Gå til innhold

Føler meg snytt !


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har akkurat kvittet meg med et P4 Hovedkort som brukte DDR 266 Mhz (2100).

Dette var en P4 med 400Mhz FSB. Minnebrikken jeg brukte het så mye som

Twinmoz 256MB PC2100 (266) cas 2.

 

Denne maskinen fungerte perfekt, men jeg var ikke så fornøyd og ønsket mer ytelse. Derfor investerte jeg i et hovedkort Epox KT400 og en AMD Xp1600 (fsb266). Grunnen til at jeg valgte så drålig CPu var fordi jeg ville vente med at AMD`s priser ville synke litt. Jeg brukte alt det andre jeg hadde fra den andre maskinen inkludert rambrikken. Systemet var perfekt. :roll:

 

Så kom dagen da jeg skulle bestille meg ny CPU socket A. Den nye AMD med barton kjernen fristet mest, ogs med 512KB cache!. Nam nam tenkte jeg og leste alt om prosessoren og tilogmed at den har 333 Front side bus. Hmm tenkte jeg, ikke så mye som Intel prosessoren men shit au, de er jo kjent for å være bedre i spill. Så bestilte jeg AMD XP 2600+ (333).

 

Da prosessoren kom i posten og den var installert i maskinen. Bootet jeg opp maskinen. Prosessor nektet å kjøre mer enn XP 2000+. Hmmm tenkte jeg..

Hvorfor ikke.. Da jeg restartet maskinen bootet den opp på Xp 2600+ og jeg jublet. Men det varte ikke lenge.. Minnet mitt ble kjørt på 333Mhz og maskinen frøs hele tiden. Den måtte klokkes ned og rådet fra mine kamerater var at jeg måtte kjøpe 333 eller 400 minne fordi min var ikke rask nok!?! :no:

 

Hvorfor i ¤#%&¤#& står dette ikke på websiden!!!! Ikke for å henge ut noen, men på pcutstyr.no står det ingenting om at må må ha minium den nest beste DDR rammen som er å få.!!! Det burde stå med klar skrift at her må 333/2700 ram benyttes for å få full utnyttelse!!! :angry:

 

Nå må det bestilles ny Ram til 700-1400 kr, hadde jeg villet valgt på nytt så hadde jeg holdt meg til fsb 266! Budsjettet mitt rakk såvidt til ny CPU!

Dessuten, hvordan kan P4 kjøre så mye høyere intern FSB da??????

 

 

Noen enige at de burde sette det på hjemmesiden for de som er litt mindre datakyndige??? :dontgetit:

 

Her er linken til CPU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

problemet ditt er at du kjører minnet på 1:1 innstillinger, bare endre dette i bios så ordner det seg, du kan forsøke med flere typer som f. eks: 3:2 og 5:6. bare minnehastigheten din ikke går over 300mhz så skal det gå greit, du kan også sette op vilten på minnet et hakk hvis du kommer oppunder 300mhz. men det er en innstilling der som gjør at du kan kjøre minnet på 266mhz (3:2) tror jeg.

Lenke til kommentar

Er kanskje ikke så lett å vite sånne ting, men hvis man ikke vet om dette med sammenheng mellom fsb og minnehastighet burde man kanskje ikke bygge pc selv? Jeg sier ikke dette for å være en overlegen tufs, men dette er i grunnen noe du burde ha sett hvis du hadde lest noe om cpu/minne/hk før du gikk til innkjøp. Det er vanskelig for utstyrsbutikker å ta høyde for alle former for kompetansenivå. De legger vel til grunn at folk som bestiller deler separat har satt seg inn i sakene.

 

Vel, det er mine 5 cent....

Lenke til kommentar

Om CPU-en din har ulåst multiplier kan du senke FSB-en til 133(x2) og øke multiplieren. Da kan du kjøre FSB og RAM synkront, det gir best ytelse.

 

Men det kan godt hende DDR266-minnet ditt greier DDR333-hastighet om du øker timingene og/eller øker spenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...