Gå til innhold

mulig å kopiere SACD ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SACD er et DVD-format som bruker DSD - en datastrøm av lyd som finnes på mange formater - både stereog og flerkanals med forskjellig samplingsfrekvens.

SACD skivene er det samme som DVD skiver (så vidt jeg vet).

Med programvare for 1:1 kopiering av DVD burde det gå greit å kopiere SACD også. Det eneste litt "kilne" er at mange SACD titler er Hybrid plater - dvs at de har et lag som er leslig for cd-spilleren og et lag som kan leses av DVD/SACD spillere. Ved 1:1 kopiering vil isåfall ikke CD laget bli med.

Men vil bli overrasket om det bare er å kopiere 1:1 - Sony (og co.) har nok lagt ned mye jobb i kopisikring :-)

Endret av Freeload
Lenke til kommentar
SACD er et DVD-format som bruker DSD - en datastrøm av lyd som finnes på mange formater - både stereog og flerkanals med forskjellig samplingsfrekvens.

SACD skivene er det samme som DVD skiver (så vidt jeg vet).

Med programvare for 1:1 kopiering av DVD burde det gå greit å kopiere SACD også. Det eneste litt "kilne" er at mange SACD titler er Hybrid plater - dvs at de har et lag som er leslig for cd-spilleren og et lag som kan leses av DVD/SACD spillere. Ved 1:1 kopiering vil isåfall ikke CD laget bli med.

Men vil bli overrasket om det bare er å kopiere 1:1 - Sony (og co.) har nok lagt ned mye jobb i kopisikring :-)

Er de greiene så avanserte? Du blander ikke SACD og DVDA nå?

Lenke til kommentar

SACD er faktisk mer avansert fra et audio-synspunkt enn DVDA...

du blander ikke med HDCD ? HDCD var et fors¢k på å tyne mer lydkvalitet ut av det eksisterende CD-formatet ved å ta i bruk CD-TEXT-området på platene til å lagre ekstra frekvenser

Lenke til kommentar

Ingen moralpreken her fra om kopiering. Men SACD (Super Audio Compact Disc) er en hybrid mellom multikanals og stereo. Se denne linken http://www.disctronics.co.uk/technology/dv...dvdaud_sacd.htm

Slik jeg tolker det vil du få problemer med å kopiere den rent av. Mulig at du kan rippe cd-delen (stereo) å brenne den for seg, alternativt klare å rippe multikanaldelen å brenne den for seg på en DVD.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Nix, blander ikke DVD-A og SACD - ei heller med HDCD.

DVD-A benytter seg av PCM format på lyden, slik at hver sample vil da være angitt av en 24bits verdi. Samplingshastighet 44.1-192 kHz.

En DSD-strøm fra en SACD angir istedet differansen til forrige sample. Oppløsning 1 bit (tror jeg) og samplehastighet 2.4MHz. (Kan godt sammenlignes med en Delta/Sigma AD/DA omformer for de som kjenner til det prinsippet).

Lenke til kommentar

takk for veldig interessant innspill !

la meg presisere: jeg er ikke ute etter å spille av SACD på pcen min , ei heller 'rippe' låter fra ei SACD-skive; tanken var å ta sikkerhetskopier av SACD-plater som virker som originalen i en SACD-spiller.

hva hvis jeg enkelt og greit kopierte den som en annen DVD i blind mode ?

Lenke til kommentar

la meg presisere: jeg er ikke ute etter å spille av SACD på pcen min , ei heller 'rippe' låter fra ei SACD-skive; tanken var å ta sikkerhetskopier av SACD-plater som virker som originalen i en SACD-spiller.

Hva hindrer deg i å prøve?

Hvis du gjør det kan du jo gjerne gi tilbakemelding etterpå.

Lenke til kommentar

Det er to problemer.

Det første er at lead-in på plata er kryptert. Så man trenger en spiller som kan dekryptere lead-in for å kunne lese plata. En slik spiller får man ikke kjøpt til PC.

Skulle du få fatt i en spiller som kan det (det skal være mulig å lage en selv) så har du fremdeles problemet med å kopiere PSP-PDM. Man får laget en kopi uten PSP-PDM, men da mangler man den ene dekrypteringsnøkkelen, så man får ikke spilt av innholdet.

Lenke til kommentar

jo, jeg skj¢nner at lead-in er kryptert og at pc'en ikke 'forstår' hvordan den skal lese denne informasjonen... men: kryptert eller ikke, det er fortsatt nuller og enere vi snakker om, så teknisk sett burde en DVD-brenner kunne lage en identisk kopi av hvilken som helst DVD uten å 'forstå' hva den kopierer ?

den funksjonen finnes da på cd-brennere (blind copy eller noe sånt i Nero, CloneCD..) ?

Lenke til kommentar
jo, jeg skj¢nner at lead-in er kryptert og at pc'en ikke 'forstår' hvordan den skal lese denne informasjonen... men: kryptert eller ikke, det er fortsatt nuller og enere vi snakker om, så teknisk sett burde en DVD-brenner kunne lage en identisk kopi av hvilken som helst DVD uten å 'forstå' hva den kopierer ?

den funksjonen finnes da på cd-brennere (blind copy eller noe sånt i Nero, CloneCD..) ?

RAW-brenning tror jeg det heter

Lenke til kommentar

Uten tilgang til lead-in får ikke pcen lest noen "nuller og enere".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...