Just_blank26 Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 (endret) Heisann! Siden det ikke ble noe skolerelatert underkategori synes jeg denne posten passer best i "annet". Hør på dette: For noen uker siden hadde vi et Økonomi og IT proskjekt om "samfunnet"( på GK). Vi delte oss inn i grupper på fire og fire, og skulle lage en skriftlig, og en muntlig presantasjon. Vi slet og jobbet iherdig med den skriftlige oppgaven, og fikk levert den til fastsatt tid. Den muntlige delen forbredet vi oss til, samt lagde fin PowerPoint presantasjon. Siden vi ikke fikk framført tidligere i uken, skulle vi framføre på Fredag før vinterferien. En av oss dro desverre på fjellet eller noe slikt den dagen, så han fikk ikke vært der. Jeg fikk heller ikke vært der grunnet en påbegynnende influensa, så det var bare to som kunne framføre fra vår gruppe. Disse framførte, og da jeg hadde kommet meg opp av sengen dagen samme dagen og sjekket på "its-learning" (som er læringsplattformen vi bruker) hadde hun skrevet at hun annså seg som ferdig med prosjektet. Selv om noen kamerater i klassen (på en annen gruppe) ikke hadde fått levert (riktignok fordi de skulket den dagen), og selv om jeg og han andre som hadde dratt på fjellet i gruppen min ikke hadde framført enda. Jeg hørte noen rykter om at jeg ikke fikk karakterer på prosjektet, så jeg skrev til læreren (som heter Guro) over "its-learning" samme dag før vinterferien. da jeg ikke hadde fått noe svar etter over en uke, sendte jeg enda en melding: Hallo! Jeg sendte en melding til deg på fredag før vinterferien, men har ikke mottatt noe svar enda. Her er meldingen jeg sendte: "Hei! Som du sikkert merket var ikke jeg på skolen i dag (fredag), pga en påbegynnende influensa. Jeg fikk derfor ikke vært med å framføre prosjektet vi har holdt på med siden den 10. februar. Jeg ser du skriver på fagsiden at du anser deg som ferdig med prosjektet. Derfor lurer jeg på om det vil si at jeg ikke får en sjanse til å framføre? I så fall lurer jeg på hvordan du gjør det med prosjektkarakteren min. Jeg føler at det blir litt urettferdig hvis jeg får stryk eller IG fordi jeg var syk en av alle dagene framføringene pågikk. Håper på svar innen skolestart : )" Mvh Jørgen 1AAA Etter en del dager fikk jeg dette til svar: "Alle som leverte fredag før vinterferien får karakter. De oppgavene som ble levert senere blir ikke vurdert. Dette har jeg sagt i klassen. Guro" Har hun rett til å gjøre dette? Det må sies at hun av en eller annen grunn ser ut til å ha noe personlig i mot meg. (Det kan tenkes at jeg er litt paranoid, men det virker iallefall slik, bare se på meldingen. Hvor er "Hei" eller "Hallo"-et?) Hun gir heller ikke karakter til kompisene mine som skulket Økonomi og IT timene Fredag før vinterferien. Det ville vært genialt om noen kan noen lover som forbyr dette eller noe slikt, men jeg tviler, hun sitter og pugger lover på deltid, så hun har sikkert helgardert seg Setter uansett pris på feedback Mvh Just_blank26 Endret 8. mars 2004 av Just_blank26 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 (endret) Kan skjønne at du synes det er kjipt å ikke få vurdering på et prosjekt man har jobba hardt med. Synes hun kunne være liberal nok til å la dere få fremføre litt senere, faktisk har jeg aldri vært borti å ikke få fremføre bare fordi store deler av gruppa var syke/ lovlig fravær på presentasjonsdagen. Tviler på at du kan slenge en lov på bordet ang. noe slikt, er jeg redd Men jeg ville prøvd å diskutere litt mer med henne, hvis jeg hadde vært fornøyd med arbeidet. Når man er lovlig borte på dagen, gir hun deg neppe stryk, så det vil nok ikke trekke ned totalkarakteren din - det er jo noe. Skulkerene, derimot, har jeg ikke mye til overs for. Men de ville vel ikke fremføre uansett. Endret 8. mars 2004 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Just_blank26 Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 Men jeg ville prøvd å diskutere litt mer med henne, hvis jeg hadde vært fornøyd med arbeidet. Når man er lovlig borte på dagen, gir hun deg neppe stryk, så det vil nok ikke trekke ned totalkarakteren din - det er jo noe. Neinei... Du skjønner ikke. Jeg har ikke noe legeærklæring på at jeg var syk. Og hun gidder ikke å ikke gi meg stryk. Hun har ikke følelser mann.... (nesten hvertfall) Hun gir bare etter hvis man har en håndfast lov å referere til. Så jeg spør igjen: Er det ingen som har noen lover å oppdrive? Eller om det er noen som har noen smellgode argumenter å bruke på henne? Veldig viktig dette her... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Sjekk skolereglementet. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Men jeg ville prøvd å diskutere litt mer med henne, hvis jeg hadde vært fornøyd med arbeidet. Når man er lovlig borte på dagen, gir hun deg neppe stryk, så det vil nok ikke trekke ned totalkarakteren din - det er jo noe. Neinei... Du skjønner ikke. Jeg har ikke noe legeærklæring på at jeg var syk. Og hun gidder ikke å ikke gi meg stryk. Hun har ikke følelser mann.... (nesten hvertfall) Hun gir bare etter hvis man har en håndfast lov å referere til. Så jeg spør igjen: Er det ingen som har noen lover å oppdrive? Eller om det er noen som har noen smellgode argumenter å bruke på henne? Veldig viktig dette her... Ville i første omgang prøvd en dialog. Ta med deg resten av gruppen og prat med henne etter en time. Forklar saken rolig og høffelig, si dere gjerne vil fremføre prosjektet. Tror du kan kommer lenger med det, enn å være en kjepphøy paragrafrytter. Lenke til kommentar
Just_blank26 Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 Ville i første omgang prøvd en dialog. Ta med deg resten av gruppen og prat med henne etter en time. Forklar saken rolig og høffelig, si dere gjerne vil fremføre prosjektet. Tror du kan kommer lenger med det, enn å være en kjepphøy paragrafrytter. Men, saken er ikke slik at vi ikke har fått framført. To i gruppen min har fått framført, vi som ikke var på skolen den dagen får ikke framføre. Og nei, det er ikke vits i å diskutere med henne i en saklig og høffelig tone (Heller ikke i en usaklig tone selvfølgelig ). Den gruppen som ikke fikk framføre fordi de skulket prøvde... I en veldig saklig tone, men læreren snakker desverre bare juss. I tillegg er hun sta som bare ******. Så man må nok komme med enn lov eller et smellgodt argument. Men takk for responsen Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Er bare å spør rektor om "what to do".... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 eller kontakt din rådgiver, de er flinkere på slike ting enn rektor... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Ja, du får prøve med rådgiver el. Det er nok ditt eneste håp dersom læreren nekter å samarbeide. Men hun har nok sin fulle rett til å gjøre som hun gjør. Kijpt for deg, men hvorfor i all verden skaffet du deg ikke legerklæring siden du visste at dere hadde fremføring denne dagen?. Når man må bryte avtaler er det viktig at man har dokumenterte grunner for sitt fravær. Hvordan kan læreren din vite at du var syk og ikke bare skulket slik som kompisen? Lenke til kommentar
Just_blank26 Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 JoachimR Skrevet 09/03/2004 : 21:42 Sjekk skolereglementet. Ja, det var absolutt en god ide, skal gjøre det. Vice Skrevet 10/03/2004 : 14:29 Ja, du får prøve med rådgiver el. Det er nok ditt eneste håp dersom læreren nekter å samarbeide. Men hun har nok sin fulle rett til å gjøre som hun gjør. Kijpt for deg, men hvorfor i all verden skaffet du deg ikke legerklæring siden du visste at dere hadde fremføring denne dagen?. Når man må bryte avtaler er det viktig at man har dokumenterte grunner for sitt fravær. Hvordan kan læreren din vite at du var syk og ikke bare skulket slik som kompisen? Dumt av meg å ikke be om legeærklæring ja... Får se om jeg orker å snakke med rådgiver. Tror nok kanskje den karakteren er tapt... Menmen, ikke noe og gjøre med det. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Skolereglement er totalt ubrukelige. De nevner bare et par ting du ikke har lov til å gjøre. Stå på ditt. All sunn fornuft sier at du har rett. bfisk Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 i skolereglementet vårt står det alt fra hvor mye fravær man kan i et fag, til lover om røyking etc. Se ihvertfall! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 i skolereglementet vårt står det alt fra hvor mye fravær man kan i et fag, til lover om røyking etc. Se ihvertfall! Det nasjonale lovverket >> skolereglementet. Ingen skoler kan lage regler som strider med lovene. Feks sier lovene at fravær ikke skal ha noe som helst å si for karakteren din. Og trust me: jeg har peil på dette. I is teh mad paragrafrytter Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 i skolereglementet vårt står det alt fra hvor mye fravær man kan i et fag, til lover om røyking etc. Se ihvertfall! Det nasjonale lovverket >> skolereglementet. Ingen skoler kan lage regler som strider med lovene. Feks sier lovene at fravær ikke skal ha noe som helst å si for karakteren din. Og trust me: jeg har peil på dette. I is teh mad paragrafrytter Selve fraværet er ikke hovedpoenget her. Poenget i denne saken er at det var en semester oppgave som ikke ble levert til avtalt tid. Om oppgaver ikke blir levert og tidsfrister ikke blir overholdt er det helt klart lærerens rett å gjøre karakterinngrep for dette. Saken hadde vært en helt annen dersom det hadde blitt fremvist gyldig legeattest. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Skal vi se, her fant jeg håndboken for skolen min ihvetfall. Hvor viktig var dette prosjektet? Teller det like mye som en tentamen? Siden jeg har litt lite å gjøre i dag skal jeg se hva jeg finner angående lovverk. Skolen din er offentlig går jeg ut i fra? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Beklager, selv innlogget på lovdata (har passord også ejg!) ser jeg ikke umidelbart noe fine lovverk. Men les grundig igjennom skolens håndbok du. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) Elevrådet/studentrådet... Evt. videre opp i systemet gjennom elevorganisasjonen... Sitter selv i studentrådstyret ved HIB, det er synd at elever og studenter ikke er klar over hvor stor påvirkningskraft de faktisk har... Stå på! Ikke gi deg! Endret 11. mars 2004 av erikindre Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Å gå til en rådgiver er nok ditt sterkeste kort. Smisk kommer du også langt med. bfisk Lenke til kommentar
Just_blank26 Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) Hvor viktig var dette prosjektet? Jeg vet ikke... Men surt er det uansett å ikke få karakter på et prosjekt man har jobbet med. Beklager, selv innlogget på lovdata (har passord også ejg!) ser jeg ikke umidelbart noe fine lovverk. Men les grundig igjennom skolens håndbok du. Takk for at du skjekka! Får lese litt i skolens regler. Skal si ifra hvis jeg finner noe, hvis det er noen som er interesert. Endret 11. mars 2004 av Just_blank26 Lenke til kommentar
CarinaE Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Litt off-topic...Men læreren heter ikke tilfeldigvis Guro Kleppe? Og ligner litt på Postman Pat? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå