Gå til innhold

TIPS: FILM LOOK på Video

Anbefalte innlegg

FILM LOOK på Video

Hei,

Mange har merket seg at det er ganske stor forskjell på hvordan bildet ser ut i film som er filmet med videokamera og film som er filmet med filmkamera (inkl. kinofilm), og lurer kanskje på hvordan lage digital video som ser ut som film og ikke som video.

Her er noen aktuelle linker som kan peke deg i riktig retning.

1 - http://www.videotidbits.com/videoresources/film_look.html

2 - http://www.kenstone.net/fcp_homepage/film_look.html

Jeg har prøvd ut den enkle metoden som er beskrevet i Link 2 med Ulead MediaStudio v.7 og det ga lekende lett et merkbart bra resultat!

Forøvrig så har både Adobe og Final Cut funksjoner / plug-ins som gir DV-video "Film Look";

- "The Quest for Film Look"

Linker:

CineLook-- Magic bullet

:thumbs:

Endret av gussen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whoa!

Positivt overrasket! Jeg trodde du skulle tyte om hvordan du får hjemmevideoene til å se ut som Hollywood-film (mange som gjør det, inkl. meg selv en gang i tiden). Det lar seg selvfølgelig ikke gjøre uten den rette mengden kunnskap og utstyr.

MEN så kommer du altså her med TIPS til oss!! Fantastisk... Prøv å få det med i topicen at det altså er TIPS det dreier seg om, i stedet for et spørsmål.

EVT: at akamera.no begynner å bruke fargekoding på de topicene som står på forsida, der f.eks grønn er tips, og røde er spørsmål. Så kan brukerne si fra enkelt når dem lager en ny topic om det er det ene eller det andre.

takk for tipsene!

Lenke til kommentar

FILM LOOK på video

Nedenfor følger link til plug-in for Adobe Premiere. Plug-in'en er gratis hvis du registrerer programmet ditt hos Adobe, og den inneholder 10 forskjellige "Film Looks" (f.eks Matrix-stil, varm/kald film-stil, krigsfilm-stil, etc).

Det er forøvri generelt sett lurt å registrere programmene dine hos programutvikleren, da du ofte får tilgang til nyheter og ekstra materiale.

Link: Adobe Plug-in

:thumbup:

Lenke til kommentar

OK, har et lite dilemma.

Har laget en film, men vil ikke ha annet en EN ENKEL måte å få til film-look. Har Adobe Premiere 6.0, men skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Ikke kan jeg laste ned gratis programmer som forutsetter at produktet er registrert heller, da jeg ikke har, for å si det på den vanskeligste måten, den originale kopien... :cry:

Noen som kan hjelpe meg? Så på den gratis greia, men som tidligere nevnt, får jeg ikke lastet den ned...

Noen idèer til hva jeg skal gjøre? :ermm:

Lenke til kommentar

FILM LOOK på Video

Hei,

Hvis du leser det som står et stykke ned på siden i den refererte linken (link 2), så kan du lese om en enkel (og gratis!) måte å få til en effekt som gir deg noe som kan sies å være en slags film look.

1. Åpne et DV-klipp og legg det på tidslinjen

2. Åpne det samme klippet igjen og legg det på overlay-tidslinjen

3. Sjekk at begge klippene er nøyaktig overlappet (bruk snap-funksjon el.l.)

4. Velg "de-interlace" for klippet på tidslinjen

5. Sett "opacity" til ca. 30 for klippet på overlay-tidslinjen

6. Fjern lyden i ett av klippene

7. Render filmen - titt på resultatet!

PS. Redigeringsprogrammet du bruker må ha en tidsline for overlay og mulighet for opacity/transparency funksjoner for at dette skal virke; f.eks Ulead MediaStudio, Final Cut, Adobe Premiere, Pinnacle Studio 9 (?) etc.

DV123

Lenke til kommentar
FILM LOOK på Video

Hei,

Hvis du leser det som står et stykke ned på siden i den refererte linken (link 2), så kan du lese om en enkel (og gratis!) måte å få til en effekt som gir deg noe som kan sies å være en slags film look.

1. Åpne et DV-klipp og legg det på tidslinjen

2. Åpne det samme klippet igjen og legg det på overlay-tidslinjen

3. Sjekk at begge klippene er nøyaktig overlappet (bruk snap-funksjon el.l.)

4. Velg "de-interlace" for klippet på tidslinjen

5. Sett "opacity" til ca. 30 for klippet på overlay-tidslinjen

6. Fjern lyden i ett av klippene

7. Render filmen - titt på resultatet!

PS. Redigeringsprogrammet du bruker må ha en tidsline for overlay og mulighet for opacity/transparency funksjoner for at dette skal virke; f.eks Ulead MediaStudio, Final Cut, Adobe Premiere, Pinnacle Studio 9 (?) etc.

DV123

Går dette i Ulead Videostudio 6?

Jeg kan gjøre alt som du har forlkart så det skulle vel gå?

Lenke til kommentar

Ahh, herlig mann! :D - Var så interessant dette at jeg har helt glemt tiden - sitter her på skolen, klokka er 8... :)

Jeg må si at det var virkelig en fin ting å gjøre å fortelle oss om så flotte ting sånn helt ut av det blå ;) *klappe gussen på skulderen*

Lenke til kommentar

FILM LOOK på video

- Så vidt jeg vet kan du ikke de-interlace videoklippet du har på tidslinjen eller endre opacity for klippet på overlay-tidslinjen i VideoStudio, i.e. du må oppgradere til et mere avansert program som f.eks Ulead MediaStudio el.l. for å få til disse effektene.

- I VideoStudio kan du kun de-interlace bilder for at de skal fremstå som en enkelt ramme (ikke flimre) i videoen din.

;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

FILM LOOK på video

... Så vidt jeg vet kan du ikke de-interlace videoklippet du har på tidslinjen eller endre opacity for klippet på overlay-tidslinjen i VideoStudio ...

DE-INTERLACE - VIDEOSTUDIO

Hei,

Vedlagt følger link til et filter som gir deg de-interlace funksjon i VideoStudio. Last ned filen for MediaStudio:

LINK: Alparysoft

Installer filen adeinterlace.vft i katalogen vft_plug\

Filteret skal da være tilgjengelig neste gang du starter VideoStudio.

:thumbs:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Desverre har ikke Pinnacle Liquid Edition noen lignende funksjon på videosporene sine som det Premiere har, tenker da på forskjellige blendingmodes. I midlertid kan du sjekke ut å justere litt på Basis fargekorreksjon (Høyreklikk på klipp som ligger på tidslinjen, Egenskaper for FX og dobbelttrykke på Basis fargekorreksjon i FX boksen). Juster på de grå hoved-søylene for å få en litt mer kornete look med større kontraster enn det er i vanlig video. Selv dette vil gjøre underverker.

Kan også se for meg at om du lager en duplikat av samme spor og legger det over på tidslinjen, blur'er det, og senker til transparant noe rundt 20-30% kan du oppnå denne "bliss" effekten som ble pratet om tidligere.

Dette er dog utestet, men skulle gjerne testet det. Er litt trøtt etter en hard dag med lan nå *gjesp*

For å få denne "hakkete" effekten som du ser på film, (24p) kan du bruke Timewarp- verktøyet. Velge Mikse Halvruter eller en annen komponent for å lage en slags "slow-mo" look. Sett en parameter til 0-1 eller test deg frem til noe du liker.

OBS! Ikke juster hastigheten. Den SKAL stå på 100%, hvis ikke lager du jo en slow-mo eller speeder opp videoen..

Etter litt rendering vil du nok garantert bli mer eller mindre fornøyd! :thumbup:

Gudd løkk!

Lenke til kommentar

La ut denne i Pinnacle Studio 9- tråden også... men legger den her også for sikkerhets skyld...

jeg gjorde dette på en litt annen måte i Premiere Pro... Må si meg særdeles fornøyd med resultatet. Sjekk ut dette bildet, så forklarer det det meste: filmlook

Husk at det tok meg 16 timer å rendre 15 minutter, så om du skal gjøre dette må du være serriøs, ass!! :)

Bildet til venstre er altså Videospor nr 2, mens bildet til høyre har 100% opacity og er videospor 1.

Skulle meget enkelt kunne overføres til alle andre redigeringsprogram som Liquid, Vegas, Final Cut eller Avid.

Lykke til!

Lenke til kommentar

som jeg nevnte i posten over, har ikke Liquid Edition blending-muligheten som man finner i de fleste andre programmer. Hvorfor dette er utelukket har jeg ærlig talt ikke peiling på. Hadde ikke LE vært et så godt verktøy som det er hadde jeg ikke holdt ut - men blending-modes savnes.. :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...