Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta sertifikatet for kun automatgir


Anbefalte innlegg

En venninne av meg sier hun kan ta sertifikatet for bil med automatgir. Kun automatgir. Og at hun derfor kan øvelsekjøre med deres Chrysler Stratus med automatgir.

For meg høres dette ut som noe hennes lille hode har kokt i hop, men ingen røyk uten ild (bortsett fra i hennes hode)...

 

Stemmer dette? Slik at folk slipper å lære å gire og clutche? Da står ikke denne verden til påske, gitt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan dette praktiseres i dag, men før i tiden så kunne man ta "lappen" for bil(er) med automatgir. Ulempen med dette var det sto stemplet i førerkortet at innehaver kun hadde anledning til å kjøre bil med automatgir.

 

Er litt usikker på hva reglene er i dag, men jeg velger å tro at din venninne har rett selv om hun er en kvinne. :love:

Lenke til kommentar
Alfa og moss trafikkskole

 

Klasse B. automatgiret bil

 

Opplæringen med denne bilen gjennomføres etter samme normalplan som til Kl. B.

(Se Kl. B). Førerprøven gjennomføres også som til Kl. B. Eneste forskjell er at du får et førerkort som gjelder kun for automatgiret bil. For noen kan det være en fordel å ta opplæringen på automatgiret bil, enten fordi man har et _handikap_ eller fordi man føler at det å håntere en bil med vanlig gir ikke går som man hadde håpet. En bil med automatgir er vesentlig enklere å håntere teknisk, derfor kan man på et tidligere stadie i opplæringen også begynne å fokusere på det trafikale i læreplanen. For å starte opplæring til kl. B må du ha fylt 16 år og ikke være over 71 år.

 

 

Ser ut til at venninen din har rett :blush:

Lenke til kommentar
For noen kan det være en fordel å ta opplæringen på automatgiret bil, enten fordi man har et _handikap_ eller fordi man føler at det å håntere en bil med vanlig gir ikke går som man hadde håpet.
Ser ut til at venninen din har rett :blush:

Det var da som svarte steike pinlig, da...

 

Men det var egentlig faren hennes som hadde sagt det til henne, men greit. Jeg hadde aldri trodd det, men så feil kan man visstnok ta.. :blush:

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar

gamle amerikanere har somregel fotbrekk (opp til noen og 1990modeller). Er litt usikker på om stratus har det. Øvelseskjørte av og til i vår gamle amerikaner med fotbrekk (mest ute ved hytta der så og si ingen bryr seg, ser 7åringer på moped osv). Det fungerte bra, vi hadde en deal om at når fattern sa "brems" så skulle jeg bremse uten å tenke meg om. Slapp å teste det ut i praksis da :)

 

Men som det har blitt sagt er det å kjøre opp med automat helt på trynet. Kan ikke kjøre biler med manuell uten å ta ny oppkjøring osv.

Lenke til kommentar

Med tanke på at manuell er kjedelig, dårlig og på vei ut er det ikke noe problem å kjøre opp med automat om hun ønsker dette. Automat er SÅ mye bedre å kjøre i trafikken, og bare glem det folk sier om at folk som kjører automat ikke kan kjøre. Jeg kjører både automat og manuell mye og liker automat best :)

 

Automat er fremtiden.

 

men.. Det er alltid et men.. Som sagt kan du ikke kjøre manuell med "automatlappen" for mange er dette et ikke problem da personen aldri har hensikten å kjøre en manuell bil, og automatbiler florerer over alt. dog. er sjangsen minimal for å bli tatt og straffet for dette. Du får evt. 500 i bot og utsettelse på manuell lappen. mao kan du kjøre videre i automatbilen...

Lenke til kommentar
Med tanke på at manuell er kjedelig, dårlig og på vei ut er det ikke noe problem å kjøre opp med automat om hun ønsker dette. Automat er SÅ mye bedre å kjøre i trafikken, og bare glem det folk sier om at folk som kjører automat ikke kan kjøre. Jeg kjører både automat og manuell mye og liker automat best :)

 

Automat er fremtiden.

 

Skjønner ikke hvordan du kan påstå at manuell er kjedelig!? Om det er én eneste ting manuell IKKE er så er det kjedelig. Upraktisk? Ja. Unødvendig? Ja. Men kjedelig? Nei! :shrug:

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan du kan påstå at manuell er kjedelig!? Om det er én eneste ting manuell IKKE er så er det kjedelig. Upraktisk? Ja. Unødvendig? Ja. Men kjedelig? Nei! :shrug:

Okei. kanskje ikke dirkete kjedelig, men syntes du det er gøy å ligge i rushen. Trykke inn clutchen, gire, trykke clutchen, kjøre to meter, trykke clutchen, bremse osv. osv. osv. osv. ?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan du kan påstå at manuell er kjedelig!? Om det er én eneste ting manuell IKKE er så er det kjedelig. Upraktisk? Ja. Unødvendig? Ja. Men kjedelig? Nei! :shrug:

Okei. kanskje ikke dirkete kjedelig, men syntes du det er gøy å ligge i rushen. Trykke inn clutchen, gire, trykke clutchen, kjøre to meter, trykke clutchen, bremse osv. osv. osv. osv. ?

Du er svarte meg mer slapp enn meg... :p

 

Liker ikke kjøre automat i det hele tatt, føler det som fraskrivelse av kontroll å la bilen gire og at en del av morroa med kjøring forsvinner. Eneste jeg kan gå med på er å kjøre biler med sikkelig presise auto kasser, ala porsche etc. Ikke noe sånn merkelig billig/treig toyta kasse ol.

 

EDIT:

Skal gå med på at i rush/kø kjøring så er det kanskje greit, men det er den eneste tiden og, ellers blir det mye aktiv :cool: kjøring...

Endret av chma
Lenke til kommentar

Er enig i at automatgir er greit i rush og kø, men til sportslig og "aktiv" kjøring (være seg på vei eller på bane) så er manuell helt klart å foretrekke. Kjører selv ofte med både automat og manuell så jeg har førstehåndserfaring fra begge.

 

Har forresten en morsom histore om en kamerat av meg, han kjørte rundt i en omega3000 (de har automat). Og som han så fint forklarte det "så ville automaten gi litt mer kraft forover enn det jeg ville". Det endte med bulk i frontfangern da han rett og slett kjørte inn i bilen foran som sto og ventet på grønt lys. sånn er det når man er nyforelska og glemmer at man kjører automat ;)

Lenke til kommentar

Må si at i byer så er sikkert automat gir kjekt det (spesielt for kjerringer :p)

Om du liker å kjøre aktivt, så er manuell gir morsomst syns nå jeg...

 

At automatgir er fremtiden syns jeg var å ta litt hart i, men det blir nok mye mer av det ja. Bare se på Audi's multitronic, det er komfortabel automat kasse det. (scooter girkasse :p )

 

Før var det slik (hvertfall i statene) at manuell gir var ekstra utstyr, kanskje det blir slikt nå i nyere tider også? (Mercedes leverer mange av bilene med automatgir som standard)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...