Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server pc' til internet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først må du sette på ICS (Internet connection sharing) på nettverkskortet/isdnkortet (bredbånd?) på den bærbare. Så bør du vel ha et nettverkskort som går fra bærbare til evt en hub el switch. Resten av maskinene kobles til huben/switchen. Den bærbare vil oppføre seg som en DHPC server når ICS blir aktivert, så nettverkskortene til de andre maskinene må motta ip-adresser automatisk. Mye av dette konfigureres automatisk ved disse valgene jeg har notert. I praksis ville det nå være bare og kjøre igang. :p

Lenke til kommentar
hvis det bare er et nettverkskort på den bærbare da'?

det har vært brukt usb til adsl modem før men har ikke det nå, bare vanlig tp nå!!!hva skal jeg gjøre da?

Du må ha minst to NIC i maskinen som skal levere nett til de andre, egentlig er vel det ganske logisk, en kabel inn fra WAN og en kabel til LAN...

Lenke til kommentar

Det er garantert nettverkskort i maskinen. For det har vært standard på bærbare maskiner i MANGE år.

Det du trenger å gjøre er å koble maskinen til LAN, deretter kjøre det server programmet du ønsker. Husk også å videresende de riktige portene til maskinen slik at den kan nås fra internett. ;)

 

Hva slags tjenester skal maskinen serve? FTP, HTTP, osv...

Lenke til kommentar

ja men problemet er at vi har en adsl modem, vet ikke hvordan vi skal gjøre for å koble det til en switch for at alle skal få internet, er ikke bare og sette i ledningen så virker det...må fikse noen instillinger hvis det går i det hele tatt da...

er liksom det jeg vil ha et svar på, hvordan kan jeg få det til!

Lenke til kommentar

Du trenger kun ett nettverkskort, hvertfall med Telenor ADSL der du har modem. Har du f. eks. Nextgentel trenger du ingen "server" (router) ettersom du har en router som gjør jobben for deg.

 

Edit: så svaret ditt nå. Dette har jeg bare gjort i linux, men skulle tro det gikk an i Windows og. Du trenger sikkert et program som "ringer opp", på Telenor brukte jeg rp-pppoe.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Du trenger kun ett nettverkskort, hvertfall med Telenor ADSL der du har modem. Har du f. eks. Nextgentel trenger du ingen "server" (router) ettersom du har en router som gjør jobben for deg.

 

Edit: så svaret ditt nå. Dette har jeg bare gjort i linux, men skulle tro det gikk an i Windows og. Du trenger sikkert et program som "ringer opp", på Telenor brukte jeg rp-pppoe.

hæ?

forklare det på en litt bedre måte er du snill?

slik at småbarn kan forstå det! :p

Lenke til kommentar

Hei. Jeg spurte ikke om jeg brukte PPPoE, men om man trenger PPPoE, og det blir noe helt annet. Har vanlig TCP-IP- tilkobling, og kjører to kort og DHCP osv på 2000 server.

Grunnen til at jeg lurte, er at jeg legger inn bredbånd/deling hos en del andre. Har ikke vært borti denne løsningen før, for å være helt ærlig, og er ute etter å lære mer.

Når det gjelder at mange "vet" at det er sånn, så synes jeg at det er ganske tilgivelig. Det har jo faktisk vært "sannheten" i mange år, og det er ikke like lett å holde seg oppdatert til enhver tid.

Tenker bare på hva jeg lærte om HUB-er, switcher og bruer på IT- studiet for noen få år tilbake.. Alt det er jo bare å glemme! *mimre..

Lenke til kommentar

Telenor adsl ja.. det er en luring :)

 

du behøver IKKE 2 nettverks kort.

 

Koble alle maskinene du vil ha på internett til en switch

Koble modemet til en switch

Ring opp internett med laptop'n.

Kjør "Sette opp et hjemmenetverk" tingen.

Voila. alle pcene har internett.

Gjort det hjemme selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...