Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjapt nok for videoredigering?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg videokamera. Jeg har en bærbar PC (Inspiron 500m) som er kraftig nok å redigere video på. Det er begrenset med plass på harddisken på denne (40 GB). Jeg har en gammelt rukkel av en PC som står og surrer som en server med to større harddisker (130 GB tilsammen). PC'ene er koblet sammen med 100 mbps ethernet. Jeg lurer på om nettverket er kjapt nok til at jeg kan lagre film på serveren og redigere den på den bærbare PC'en min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rippet video på en celeron 400 og lagret over 100mbit på en bærbar noen uker siden helt uten problem, men om du skal begynne å redigere og flytte mye fram og tilbake vil jeg nesten anbefale deg en ekstern disk av noe slag. Da vil jeg anbefale en firewire fordi de er de eneste jeg har erfaring med. Har med success rippet video fra dv til både ipod, maxtor og lacie eksterndisker.

Mvh

Simen

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe meg videokamera. Jeg har en bærbar PC (Inspiron 500m) som er kraftig nok å redigere video på. Det er begrenset med plass på harddisken på denne (40 GB). Jeg har en gammelt rukkel av en PC som står og surrer som en server med to større harddisker (130 GB tilsammen). PC'ene er koblet sammen med 100 mbps ethernet. Jeg lurer på om nettverket er kjapt nok til at jeg kan lagre film på serveren og redigere den på den bærbare PC'en min?

jeg måtte prøve dette selv og se om dette fungerte ;)

det fungere fint og "capture" film over nettverk :thumbup:

Du har vel firewire eller USB2 på din bæbare PC?

1 minutt med DV film = ca 220mb

Endret av JuBi
Lenke til kommentar
Kult å høre at det vil funke over nettverket mitt :)

Jeg har USB 2. Finnes det kamera som støtter dette? Eller må jeg kjøpe meg et Firewire PC Card?

Du må nok kjøpe firewire. En del sony kamera støtter usb, men kun som interface til "webcamer" greier. Grunner til at videokamera bruker firewire inkluderer at firewire kom før usb 2 og at firewire trenger ikke en "mester" slik som usb gjør (kan brukes mellom to kamera, kamera og videospiller osv.)

Når det er snakk om ukomprimert DV bruker vel dette 3,6 Mb/S = 28,8 mbit/s.

Mvh

Simen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...