Gå til innhold

Statisk elektrisitet -oppskrytt??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt noen returer på komponenter opp igjennom årene(ikke særlig mange), om noen er p.g.a. statisk elektrisitet skal være uvisst, men jeg er ikke veldig forsiktig når jeg monterer, legger gjerne korta utover gulvet o.s.v. bruker ikke lenke.

 

Noe dere skal vite er at mindre statiske støt mot følsomme komponenter kan føre til at kompoenten først tar kvelden 3 mnd senere og da tenker selvsagt ikke du at dette var p.g.a. monteringen uten lenke

Lenke til kommentar

Quote:


Noe dere skal vite er at mindre statiske støt mot følsomme komponenter kan føre til at kompoenten først tar kvelden 3 mnd senere og da tenker selvsagt ikke du at dette var p.g.a. monteringen uten lenke


 

Nå skal man ikke overdrive heller da, det skal litt til for å "zappe" pcdeler idag. De fleste deler er laga så de tåler litt røff behandling, og ved vandlinge ladninger(slike som oppstår ved uhell) er det ikke snakk om månder men år før eventueller skader melder seg...

Lenke til kommentar

Det holder og ta litt/gnikke på kabinett (der det er metall) før man setter i gang med "oprasjoner" i pc.

 

og det er en gylden regel og bare ta på metallkanten på korta når du tar dem ut av den antistatiske posen.

 

Når du monterer kortet holder du ene hånden på metallkanten og trykker helt ytterst på kanten av kortet med den andre hånden.

(altså IKKE ta på hele kortet)

 

Og selfølgelig man kler seg ikke med en tykk ullgenser og slepper føttene bortover teppet før man

setter i gang med PC-en.

 

Hat montert en del PC-er for kamerater og familie siden 1995 og har aldri vært plaget med statsisk elektrisitet :smile:

eller rettere sagt har aldri hatt retur på pcdeler i alle disse åra :smile:

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-03-25 03:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-25 07:10, Veslemøy skrev:

SKREKK OG GRU!


Jeg er glad jeg ikke kommer til å kjøpe brukt PC, eller komponenter av noen her i forumet. Ei heller av andre for den saks skyld.


 

Tja, det er vel kanskje et poeng. Men hva? Hvis en komponent har blitt ustabil eller faatt redusert levetid pga statisk elektrisitet, vil vel fremdeles salget skje i god tro fra selgers side.

 

Og kjoeper man brukt maa man vaere klar over at garantien kan ha utloept eller bli ugyldig ved videresalg - derav redusert pris. *shrug*

 

Quote:


Utrolig mange amatører som har greie på det meste.


 

Og du er fagutdannet innen elektronikk med spesialisering paa "ElektroStatic Discharge"?

Eller har du ogsaa dine egne meninger?

 

Quote:


Les litt her:
og få litt mere forståelse for hva og hvordan ESD (elektrostatisk utladning) påvirker elektronikk.


 

Ja, grei nok innfoering.

 

Naa jobbet jeg paa en elektronikk-fabrikk da jeg var yngre, og hver morgen maate vi ta paa oss ikke-ledende frakker, spesielle ledende tresko, armlenke, og teste at lenken virket foer vi fikk lov til aa gaa inn i monteringslokalet.

 

Hver morgen var det da lang koe foran teste-platformen, hvor folk febrilsk smoerte haandleddet sitt med ledende krem for aa faa den satans maskinen til aa akseptere seg.

 

I en periode eksperimenterte jeg med denne testeplatformen for aa se hvor langt ut paa dagen jeg ble godkjent - tror jeg kom ned i 80 minutter noen ganger.

 

Saa hva skal man si?

Ikke alle komponenter er like foelsomme, men samtidig er det ikke verre enn aa ta enkle forholdsregler.

 

Hvis ikke det aa ta paa kabinettet, ikke gaa paa teppe, ha paa seg fornuftige klaer etc. er godt nok, ja da er faktisk komponenten saa foelsom at det skal godt gjoeres aa finne den i en pc.

Lenke til kommentar

Tar man normale forhondsregler, så er det vel ikke noe problem... Så og si i alle komponeneter i dag er det jo lagt inn en buffer, som gjør at komponeneten tåler mer statisk elektrisitet fordi den er jordet. Man bør vel ikke gå til anskaffelse av halvledende gulv til mange 100k bare for å mekke litt pc... BAre man jorder seg, tar på chassis og liknende, holder det lenge for de fleste.

 

Ps. Mange tror at ledningen må stå i chassiset for at du skal bli jordet når du tar på det... Det er feil.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Du behøver ikke jorde kabinettet mot jordinga i huset ditt nei. Det du skal gjøre er som sakt å berøre kabinettet, eller "jordingspotensialet" i kabinettet ditt slik at dette vil holde samme statiske spenning som den hånda som roter rundt inne i kabinettet. Samme om du er lada med 100000V hvis det ikke er noe forsjell i spenningspotensialet mellom deg selv og det du driver på. (med mindre det zapper over på noe annet da). Og sist, men ikke minst: Det er veldig dumt å ha med seg en medhjelper om gir deg kortene o.l. Hvis dere er to om det, ikke ta på samme kort og lignende samtidig. Dette er mer kritisk enn kabinettproblemet.

Lenke til kommentar

En av de heftigste statiske utladningene jeg har hatt var på skolen jeg gikk på for en ti års tid siden. Det var kaldt (og tørt) ute, så jeg hadde ullgenser med boblejakke utenpå. Kom inn på datarommet, vrengte av jakken, satte meg på plaststolen og tok på PC'en som stod på(skulle ta ut en diskett eller noe...). BZZAP! Skjermen ble hvit i et blink før PC'en slo seg hardt og kontant av. (Husk at dette var i tiden FØR ATX. Dette var en maskin med fysisk bryter for strømmen...). Hjalp ikke å slå av og på, måtte la kontakten være ute en stund før maskinen startet igjen. Men virket fint etterpå... Tenk på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde tatt inni maskinen istedet for utenpå kabinettet...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-13 21:31, bluesmaster skrev:

Har ingen peiling på om det funker å bruke vaskehansker nå man skal ungå statisk el.?


 

Er ganske høye spenninger det er snakk om ved ESD så, er vell en liten sjangse for at strømen slår igjenom hanskene dine. Kommer antageligvis ann på hva hanskene er laget av og tykkelse.

 

Om du har en bondegård i nærheten kan du jo prøve å teste de på et elektrisk gjærde etc. Ikke like høy spenning her (5 000-10 000 volt rett fra boksen er vanlig), men du vil antageligvis få svaret på spørsmålet ditt =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...