Gå til innhold

Er loddegasser farlig?!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Topic sier alt!

Jeg driver og lodder en XLR-kabel nå, men har overhodet ingen peiling, så jeg sitter i et rom fylt med røyk fra loddetinn. Er dette farlig? Det er sånn standard bålsyndrom, at uansett hvor nære jeg setter meg vinduet, så kommer den forj**lig irriterende gassen rett opp i øynene og nesa mi :(

Lurer på om dette er farlig, og i så fall: åssen klarer alle andre å lodde uten problemer? Dersom du er online nå i kveld kan du også kanskje forklare meg åssen en XLR funker?! :D

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Topic sier alt!

Jeg driver og lodder en XLR-kabel nå, men har overhodet ingen peiling, så jeg sitter i et rom fylt med røyk fra loddetinn. Er dette farlig? Det er sånn standard bålsyndrom, at uansett hvor nære jeg setter meg vinduet, så kommer den forj**lig irriterende gassen rett opp i øynene og nesa mi :(

Lurer på om dette er farlig, og i så fall: åssen klarer alle andre å lodde uten problemer? Dersom du er online nå i kveld kan du også kanskje forklare meg åssen en XLR funker?! :D

på forhånd takk!

Den dagen kompassnåla går amok når du tasser forbi, da er det å tide å slutte å lodde...

Lenke til kommentar
Noen som veit hva "å lodde" kalles på engelsk? Så kan jeg søke på utenlandske forum og sånn. Jeg lufter jo godt liksom, men lurer liksom på om det er godt NOK.....

Takk for hjelpen!

å lodde på engelsk er "to solder"

Hvis du ikke lodder veldig mye, er det ikke farlig å puste inn litt av den røyken. Men det er selfølgelig best å lufte mest mulig.

Når jeg sier lodde mye, må vel det bli flere ganger om dagen over en lengre periode.

Lenke til kommentar

Det er ikke bra og innonde, men hvilke vrme gasser er det?

Det skal holde om du lufter ut godt. Hvorfro ikke lodde ute :p

Jeg lever da enda jeg.

Lurer du på vordan en xlr virker: er det bare å titte litt på ljudia.no eller lignende.

Mvh

KFB

Lenke til kommentar

Du må passe på at ikke bolten blir for varm og alt tinnet fordamper, da blir det dårlig lodding, synes det kunne høres ut som en veldig varm bolt sånn som du beskriver røykutviklingen. Og JA, røyken er helseskadelig, men neppe ved ettpar gangers bruk.

Lenke til kommentar
Det er vannvittig mye som ikke er bra for kroppen hvis man skal tenke slik  ;)

En flaske light brus tilsvarer sikkert en time lodding..

Med den retorikken der, kan man jo bare springe ut og leke på motorveien også da, for det er sikkert like farlig for kroppen på sikt å drikke 1,5 liter Cola.

Hm...ja.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Hvis du har lodda en stund, og går og tar deg en røyk, eller drikker litt vann og det smaker søtt, så har du for dårlig lufting :scared: .

Det skjedde på skolen noen ganger, fikk skikkelig vondt i hodet

Samme skjer hvis du skyter med salong gevær innendørs og innhalerer litt røyk, skikkelig ekkelt...

Lenke til kommentar
uansett hvor nære jeg setter meg vinduet, så kommer den forj**lig irriterende gassen rett opp i øynene og nesa mi :(

Årsaken kan være konstruksjon av ventilasjonssystemet i leiligheten din. I vår blokk er det slik at det er avtrekksvifte plassert på taket, så det er undertrykk i leiligheten og luft tilføres gjennom spaltene over vinduene. Hvis du åpner vindu, går luft i samme retning uansett, dvs. inn i rommet.

Det mest fornuftige stedet å lodde hos meg er på kjøkkenet - det er nemlig der avtrekksventil er plassert. Jeg åpner luftspalter i romene, åpner ventilen litt mer og får nesten ingenting i nesa. Som bonus får jeg også at luft i resten av leiligheten ikke blir ødelagt. :thumbs:

Lenke til kommentar
Det er vannvittig mye som ikke er bra for kroppen hvis man skal tenke slik  ;)

En flaske light brus tilsvarer sikkert en time lodding..

Med den retorikken der, kan man jo bare springe ut og leke på motorveien også da, for det er sikkert like farlig for kroppen på sikt å drikke 1,5 liter Cola.

Hm...ja.

Med den retorikken burde man heller kanskje fortsette å skrive her? Det står nemmelig på tastaturet mitt følgende: "bruk av hvilket som helst tastatur kan forårsake alvorlige skader" Hmm, må vel nesten slutte her før jeg blir lagt inn :roll:

-Men jeg tar sjansen og fortsetter!

Og en flaske light-brus inneholder jo stoffer som ikke er bra "Light-brus: Stort daglig inntak av benzoat (E 211) kan medføre helseskade, spesielt for barn"

Men slutter vi og skrive og drikke av den grunn? Nei, vi er heller hysteriske grunnet litt røyk fra loddetinnet vi utsettes for en gang i måneden...

PS, det går fint og leke på veien. Har selv vokst opp rett ved europaveien, og det går fint å leke der så lenge du ser opp for bilene.

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...