Gå til innhold

Virtuelle dingser - RAM Drive

Anbefalte innlegg

Har høt at det skal gå an å lage en virtuell HD inne på RAM brikken.

Nå i disse dager da "alle" teller minnebrikkene sine i gigabyte kunne det være gøy å installere ting på minnebrikkene i stedet for på diskene.

Dette vil naturligvis bare virke så lenge maskina er påskrudd? (Hibernate?)

Har selv en brikke på 512 Mb DDR men det kunne vert gøy å lånt en brikke eller to til hvis det var mulig å installere for eksempel windows og terragen bare for å se hvor fort det gikk å rendre et bilde:)

Noen som har peiling på om det er mulig og i såfall hvordan få det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er vitsen med å legge noe i ram-disken når det forsvinner neste gang du restarter?

Jeg tror det finnes en slags "dings" for servere som har en haug med mineplasser og er batteridrevet. Den skal kunne brukes som permanent ram-disk.

Den jeg så bilde av støttet 4GB minne og hadde PCI-tilkobling (altså 133MB/s max overføringshastighet, men sikkert en sinnsyk søketid i forhold til harddisker)

Lenke til kommentar

En hensikt med å bruke RAM-DRIVE er å legge inn f.eks. databasefiler en arbeider intensivt mot (f.eks. avanserte rapporter med intrikate spørringer). Det er ofte en prosess som lider av tregheten til harddisker (skriv/leseprosessen). Ved å bruke RAM-DRIVE går det MYE raskere.

Ulempen er at dersom systemet går ned, da mister en alt. Ergo må en kun ha kopier til midlertidig bruk i RAM-DRIVE.

Benyttet dette trikset ofte på min 1992 modell 486 med 8MB RAM (og DOS).

Lenke til kommentar

Brukte selv ofte å kjøre gamle dos-spill i ramdrive. Fixet bootdisk med config.sys/autoexec.bat, kopierte spillet inn i ramdriven og startet det. Optimaliserte selvsagt med Qemm.

Og du hverden hvor raskt det gikk :smile:

Lenke til kommentar

Ramdrive er også fint hvis man ikke ønsker og etterlatte spor over hva man gjør. Hvis man har mye ram, lager man en forholdsvis stor ramdrive og sørger for at alle temp og midlertidige filer + swap blir skrevet til denne. Når man restarter maskinen er alle lokale spor slettet. Hvis man da i tillegg bruker annonyme proxyservere når man surfer på nettet kan man leve en anonym tilværelse. (ISP din logger fremdeles) men hvis man ønsker og unngå det finnes det tjensester som lar deg løse dette også.

Man kan ikke innstalere windows i en ram drive da dette er en virtuel drive som operativsystemet oppretter under oppstart.

[ Denne Melding var redigert av: Elf_ på 2002-03-24 16:37 ]

Lenke til kommentar

Min første versjon av Lotus 123 gikk på en maskin med 640 kb mem og to 5 1/4 diskstasjoner.

Lotus gikk i ramdrive, hjelpefila på en 5 1/4 og lagremulighet på den andre. HD var det ingen som hadde.

Lagde mine første macroer på den :razz: , mimre,mimre

Yoda

Lenke til kommentar

Hmm...

Lurer litt paa om det gaar ann aa sette opp et saant ram-drive som "C:wintemp" eller pagefile.sys.

Dette da for aa overkomme window's sin sikkerhets-fiendtlige haandtering av kryptert informasjon, hvor windoze lager temp-filer og slikt i hytt-og-pine vaer.

Noen som har noen formening om dette?

Lenke til kommentar

Man kan opprette en ramdrive denne blir da en egen "disk". Har du f.eks c: og d: fra før blir ramdriven e: Når du har gjort dette kan du flytte swap og tempfiler til e:

Selv om ramdriven ikke er en egen disk vil systemet lese den som en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...