PIIIpower Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Topicen sier vel det meste. Har noen noengang ødelagt noe på denne måten? Bruker alle "sikkerhets lenke" når dere mekker i PC-en? Står PC-en din på vegg til vegg teppet? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Nei det er ikke oppskrytt. Statisk elektrisitet kan lett skade komponenter og faren er vel større nå enn det var før pga mindre micron og flere transistorer. Men det kan ta opptil flere måneder fra komponenten ble skadet til man opplever feil som f.eks ustabilitet. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Bruker du bilbelte? Har aldri oedelagt noe med statisk elektrisitet selv, men foerste jobben jeg hadde var det en hw-ansvarlig som la en hd paa kabinettet og mente det gikk greit. Javel, tenkte jeg, og holdt meg godt unna det kabinettet mens jeg jobba. Saa trasker geniet over da, og spoer kjekt "naa, hvordan gaar det?", samtidig som han legger haanda paa kabinettet. *BZAPP*, det var det hovedkortet. Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Ved litt "større operasjoner" så bruker jeg alltid håndlenke. Som sagt over her så er det ikke sikkert at statisk elektrisitet ødelegger en komponent 100%, men den kan bli ustabil etc. pga. skade som ikke er synlig. Tror mange har ustabile PC-er pga. nettopp dette... Lenke til kommentar
RogueFreak Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Les en av mine gamle tråder, kom fram mye interessant der... Du finner den her Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 bruker det ikke§ pass på å ta på noe mettal(ofte)... og ha alltid litt av armen på kabinette... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 - bruker ikke antistatisk armbånd - har ikke PC-en i jord - setter gjerne PC-en sammen på vegg til vegg teppe - Aldri ødelagt noen komponenter :smile: Skjønner dog at jeg risker :smile: Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 skal bygge ny data til en kompis av meg nå. grunnen? han mekka på den, på ullteppe, med ullklær (genser dah :razz:). Resulterte i: 1 ødelagt HK 2 ødelagte skjermkort pluss at han presterte å miste et skrujern på et lydkort så det brakk :razz: ____ b-fisk Lenke til kommentar
Trono Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Hmm.. Så lenge man tar på metallet først og ikke klasser over hele komponenten så går det somregel greit. (Noe de fleste monteringsmanualer også sier) Stor forskjell på å f.eks. holde en CPU på kanten enn å legge den godt oppi håndflaten mens man subber rundt i rommet med noen svære sauedotter på beina. :wink: Når det gjelder ulltøy så er jo det å be om trøbbel. (Don't use it if you don't mean it!) Aqira / Illithid [ Denne Melding var redigert av: Aqira på 2002-03-22 14:44 ] Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Det må da ha vært et ekstremt tungt skrujern?? Har selv herpa to fdd, samt zappet en rambrikke ganske kraftig (den overlevde, merkelig nok, men jeg vet ikke hvor lenge den holdt, PC-en ar uansett søppelmoden så hu som brukte den var vel glad til (jobbpc)... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Jeg mekket en gang med ullsokker og ullgenser og ødela et gammelt nettverkskort. Nå setter jeg kontakten i veggen for å få kabinettet jordet, og passer på å ta i kabinettet ofte. Da har det alltid gått veldig bra. (Har mekket en god del.. 20-30 PC'er + mye gammelt skrap som har blitt oppgradert) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Statisk elektrisitet er så oppskrytt som det går an bli. Har aldri ødelagt noe som helst, og har drevet å rotet inni PC'er i ca 3 år. - jeg pleier ikke å ta av strømmen når jeg tar ut og inn kort/harddisker (dvs jeg pleier å glemme det) - kabinett døren pleier ofte å stå åpen - Jeg pleier ikke være så veldig forsiktig med innmaten... (kort ligger ofte å slenger på en disk eller noe) - jeg hadde ullteppe i 2 år - jeg har ALDRI fått støt (av en PC altså) - Det må en ulykke til før jeg blir forsiktig. Jeg synes selv at det er ganske utrolig at ingenting har blitt ødelagt... (ikke kun med tanke på statisk elektrisitet) Lenke til kommentar
The man! Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 jeg tror jeg klarte å ødelegge et gef3 ti500, heldigvis fikk jeg et nytt på garantien. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Pc-deler idag tåler velig mye, men man burde ha litt respekt for statisk elektrisitet... (jeg bruker ikke jordingslenke, av den grunn at jeg er for lat til å gå å kjøpe meg en) har aldri ødelagt noe da...(jorder meg på kabinettet) Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Statisk elektrisitet er pokker meg ikke oppskrytt. Jeg råder alle som fikler inni pc'en til å jorde seg. Selv bruker jeg armlenke hver forbanna gang. Det er fordi jeg IKKE vil ødelegge pc'en. Det er skaper mye trøbbel, er vanvittig surt og mye penger å kaste ut vinduet. Jeg gidder rett og slett ikke ta den risken! En kamerat av meg skulle låse opp sin TBird 1,13GHz for en stund siden. Glemte selvfølgelig å jorde seg (pluss at rommet hadde gulvteppe) og CPU'en var veeeldig død etterpå. Kom bare svart skjerm når man trykket på start knappen. Slikt er kjiipt. Selv har jeg ødelagt den første maskina mi pga. statisk elektrisitet (mest sannsynligvis derfor) -En Athlon 650MHz. Det var på den tiden en slik en kostet over 2000,-kr. Problemer og atter problemer! Trur jeg sendte inn pc'en til Komplett 3-4 ganger før den fungerte! Og når jeg til slutt hadde en fungerende maskin var den bare helt middelmådig. Da hadde Duron serien kommet og Komplett opplyste vittig om at 'Slot A er på vei ut..' Litt kjipt når en kamerat kjøpte seg Duron 650MHz (som var nesten like rask, men mye mer overklokkingsvillig) til under halve prisen! - Jeg har i hvert fall fått nok. En ødelagt pc er en for mye. Selv mener jeg at jeg tok "skade" av at min første egne pc var helt på trynet. Nå er jeg nok overforsiktig nettopp pga. den meget dårlige opplevelsen. Han kameraten min fnøys litt av meg hver gang jeg skulle skru på pc'en og jordet meg.. men etter TBird'en hans gikk i dass flirer han ikke mer.. Lenke til kommentar
tobiaz Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Statisk elektrisitet er alt annet enn oppskrytt.. Jeg vraket cpu, ram, hk.. :sad: Lenke til kommentar
house Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 jeg har knøla en RAM brikke sånn... skulle levere den til en kompis.. knert sa det.. ingen RAM brikke kjipt ja.. men litt kult Housey Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Jeg tror ikke statisk elekrisitet er oppskrytt, men jeg har aldri ødelagt noe. Men som sagt kan jo komponenter bli ustabile og du skjønner ikke at det er statisk el. som gjør det. Jeg går på skole og bygger pc'er nesten hver dag. Bruker aldri lenke, men prøver å holde i kabinettet. Har troen på at det hjelper. Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Enda en kommentar om at Statisk elektrisitet er ALT annet enn oppskrytt. Statisk elektrisitet er undervurdert, spør du meg. Zappa et hovedkort grunnet mangel på armbånd. (skolePC, for et drøyt år siden). Likevel bruker jeg det skjelden. Men holder alltid en hånd på kabinettet, og holder fingre langt fra loddepunkter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå