Gå til innhold

jeg har en skjerm oppå en forsterker ....ikke bra!

Anbefalte innlegg

jeg har en skjerm oppå en forsterker ....eller det vil si at jegh skulle hatt det! :grin:

men skjermen bare virbrerer... og slikt når forsterkeren er på.

jaja jeg veit hvorfor og slikt.

MEN er det noe jeg kan legge mellom forstrekeren og skermen? avmagnitiser plate eller noe lignede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

eunaas skrev (2002-03-22 12:37):

jeg har en skjerm oppå en forsterker ....eller det vil si at jegh skulle hatt det!
:grin:
men skjermen bare virbrerer... og slikt når forsterkeren er på.

jaja jeg veit hvorfor og slikt.

MEN er det noe jeg kan legge mellom forstrekeren og skermen? avmagnitiser plate eller noe lignede?

Hvorfor ha den over skjerme?

Lenke til kommentar

For å fjerne de elektromagnetiske forstyrrelsene bør du bruke en avskjerming med:

1. Høy elektrisk ledningsevne (Aluminium leder enormt mye bedre enn stål, faktisk med flere tierpotenser) Da holder det nemlig med et mye tynnere lag. (f.eks aluminiumsfolie)

2. Ikke for store hull, sånn at strålingen slipper ut. (bør være betydlig mindre enn bølgelengden til strålingen)

3. Det bør være hull nok til at forsterkeren blir tilstrekkelig avkjølt.

Lenke til kommentar

- Du kan sikkert legge mellom skjermen og forsterkeren som hinderer interferens, men det beste er å sørge for at avstanden mellom skjerm og forsterker er så stor som mulig - løft opp skjermen mens forsterkeren er påslått, så vil du sikkert se at forstyrrelsen avtar med økende avstand. Om dette ikke stemmer så er jeg en siklende tullebukk.

Lenke til kommentar

- Du kan sikkert legge et eller annet mellom skjermen og forsterkeren som hinderer interferens, men det beste er å sørge for at avstanden mellom skjerm og forsterker er så stor som mulig - løft opp skjermen mens forsterkeren er påslått, så vil du sikkert se at forstyrrelsen avtar med økende avstand. Om dette ikke stemmer så er jeg en siklende tullebukk.

Lenke til kommentar

...skulle gjerne takk bilde av det... men jeg har ingen kamera.

jeg har forstrerkeren på pc'pulten. Jeg har laget en hylle av tre. slik at jeg kan sette ting oppå. har 2 cm åpent rom (---det holder til kjørling det?---) mellom forsterkeren og hylla.

men jeg må tydligvis legge noe mer oppå hylla. for å stoppe elektromagnetismen (eller hva det er) så jeg kan sette en skjerm oppå den...

håper dere skjønner hva jeg mener... :grin:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

On 2002-04-05 14:53, eunaas skrev:

Quote:

On 2002-04-05 14:45, blanc skrev:

Nå har forsterkeren min stått på høykant i snart ett år, og jeg har ikke hatt noen problemer fåreløbigt

har du brukt den da?
:grin:

:smile:

Det samme kan gjøres hvis forsterkeren har noe over seg, og ikke får "puste".

Lenke til kommentar

Bare for å være pirkete:

Det er ikke interferens, men magnetisk fluks fra strømforsyninga i forsterkern som forårsaker forstyrrelser i skjermbildet.

Som så mange har nevnt er et såkalt Farradaybur av metall å foretrekke.

Les teorien rundt dette for best mulig valg av materiale, også lærer du litt fysikk i samme slengen. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...