da_znake Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg har sett folk her som har sent inn diverse rare temps med deres vannkjølings sett som har vært oppe i 49-50 og litt under der igjen, kor lavt kan egentlig vannkjøling Waterchill ta ned CPUen ? Æ kjører XP 3200og den står på en ca 45-46 Idle og gå oppi 52-53, men diverse spill og slike ting ? Før jeg bestiller vannkjøling vil jeg helst vite om det blir å hjelpe meg i det hele tatt. Jeg har også sett bilder av Vapochill og at det skal være meget bra, men så kostet det 6400 Kr, men får man kjøpt Vapochill sett uten det selve kabinettet ? Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Grunnen til at vapochill kjøler ned mot minusgrader er at det er en sånn elektrisk dingseboms inni det som kjøler ned.. ekke vannkjøling, hvertfall ikke vanlig.. har jeg rett her? Min CPU ( barton 2800+ ) ligger på 30 grader idle og 36 ved 100% load. Med en Volcano 11+ på laveste speed. Synes mange her får skikkelige dårlig resultater med Barton, enda det er en utrolig kald kjerne.. Endret 9. mars 2004 av dimdal Lenke til kommentar
GSM Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Vapochill har kompressor kjøling som er samme opplegg som siter i kjøleskap og frysebokser. Med elektrisk dingseboms mener du sikkert peltier som kobinert med vannkjøling kan gi meget gode temperaturer. Se forresten OVerklokking.no's peltier guide for mer info om det. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Og igjen må jeg si at tempsensoren i hk er ikke til å stole på i det hele tatt. Du vil helt sikkert få mye bedre resultater med korrekt montert vannkjøling enn med luft, men det er ikke sikkert du kan lese det av på måleren. F.eks: Jeg hadde en Thermaltake Volcano 11 på laveste hastighet på mitt NF7-S og en xp1800 + en haug med kabinettvifter. Tempen lå på ca 53 grader ifølge hk, og max stabile overklokk lå på ca 2240 ved 1.7V. Jeg kasta ut alle kabinettviftene og satte inn waterchill. Temperaturene lå på omtrent det samme, ca 51 grader, men plutselig kunne jeg kjøre 2340 mhz stabilt, også ved 1.7V. Lurte litt på hvorfor temperaturene ikke hadde endret seg noe særlig, og merket meg at kabinettemperaturen hadde steget en del fordi jeg ikke hadde noe særlig luftgjennomstrømming. Merket også at selve hovedkortet var blitt ganske varmt rundt cpu-sokkelen. Så bare sånn for å simulere en luftkjøler satte jeg en 80mm vifte til å blåse inn på vannblokka. Hovedkortet ble lunkent slik som det var da jeg hadde luftkjøling, og "cpu-temperaturen" gikk ned 6-7 grader. Konklusjon: 1. Skal du ha en måling på cpu-temp, bruk et eksternt termometer og lim fast sensoren inntil cpu-core. 2. Moderat vannkjøling kjøler bedre (og stillere) enn moderat luftkjøling. Endret 9. mars 2004 av CSSSK Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Det er nok rett det som CSSSK sier. Har selv erfaringer med det : 1. mitt første max3 kort med vannkjøling : idle ca 40 grader, load (i flere timer) ca 50 grader. 2. tilsvarende kort lånt av en kollega : idle / load, samme som over. 3. nytt erstatningskort (etter mitt første døde) idle ca 46 grader, load ca 54-55 grader (merk : flere timer med burn in) Oppsettet er 100% identisk i de tre eksemplene ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå