som vet hva ATA HD som er mest stillegående og som de selger i nettbutikker? tnx. /am Endret 9. mars 2004 av amforum Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Seagate skal være de mest stillegående har jeg sett, men kan jo hende det noe bedre... Endret 9. mars 2004 av Godlike Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Regner med at du alt har lest denne artikkelen på hardware.no. S-ATA eller ATA har ingen betydning for støyen, bare rotasjonshastighet samt oppbyggingen av hele boksen. I tillegg til de som er testet her, tror jeg det bare er Hitachi som lager HD i 3,5'' format (Er gamle IBM). Men jeg kan ta feil. Selv har jeg en Seagate 7200.7 160 MB, og kan ikke si at den har plagsom støy. Hører den ikke i det hele tatt når det ikke skrives eller leses til den. I Antec Sonata kabinett, som har gummioppheng på diskene. Tror ikke du finner noen andre 7200 rpm disker som er mer støysvake enn Samsung. Skal du ned i mindre støy, må du nok sjekke ut 5400 rpm disker, med noe dårligere ytelse som resultat. Lenke til kommentar
VincentYa Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 oki her er av erfaring. WDC = er rolig men lager en slags rolig ikke høy pipelyd.. ( når den blir gammel piper den enda mer) maxtor ( har nå) = irriterende dritt harddisk som bare er dritt med.. lager pipelyder og fucka lyd når man overfører filer. wdc er nok den beste disken seagate er blitt flinke til å lage disker.. de piper litt men er veldig gode sata og ata bråker like mye Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Støynivå på vifter kan ikke direkte sammenlignes med støynivået oppgitt på harddisker. Det skyldes blandt annet at luftsuset som vifta skaper ikke er tatt i betrakning på viftens oppgitte støynivå. Skal du sammenligne støynivå på harddisker så bør du finne en test hvor de diskenes støynivå er testet. Hva produsentene oppgir er ikke mye interessant. www.storagereview.com og www.silentpcreview.com bør du hvertfall titte innom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå