Aeternus Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/09/392935.html Endret 9. mars 2004 av Aeternus Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 okey, den linken din leder meg til en ftp-klient's hjemmeside... Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 skal bli spennende å se hvor mange år de kommer til å utsette dette før de gir det opp Lenke til kommentar
Aeternus Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 Mener å huske at de har lovet noe tilsvarende tidligere. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Det har aldri vært et stortingsvedtak på at alle i Norge skal få bredbånd innen et bestemt år. Klart det har vært uttalelser og målsettninger om 100% dekning fra departementer etc, men et stortingsvedtak er noe helt annet. Så alle som fortsatt bare har dialup kan hvertfall berolige seg med at i 2007 så har dem bredbånd. Endret 9. mars 2004 av Anders Leipsland Lenke til kommentar
magikern Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 da spørs det bare hva de definerer som bredbånd, hvis de lover 3x isdn(er vel definisjonen til Telenor) så imponerer det ikke så veldig, hvis derimot hele Norges befolkning blir garantert 10Mb (evt 100) så blir det bedre... Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Tja, hvis de først legger kabler så legger de vel noe ordentlig. Problemet er vel først og fremst å legge ordentlige kabler i grisgrente og tynt befolkede strøk, ikke om det er 3xISDN eller 10MB. Det skal ikke forundre meg at det er de som faktisk får skikkelig bredbånd i Norge. Vi i byene er henvist til dagens hastigheter i lang tid fremover. Vi vet jo ikke en gang vårt eget beste. Svalbard har jo for øyeblikket Norges feteste fibernett... I Norge er alt mulig og ikke mulig. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) ADSL, kabel, radiolink osv regnes uten tvil om bredbånd i denne sammenhengen. 10Mbit til alle innen 2007 ville jo vært helsprøtt. Telenor markedsfører vel forøvrig ikke ADSL som bredbånd, bare høyhastighets internett. Angående Svalbard så har dem heftig internett pga forskning da. Når linja først var der så kan man alltids gi innbyggerne i samme slengen. Endret 9. mars 2004 av Anders Leipsland Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Det kommer jo helt an på hva deres definisjon av "bredbånd" er, hverken trippel-isdn eller trådløst kan defineres som bredbånd etter min mening. Uansett, hvis Regjeringen faktisk klarer å gjøre dette riktig ( og før 2010 ) blir jeg kjempeglad, og kommer nok til å vurdere å flytte tilbake på landet dit jeg stammer fra ( bilder fra søndag på http://home.no.net/micromus/pictures/ ). Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Påtide no sånt kom ja... Ikke at jeg trenger det da, men man har da litt sympati for andre? Eyh Magikern, sigg-stealer! Endret 9. mars 2004 av Tacritan Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Sammenlingningen med Svalbard blir jo helt feil ettersom det er rom- og værforskningen som har betalt for moroa. Litt usikker på om eg syns dette er bra eller ikke. Er egentlig litt motstander av at det skal brukes flere milliarder på at man skal få bredbånd i øde bygder langt oppe i Finmark.... På den annen side så har de jo betalt (litt) skatt de også, og hadde eg bodd der så hadde eg sikkert sett annerledes på det. Men eg tror ikkje at 100% dekning kommer til å skje innen utgangen av 2007: -Det kommer til å koste mer enn hva regjeringen er villig til å sette av til dette prosjektet. Legg merke til at det ikke er satt av en bestemt sum som skal brukes, dette er det regjeringen som skal bestemme ved de neste budsjettene. Tror ikke regjeringen kommer til å prioritere dette. -Det blir ganske enkelt for dyrt å sikre 100% dekning. 95-97% kanskje men ikke 100% -Telenor kommer til å sette seg på bakbena for å unngå å bli den som taper noe på dette. Trenering, klaging på byråkrati og tekniske løsninger. -Tror ikke solidariteten med bygdefolket er så stor i Norge at folk flest kommer til å klage dersom dette prosjektet ikke blir fullført. -Kommunene har veldig dårlig økonomi enkelte steder, og noen steder vil man ikke prioritere andre saker. -Uansett hva som skjer så blir det snakk om smalbånd, ikke bredbånd. Etter å ha lest innstillingen til dette vedtaket sitter eg igjenn med følelsen av at dette er et noe hult vedtak, med mange store ord og lite konkret handling som faktisk kommer til å bli iverksatt.... Endret 9. mars 2004 av Jattajatta Lenke til kommentar
Smartass Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Noen planer eller bevilgninger sies det ikke noe om. Bare at målsettingen fra departementet er at alle i Norge skal kunne få "bredbånd" innen 2007. Tomme ord, som det ofte er fra politikere, spør du meg. Se på Sverige og Syd-Korea, der har de og skal bygge videre ut ordentlig bredbånd (10-100 mbps). Der har staten gått inn med penger (noe vi da har nok av her). Vi halter etter på infrastruktur her i Norge (internett, veier osv) i forhold til andre i-land. Sparer oss til fant, spør du meg. Koster mer å la være å bygge skikkelig ut enn å gjøre det først som sist. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Ja, merkelig nok ser ikke norske politikere viktigheten av infra-struktur. De ser bare prislappen, ikke at det stimulerer til større vekst og inntekter på sikt. En annen ting, Norge i forhold til Sverige har jo som kjent en litt mer rufsete natur, men Norge har noe som Sverige ikke har, nemlig en en langstrakt kyst som når til de aller fleste områder... Hvorfor ikke bruke kysten og legge kablene på sjøbunnen. Det må da være billigere enn å grave dem ned, strekke over fjell osv. Sånn jeg ser det så har da nesten Norge en fordel fremfor sverige(?) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Hvorfor ikke bruke kysten og legge kablene på sjøbunnen. Det må da være billigere enn å grave dem ned, strekke over fjell osv. Sånn jeg ser det så har da nesten Norge en fordel fremfor sverige(?) Norge har mye fiber, det koster svært lite og spinne fiber på f.eks høyspenntlinjene og dette er det lagt tusenvis av km med, problemet er jo spredenettet som ikke er særlig enkelt og bygge ut. Sjøkabel er neppe særlig billig og dyr og reparere ved skader. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Re: agvg Joda, sikkert. Hva skjedde forresten med "bredbånd i stikkontakten" som ble så hypet for et år eller to tilbake? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Hva skjedde forresten med "bredbånd i stikkontakten" som ble så hypet for et år eller to tilbake? Man må svjv legge fiber frem til trafostasjonene og dermed legger man nok heller fiber hele veien i og med dette er den eneste teknologien som man vet har fremtiden foran seg. Ønsker man og tilby BB uten fiberspredenett så er det nok mye billigere og sette opp xDSL i nærmeste telefonsentral og kjøre på kjent teknologi enn og satse på BB over strømnettet. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Se på Sverige og Syd-Korea, der har de og skal bygge videre ut ordentlig bredbånd (10-100 mbps). Der har staten gått inn med penger (noe vi da har nok av her). Sør-Koreas satsning koster ca hele norske oljefondet. Å gi bredbånd(adsl typen) til alle er anslått til ca 4-7 milliarder. Det er mao et enormt gap i kostnader her. Endret 9. mars 2004 av Anders Leipsland Lenke til kommentar
magikern Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Eyh Magikern, sigg-stealer! sorry for OT, men jeg har hatt den siggen i en evighet... ihvertfall noen måneder... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå