meastp Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Hei! Jeg har funnet et upload script som jeg har tenkt til å bruke for å gi folk muligheten til å uploade screenshots/bilder (dessuten sparer det meg for arbeid ). Jeg har altså en browse-knapp. I den strengen, som inneholder stien til filen på brukerens lokale pc, skulle jeg gjerne hatt det aller siste, altså filnavnet. Jeg vil altså sitte igjen med: 'enfil.jpg' Hvordan gjør jeg det? Endret 9. mars 2004 av meastp Lenke til kommentar
???????? Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Navnet på filen finner du i: $_FILES['userfile']['name'] For å fjerne f.eks. noe/noe/ men ikke enfil.noe fra noe/noe/enfil.noe kan du bruke eregi_replace (.*)/ Lenke til kommentar
meastp Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 Skjønner ikke hvordan jeg skal skrive det... fant ikke så mye hjelp i PHP Manual, som jeg vanligvis pleier. Hvordan skal jeg skrive koden? eregi_replace ( (string pattern), (string replacement), $_FILES['userfile']['name']) Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 $filnavn = $_FILES['userfile'']['name']; $variabel = $_FILES[' navnet på textfield i uploadformen '] ['name, du kan også skrive .f.eks. 'type' når du vil kontrollere filtypen'] Lenke til kommentar
meastp Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 ok, men hva skal jeg skrive i (string pattern), (string replacement) - feltene for å få resultatet enfil.jpg? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Det som fjartan skrev vil gi resultatet enfil.jpg. Bruker den metoden selv, og det funker utmerket. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 se på funksjonen "basename", den vil strippe bort evt. kråketegn før filnavnet. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 Det jeg ikke skjønner, er kommandoen jeg skal skrive og hvordan jeg skal skrive den... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 du trenger ikke bruke ereg_replace, (men det står riktignok eksempler på dette på php.net), bruk basename isetdet. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Husk at basename bare fungerer på *nix adresser, /noe/noe/fil.php og ikke c:\noe\noe\fil.php Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 hm.. det var jeg ikke klar over. best å prøve seg fram litt først. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 men ???????: har du et eksempel som jeg kan lære av? For jeg skal vel ikke bare skrive eregi_replace (.*)/ ? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Du kan f.eks. bruke: eregi_replace("(.*)([/])|(.*)([\])", "", $tekst) Nb: den er ikke testet - så du må teste den før du bruker den. Den vil fjerne det som står foran fil.php, uavhengig av om den bruker / eller \ Fil funksjonene til php vil gi adressen med / så dersom du kun kommer til å bruke den i sammenheng med de funksjonene - så kan du bruke basename. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 Fant ut at det var en variabel for det allikevel $_FILES['fil']['name'] (feltet heter "fil") Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 (endret) Fant ut at det var en variabel for det allikevel Gratulerer $filnavn = $_FILES['userfile'']['name'];$variabel = $_FILES[' navnet på textfield i uploadformen '] ['name, du kan også skrive .f.eks. 'type' når du vil kontrollere filtypen'] edit: netscape er ikke sunt Endret 10. mars 2004 av fjartan Lenke til kommentar
???????? Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Navnet på filen finner du i: $_FILES['userfile']['name'] Det har blitt nevnet et par ganger! Lenke til kommentar
sgjuvsland Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) $rest = explode(".", $file); Denne koden tar det som kommer etter punktum inn i variabelen $rest Redigert: Beklager eg trudde det var filtype du ville ha men eg såg det nå Endret 11. mars 2004 av sgjuvsland Lenke til kommentar
???????? Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 $rest = explode(".", $file); Denne koden tar det som kommer etter punktum inn i variabelen $rest Redigert: Beklager eg trudde det var filtype du ville ha men eg såg det nå Pass på at du bruker siste delen av en arrayen dersom du bruker explode . for å hente filnavn - tenget . kan også være i filnavnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå