Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Mazda 323

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan ledningene skal sitte coil på en mazda 323 stv?

Og hvordan er det man finner ut om kondensatoren er ødelagt?

Jeg får ikke bilen til å starte.. det kommer ikke gnist på pluggen..

Noen som tror man vet hva som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det skal være en stor "pluggledning" som går ut fra (midten av) coilen. Så skal det kobles til pluss og minus. Dette er sånn generelt, akkurat hvordan det er på en 323 av ukjent årsmodell kan jeg ikke svare på.

kondensator? Mener du coilen?

Lenke til kommentar

okey.. Glem det med kondensatoren.. 1982 er årsmodellen..

Men hvor mange ledninger skal gå til + og - ?? På noen biler går det 2 ledninger til +.

Jeg har nå jobbet med den bilen i 2 dager nå og nesten ikke fått resultat.. Det var så vidt den tente i går så stoppet den.Nå er det ikke gnist på pluggen engang. :cry: Noen som har noen forslag om hvordan jeg kan fikse den bilen??

Alle svar mottas med takk :thumbs:

Lenke til kommentar

Ledninga på +(15) går som hovedregel til tenninga, -(1) til kondensator hvis du ikke har elektronisk tenning.

Har du testa om det kommer strøm til coilen ved å måle over + - med V.meter eller prøvelampe når tenninga er på?

Ta ledninga fra coilen av fordelerlokket, hold den med en nebbtang ca. 5mm. fra blokka på motoren og få en kompis til å prøve og starte. Du skal da få fete blå gnister mellom leding/blokk, er gnistene tynne og gule, kan det være coilen eller ledninga som er deffekt.

OBS! Spenninga er høy, kan være mellom 20-60.000V, så bruk isolert tang og prøv å unngå kontakt med chassiset på bilen.

Får du ikke gnist er det rotor, fordelerlokk, stift, kondis, pluggledninger eller plugger som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...