Gå til innhold

feilmelding under kompilering av kjerne

Anbefalte innlegg

make[2]: *** [fs/jbd/commit.o] Error 139

make[1]: *** [fs/jbd] Error 2

make: *** [fs] Error 2

dette kommer etter å ha starta make bzImage

er på debian. vet om make-kpkg men fikk samme feil der, så jeg tenkte jeg skulle prøve gammel-måten.

Noen som vet hva som er problemet?

module-init-tools og sånn.

gcc er versjon 3.3.3 noe som jo er litt for nytt gjerne, men usikker på hvordan jeg nedgraderer den. har prøvd å apt-gette gcc=2.95.3

make er version 3.80

module-init-tools er 3.0-pre10 noe som er litt rart, ettersom denne burde jo vært 0.9ettellerannet

kan gi andre versjonnummer og sånn etter forespørsel, er litt usikker på hva som er nødvendig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gspr@giraffe ~$ gcc --version
gcc (GCC) 3.3.2 20031218 (Gentoo Linux 3.3.2-r5, propolice-3.3-7)

gspr@giraffe ~$ make --version
GNU Make 3.80

root@giraffe ~# modprobe --version
module-init-tools version 0.9.15-pre4

Det der har jeg, og jeg har kompilert alle de siste 2.6-kernelene med det.

Versjonen din av module-init-tools er rar, ja, men den har neppe noe å gjøre med selve kompileringen, og spesielt ikke under make bzImage.

Prøv å disable det fs'et som feiler? Er ikke en god løsning, spesielt hvis du trenger støtte for det filsystemet.

Alternativt kan du jo prøve en annen kernel-versjon? Du glemte forresten å oppgi versjonnummeret :p

Lenke til kommentar

Sorry for at jeg ikke har vært "til stede", mye jobb, og lite tid til å dille. Skal se på saken når jeg får fattet nok mot til å konfigurere kjerna igjen.

Egentlig rart at jeg ikke har prøvd å fjerne det filsystemet, men det har liksom vært en feilmelding som har plaga meg gjennom flere kjerne-versjoner, så jeg har alltid liksom trodd at det er noe jeg har gjort feil. Jeg pisser på meg om det er så enkelt som det. :)

mm-pakken sier du? høres nesten lovende ut? hva er det denne skal være godt for?

edit: hørtes eksperimentelt ut :) tar det som en nest siste løsning.

Siste løsning blir vel å bare bytte distro til en som kommer ferdig med en kernel med 48bits LBA. Ja forresten, dette problemet har jeg også hatt på andre distroer - begynner nesten å lure på om det er noe hw-feil. kanskje noe småsurt minne elns.

edit2: gspr: jeg glemte vel egentlig ikke versjonnummeret :)

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...