Gå til innhold

Landet vi virkelig på månen?

uranus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke om den har blitt postet før, men her er ihvertfall en bra dokumentar.

Og nei, jeg tror ikke vi landet på månen.

Hva får deg til å ikke tro dette?

Har sett den dokumentaren ja. Trenger ikke å kunne veldig mye naturvitenskap for å tilbakevise de fleste håpløse påstandene de kommer med!

Lenke til kommentar
Vet ikke om den har blitt postet før, men her er ihvertfall en bra dokumentar.

Og nei, jeg tror ikke vi landet på månen.

Hva får deg til å ikke tro dette?

Bevisene i dokumentaren vel.

Klarer du å motbevise alle bevisene i filmen skal jeg heller skifte mening.

Lenke til kommentar
Bevisene i dokumentaren vel.

Klarer du å motbevise alle bevisene i filmen skal jeg heller skifte mening.

Det trenger jeg ikke... Det er allerede gjort.

http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxapollo.html

Mye av de virket jo logisk :hmm:

Hvis det er enkelte påstander du lurer på så er det bare å poste de her...

Hvorfor lyser astronautene opp på enkelte bilder, når de står i skyggen?

Lenke til kommentar

Limer inn svaret på hvorfor detaljer (for eksempel astronauter) er godt synlige på bilder ennå de står i skyggen. Dette er fra en side som tar opp påstandene i nettopp samme dokumentaren du linket til:

Although the sun is the primary light source on the Moon (the Earth also lights the moon somewhat since it is about 13 times the surface area as viewed from the moon compared to the moon from Earth, but also is 5 times brighter per unit area), the shadows are lit up by scattered sunlight off of the surrounding lunar surface and equipment. You don't need an atmosphere to fill in the shadows on the moon. Any photographer knows how to use objects to reflect light into the shadows to make the shadowed areas more visible. Photographers use efficient items like reflecting umbrellas or white boards. On the moon, the surrounding lunar surface, mountains, astronauts, rovers, and even the LM itself scatter light into the shadowed areas of the moon and equipment. How come neither of the two photographic experts used by the FOX show to examine apparent photographic anomalies were able to think of this obvious solution to this shadow "problem"?

Kilde

Håper du nå ser at månelandingene ikke er forfalsket. Påstandene om dette er noe jeg ser på som svært fornærmende for alle de menneskene som viet livet sitt til dette prosjektet og som i dag spiller en viktig rolle med å gi NASA råd når organisasjonen nå skal tilbake til månen. Jeg har selv vært i kontakt med flere nært involverte i programmet, blant annet kommandør på Apollo 13, Jim Lovell, og han som blant annet var flight director da Eagle landet på månen i juli 1969 og senere fikk mye av æren for å ha reddet Apollo 13, nemlig Gene Kranz.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Ganske enkelt fordi det er flere kilder for lys på månen en bare solen. Her glemmer konspiasjonsteoretikerene at månens overflate også reflekterer masse lys (det er en grunn til at månen "lyser" om natten)

Dette er også bevist på denne siden...

http://www.badastronomy.com/bad/tv/iangoddard/moon01.htm

Samme prinsipper om lys gjelder også på jorden, så har du et godt kamera så er det bare å teste selv!

Lenke til kommentar
Du har tydlig vis mye mer peiling enn meg, men jeg føler meg ikke helt overbevist ennå.

Hva skal da til for å overbevise deg? Nå har flere her presentert veldig gode forklaringer på hva som forårsaker de fenomenene du lurer på. Hvis bevisene ikke er nok er det dessverre ikke noe som kan overbevise deg om at vi har vært på månen.

Fortell oss gjerne hva som faktisk skal til for å overbevise deg for når håndfaste bevis og forklaringer ikke er nok da vet neimen ikke jeg.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, USA trengte den oppmerksomheten de fikk med månelandinga. Det var god reklame, og det trenger de alltid. På så vis kan jeg godt tenke meg at de ikke hadde noe imot å forfalske en slik historie, men hva var da vitsen med å sende opp raketter og bruke enorme summer på alle ansatte i NASA og rakettdrivstoff er vel ikke billig det heller? Når de først måtte bruke så mye penger var det kanskje like greit å faktisk sende noen til månen. Ja, for rakettene gikk da til værs? Dette er mine tanker om det.

Lenke til kommentar
Eneste jeg syntes er rart er att flagget blåste i vinden! (Som det ikke er på månen)

Igjen, flagget ble holdt oppe av en horisontal stang nettopp for å gi et inntrykk av et amerikansk flagg som vaier i vinden. Eneste gangene flagget rører på seg er når astronautene vrir og vender i stangen, noe som er helt naturlig ettersom et objekt fortsatt vil røre seg ved ytre påvirkning selv om det ikke er noe luft rundt. Hvis du ser filmklipp hvil du se at selv om astronautene hopper forbi flagget rører det seg ikke i det hele tatt. Flagget er helt i ro.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Ja, men det var ikke amerikanere. Det var Koreanere med face masks som satt seg i ett mako skip forkledd som ett amerikansk romfarts-skip. Når de gikk ut av mako skipet, og ut på toppen av Mount Everest tok de frem ett flagg og hoppet rundt det i ring.

Lenke til kommentar
Denne videon fikk meg til og tvile :dontgetit:

Denne "dokumentaren" er diskutert opp og i mente flere ganger i denne tråden. Det finnes et utall sider som tar for seg akkurat dette programmet og kommer med forklaringer på det dokumentaren mener er bevis for at månelandingene er forfalsket.

Vil oppfordre deg til å lese disse sidene for så å fortelle hva du mener etterpå :thumbup:

Beste siden som tar for seg programmet, laget av en profesjonell astronom ved navn Phil Plait

Jay Windlers side er også veldig god. Tar for seg hvert punkt i teorien

Her får du vite hvordan vi kan vite en stein er hentet på månen

Lenke til kommentar

heji

nå orket eg ikkje å lese gjennom hele tråden bare sann som d er sagt. leste begynelsen og slutten :p

Men altså. denne uken såviste læreren oss en av disse dokomentarene om dette emnet.

videoen fikk hele klassen til å¨tvile men er noen ting eg har lyst til å si.

Det at flagget vaier er eg med på(den metalstangen som blir vrid på)

D med at astronauter lyser opp er eg med på (jorden som lyser)

Det med at man trenger 6 fot med bly for å beskyte seg mot strålingen tror eg bare er tull fra han tullingen som kommer med det.

Det med 2X speed tror eg bare er sånn "desperat-i-å-finne-flere-bevis-for-at-vi-ikkje-var-der" ting :p

Det med at d kan se ut som om fartøyene henger i vaiere, skjønte eg ikkje engang.

men hva med det faktum at det ikkje på noen bilder viser noe form for krater under rakketmotoren til landingsfartøyet?

Også var det 2 filmklipp fra 2 påståte helt forskjelige plasser der berget i bakgrunnen var helt lik?

Hva er forklaringene på de?

Edit: da eg leste den her: http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxapollo.html

Så ble eg endelig overbevist om at vi landet på månen :) Og GLEDER meg til neste naturfag time :)

Endret av konfirmant
Lenke til kommentar

Hvis læreren din viste en konspirasjonsvideo til klassen så er det svært uansvarlig og lite gjennomtenkt. Jeg ville tatt opp denne saken videre. Slike videoer er svært manipulative og ensidige. FOX-videoen er et perfekt eksempel. De få gangene det kommer en negativ kommentar har de bare tatt med et kort klipp hvor kritikeren uhm-er og ehm-er og sier noe generelt negativ om konspirasjonsteoriene. Det finnes derimot meget spesifikke og logiske forklaringer på ALT som brukes som «beviser» på at månelandingen var arrangert, men disse forklaringene glimrer med sitt fravær. Det er bra at du faktisk fulgte oppfordringen fra begynnelsen av filmen og sjekket rundt på egenhånd.

Læreren din burde ta et ekstrakurs i kildekritikk ..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...