EiSvIn Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Hei. En ting jeg lurer på... Hver gang jeg starter maskinen blir den stående å søke etter ethernett oppkobling en stund, før den omsider kommer med en feilmelding om at den ikke klarte å finne noe nett. Og det er i og for seg ikke noen feilmelding da den ikke er koblet opp til noe nett. Men jeg kjører jo pppoe for å koble opp mot Telenor ADSL, og den bruker jo nettkortet. Så spørsmålet mitt er, kan man slå av denne irriterende søkingen etter et nett som ikke finnes uten at det påvirker adsl'en? Hvordan gjør man i tilfelle det? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Hvilken distro? Uansett kan du avbryte søkingen med ctrl + c mens den prøver. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Sikkert fordi du ikke har fast IP på nettverkskortet og den leter etter DHCP signal. Bare sett 192.168.0.1 som fast IP på nettverkskortet (denne IPen har ingenting med den du får av Telenor å gjøre). Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 Eh... Hvordan gjør man det? Må jeg kjøre adsl-setup på nytt, eller finnes den en annen kommando som jeg kan bruke for det? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Eh... Hvordan gjør man det? Må jeg kjøre adsl-setup på nytt, eller finnes den en annen kommando som jeg kan bruke for det? Distro? Finnes sikkert et fint GUI i distroen din. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Eh... Hvordan gjør man det? Må jeg kjøre adsl-setup på nytt, eller finnes den en annen kommando som jeg kan bruke for det? Vanligvis bruker adsl-leverandører vanlig dhcp for å koble på brukerene sine til internett. Telenor gjør derimot ikke dette, de bruker "pppoe" protokollen (ppp over ethernet) til å koble opp sine brukere. Det betyr at man må "ringe opp" en server over pppoe, logge seg på, deretter har du en "internett link" oppe over pppoe. Med andre ord: nettverkskortet ditt sin IP adresse (tcp/ip protokollen) har ikke noe med pppoe protokollen å gjøre. Derfor kan du altså skru av dhcp på kortet ditt og sette en fast ip istedet. Hvordan man gjør dette er som sagt avhengiv av distro. Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Distro er Fedora... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 I fedora kan du confe ppoe/adsl i "neat" (systeminstillinger->nettverk) bare velg "ny tilkopling" -> "adsl" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå