Gå til innhold

Mist silent twin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
33'C

 

...ble litt sugen på denne Mist saken da :dribble:

Tror ikke den kjøler noe særlig bedre, spesielt ikke hvis du ikke skaffer kabinettvifter. Jeg lå på nesten 60 idle med en XP1800 og Silent Twin før jeg skaffet meg ett par kabinettvifter på 12dB. Da gikk tempen ned til noe over 50 idle. Har nå skaffet meg en XP2400, og nå ligger tempen på 50 idle... tror XP2400 har mindre varmeutvikling. XP1800 er en av verstingene på det.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte MIST Silent Twin (og Arctic 5 kjølepasta) i går som jeg har tenkt å benytte sammen med en XP 1800. Jeg bestilte en MIST-strømforsyning også (350W), og det er ingen ekstra vifter i kabinettet. Satser på det skal gå greit.

 

Viktigheten av lav temperatur i kabinettet er oppskrytt :p

 

Siden jeg ikke har tatt i bruk komponentene ennå, er det vanskelig å si hvordan det vil fungere. Dersom varmen blir et problem kan jeg alltids sette inn en stillegående kabinettvifte.

Lenke til kommentar
OK!

 

Mens jeg har deg her: Satte sammen en pc til en kamerat med XP 2400+. Viften skal kunne kjøle en XP 3200+, men CPU'en går opp i skumle 80'C med så liten belastning som Windows Media Player. Kjølepasta er på plass...

 

Vet du om en ideel vifte til denne cpu'en?

Virker ikke som kjøleblokk og vifte er satt riktig på CPU. Kan være en skjevhet i kjøleren (undersiden), eller ett feste som står skjevt. Skal ikke gå så langt opp i temperatur... sikker på at hele CPU kjernen dekkes av kjøleren?

Lenke til kommentar
Viktigheten av lav temperatur i kabinettet er oppskrytt :p

Ikke helt enig... temperaturen på min CPU gikk ned 7-8 grader når jeg innstallerte to 12dB kabinettvifter. Varm luft kjøler mindre effektiv enn kjølig. Og ikke minst harddiskene har behov for så kjølig luft som mulig... egentlig har alle komponentene i en datamaskin godt av kjølig luft.

 

Mulig noen overdriver litt, men det ER viktig med kjølig luft i kabinettet for å forlenge levetiden på komponentene.

Lenke til kommentar
Har sjekket det to ganger. Kjernen er dekket. Det eneste som er rart, er at et par millimeter av kanten på cpuen stikker utenfor kjøleribba. Men det er en socket a ribbe... :no:

Du bør nok sjekke med en annen kjøler, for å sjekke om kjøleren enten er fryktelig dårlig, eller om det er andre ting. Det kan være ting i nærheten av kjølevifta som hindrer luftstrømmen eller ting som står nær CPU som gjør utslag. Har du sjekket temperatur flere steder? F.eks ikke bare i software, men i Bios også?

 

Får du satt kjøleren noe mer midt på CPU? Kan være en skjevhet i kjøleren akkurat der kjernen er.

 

EDIT : hva med kjølepasta? Har du tatt på lite nok? For mye kjølepasta virker mot sin hensikt... det skal ikke være tykt lag... noen bruker skalpell for å få tynt og jevnt nok lag.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

ohn: Du har 100% feil, eg har 4 12db papst vifter. Nå er tempen ca 40c med en inne temp på ca 24C. Max load er tempen 53C. Tar eg av strømmen på mine 4 kabbvifter blir idle temp ca 46 og max ca 60C. Ikke bare går tempen opp, men psu viten lager mere støy om eg ikke har i kabb viftene mine. Tempen på harddiskene mine går opp med 10c, fra 35 til ca 46. Så jo kabinett vifter har mye å si på tempen på komponetene.

Lenke til kommentar

Virker ikke som kjøleblokk og vifte er satt riktig på CPU. Kan være en skjevhet i kjøleren (undersiden), eller ett feste som står skjevt. Skal ikke gå så langt opp i temperatur... sikker på at hele CPU kjernen dekkes av kjøleren?

Har sjekket det to ganger. Kjernen er dekket. Det eneste som er rart, er at et par millimeter av kanten på cpuen stikker utenfor kjøleribba. Men det er en socket a ribbe... :no:

Kunne se ut som du har satt på kjøleribben feil vei, har du brøvd å vri den 180C?

Lenke til kommentar
Denne kjøleren er ganske gedigen og jeg hadde problemer med å få denne til å sitte bra på cpu ved montering i msi hk.

 

Så sjekk at ingen ting er i berøring med kjøler på siden eller under.

hehe veit ikke om du leser alt før du kjøper ting, men på microplex sin side står dette under silent twin:

 

Har du et MSI hovedkort? Enkelte MSI-hovedkort har kondensatorer som ligger for tett på CPU-sokkelen. Sjekk dimensjonene på kjøleren/hovedkortet innen du bestiller. Dette kan også være tilfelle med noen få hovedkort fra andre produsenter enn MSI.

 

Tilbake til saken, har denne viften selv på en XP2500+ barton på et asus kort. Fungerer perfekt! Har en 120mm kabinett vifte og (antec sonata kabinett). Med kun et tynt lag kjølepasta som fulgte med ligger idle temp på 46-47 grader og max load 51-52 grader. Bør vel være fornøyd med det. Hører ikke lyden fra denne viften, grafikkortet og harddiskene overdøver den så fullstendig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...