Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta sertifikatet for kun automatgir


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan ikke begripe at folk kjører opp med automatgir, så sant de ikke har et handicap eller noe.

Kan si meg enig i det, men begrenser seg jo veldig ved og velge bare automatgir.

 

Må legge til at han ene læreren min på vidregående kjørte manuellt gir, og han hadde bare en arm! Handicap ikke noe hindring for å kjøre manuellt.

 

 

(må legge til at jeg aldri opplever rush-trafikk, så for meg er ikke det et argument)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Automat og cruiseontroll er noe av det grommeste jeg kan tenke meg. Plott inn cruisekontrollen på 60 km der det gjelder, å la bilen gjøre resten. Da slipper du å pese med å skanne speedometeret i ett sett.

 

Skulle jeg valgt ett annet alternativ måtte det bli denne løsningen fra Audi/Volkswagen som heter DSG (Direct Shift Gearbox).

 

Her et utdrag av dokumentasjonen: "DSG is completely different from BMW's SMG and Ferrari's F1 system in that it has two clutches instead of one. This means that DSG can fire off an upshift in .008 seconds whereas BMW's SMG takes .8 seconds to make the same shift" Resten av artikkelen kan du lese HER

 

02_016.jpeg

Endret av BråStopp
Lenke til kommentar
"Skulle jeg valgt ett annet alternativ måtte det bli denne løsningen fra Audi/Volkswagen som heter DSG (Direct Shift Gearbox)."

Som alternativ til automat gir??
Eg syntes no DSG er så automatisk du får det..

Eg skulle gjerne hatt automat gir, men da med ein bil eg syntes det passer.
Ville ikkje hatt ein Audi A3 med automat istadenfor manuell,
men ville helst hatt automat på noko amerikansk...som Mustang,
trans-am osv. Også pick-uper..som dodge RAM skal ha automat! :p
Lenke til kommentar
Som alternativ til automat gir??

Eg syntes no DSG er så automatisk du får det..

Jo, du har jo for så vidt rett. Den vesentligste forskjellen er at en amerikansk girkasse er et arkeologisk funn, sammenlignet med DSG kassa fra Audi/VW. Selv kjører jeg en Ford E350 van, og det er vel i denne type bil de amerikanske kassene hører hjemme.

 

Amerikanske automatkasser har liksom ikke utviklet seg så mye siden de ble tatt i bruk på 40-50 tallet. Sånn er det mye av med det andre rakleverket de lager også.

Sa jeg, som kjører amerikansk selv.

Lenke til kommentar

Ok, så du meinte DSG som alternativ til "amerikansk" automatgir..

Den er eg med på..

 

Eg sa ikkje noko imot DSG, som i min forrige post blei omtalt

som automat gir, hvis du trudde det.. uansett om det er DSG

eller anna type autogir så vil eg ha det på ein bil eg syntes passer

det(er litt rar sånn, trur eg).

Har altså ikkje stort behov at bilen skal ha 50talls automatgir..

Lenke til kommentar
Som alternativ til automat gir??

Eg syntes no DSG er så automatisk du får det..

Jo, du har jo for så vidt rett. Den vesentligste forskjellen er at en amerikansk girkasse er et arkeologisk funn, sammenlignet med DSG kassa fra Audi/VW. Selv kjører jeg en Ford E350 van, og det er vel i denne type bil de amerikanske kassene hører hjemme.

 

Amerikanske automatkasser har liksom ikke utviklet seg så mye siden de ble tatt i bruk på 40-50 tallet. Sånn er det mye av med det andre rakleverket de lager også.

Sa jeg, som kjører amerikansk selv.

med andre ord du har gått glipp av at det finnes en am. bil med am. kasse som drar det meste i sin klasse på 0-100....Lightning...;)

 

Har ikke kjørt noe selv, men har hver gang jeg sitter på i en amerikaner litt følelsen av å sitte i en liten panservogn, stort og tungt, akkurat som den jevne amerikaner selv :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...