Gunfreak Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 så nettopp et program om brugden på TVnorge, der drev de å snakket om brugder som ble 20 meter, det er stort Lenke til kommentar
CarinaE Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Eller slå den på nesa/snuta, eller hva en nå kaller det på haier. En skal jo "slå" til dyr på nesa/snuta hvis de har gjort noe galt, så hvorfor ikke en hai?? Nei, en skal så absolutt ikke "slå" til dyr på snuta/nesa. En skal faktisk ikke slå dyr under noen omstendigheter, med mindre det er i selvforsvar. Nesa er et utrolig følsomt sted for dyr, tenk om noen slo deg på et av kroppens mest følsomme steder? Til trådens tema: Det kan komme diverse "sydlandske" haityper oppover kysten vår i den varme golfstrømmen, noe som er naturlig. Derimot er det sjelden de jakter på grunn av at vannet her er en god del kaldere enn det de er vant til. Haier er fryktinngytende dyr ja, men en må huske på at de fleste angrep skjer fordi haiene er nysgjerrige på oss. De er ikke menneskeetere eller onde av natur, de vet bare ikke hva vi er. For å undersøke andre ting og vesener må de nødvendigvis bruke blant annet snute og tenner. Det er mange historier om folk som har overlevd haiangrep, og de hadde ikke overlevd hvis haien virkelig ville spise dem for å si det sånn. Er jo det jeg mente da! Hvis en skulle bli angrepet! Selvsagt skal en ikke slå verken mennesker eller dyr!! Jeg mente at en skal gjøre det i selvforsvar, ikke ellers. Jeg har selv dyr, og ville aldri i livet gjøre dyr noe vondt! Uttalte meg nok litt feil i forrige innlegg. Lenke til kommentar
farke Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 så nettopp et program om brugden på TVnorge, der drev de å snakket om brugder som ble 20 meter, det er stort Det er FEIL. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 farke, du må gjerne linke til kilder... Skolen abbonnerer på store norske leksikon, dere som har passord kan gå inn på www.storenorskeleksikon.no og søke på brugde. brugde Cetorhinus maximus, bruskfiskart i brugdefamilien. Verdens nest største fisk, opptil 13,6 m lang og ca. 3 tonn - bare hvalhaien i tropiske farvann blir større. Den er ikke rovfisk som haiene flest, men lever av små krepsdyr (åte) i likhet med de store bardehvalene. Sammenlignet med de øvrige haiartene har den lange gjellespalter, som strekker seg tvers over kroppssiden. Til gjellebuene er festet et stort antall lange, temmelig stive og hornaktige børster, som tjener som et slags sileapparat til å fange føden. Tennene er svært små. Fargen oventil mørk stålgrå, undersiden hvit. Brugden føder levende unger, ca. 1,5 m lange, og blir kjønnsmoden etter 3-4 år (7 m lang). Brugden finnes mest pelagisk i tempererte farvann i nord og sør, i Atlanterhavet så vel som i Stillehavet. Fangst og anvendelse Tidligere opptrådte brugdene i stort antall og ble fra midten av 1700-tallet inntil 1820-årene gjenstand for regelmessig fangst ved Norges vestlige og nordlige kyster, spesielt utenfor Stad og Helgeland. Ble fanget for leverens skyld; store eksemplarer skal ha gitt over 20 tønner lever. Brugden ble harpunert fra 10-12 m lange, åpne båter. Fangsten begynte midtsommers og varte til ut i september. Fra midten av 1800-tallet gikk fangsten jevnt tilbake. Etter et oppsving i 1960-årene, da fangstutbyttet enkelte år kunne komme opp i 2000 tonn lever som tilsvarer 20 000 tonn rund vekt, har fangsten gått sterkt tilbake; i 1997 utgjorde fangsten under 600 tonn. Olje av brugdelever anvendes i farmasøytisk industri og i kosmetikkindustrien, mens finnene eksporteres til Østen, hvor de bl.a. anvendes i haifinnesuppe. Lenke til kommentar
CarinaE Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Se her...Det er kanskje et GODT stykke unna oslofjorden, men..... Hai bet benet av surfer! Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 shit as, Cape Town er jo rett sør for Drøbakk Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 ja huff. angrepene kommer stadig nærmere og nærmere Lenke til kommentar
CarinaE Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 shit as, Cape Town er jo rett sør for Drøbakk Hehe...Ja, ikke sant.. Godt Drøbak bare er noen mil lengre ut i sjøen enn her jeg bor... Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Enda en: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/04/08/395413.html Lenke til kommentar
CarinaE Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg som har sååååå lyst til å dra til Hawaii, og også prøve å surfe... Nå ble jeg litt i tvil angående surfinga... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 jepp, tiger hai og okse hai tar nok mange flere folk en hvit hai.. Lenke til kommentar
Twennie Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 ja huff. angrepene kommer stadig nærmere og nærmere Ærlig talt, tror ikke folk trenger å bekymre seg for mulige haiangrep. Dere burde heller bekymre dere over at haiene forsvinner -hovedsaklig på grunn av oss mennesker. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Da var det vel egentlig ikke en hvithai? jeg tror jeg har lest et sted at de har funnet hvithaier utenfor kysten av Island, så jeg kan vel egentlig ikke si at det ikke er sant, men om det hadde blitt funnet hvithai i Norge overhodet så hadde det nok blitt ganske slått opp. Etter det pappa så, var det iallefall en hvithai... Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Hehe du kan jo bare komme til østfold istedenfor og bade i vansjø, oivind_dahle! Ikke en hai her! Husker dog e nsak fra noen år tilbake i Moss Avis om en guttunge fra råde eller rygge som ble bitt i tåa av en gjedde... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 he he. Du vet jo hvordan det er med ferskvann. Blodigler, gjedde og pirahnas Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Hehedu kan jo bare komme til østfold istedenfor og bade i vansjø, oivind_dahle! Ikke en hai her! Husker dog e nsak fra noen år tilbake i Moss Avis om en guttunge fra råde eller rygge som ble bitt i tåa av en gjedde... En mann i tyskland fikk foten bitt av av en 20kg's gjedde. Gjedde også kalt "nordens krokodille" :S Lenke til kommentar
Same- Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 ja huff. angrepene kommer stadig nærmere og nærmere Ærlig talt, tror ikke folk trenger å bekymre seg for mulige haiangrep. Dere burde heller bekymre dere over at haiene forsvinner -hovedsaklig på grunn av oss mennesker. Lenke til kommentar
CarinaE Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg så på Lyst:Mat på TVN forrige uke, hvor de var på Nesodden....(og filmet bla badehuset vårt.... ). Og i forbindelse med programmet var de innom fiskesentralen i Oslo et eller annet sted for å kjøpe fisk, og da sa han mannen der, at forrige dagen hadde de fått inn en hai på 80kg og en sverdfisk....Jeg håper da inderlig IKKE at de var fanget i Oslofjorden...... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg så på Lyst:Mat på TVN forrige uke, hvor de var på Nesodden....(og filmet bla badehuset vårt.... ). Og i forbindelse med programmet var de innom fiskesentralen i Oslo et eller annet sted for å kjøpe fisk, og da sa han mannen der, at forrige dagen hadde de fått inn en hai på 80kg og en sverdfisk....Jeg håper da inderlig IKKE at de var fanget i Oslofjorden...... Bruk bilbelte på vei til og fra badestedet i Oslofjorden og bad som normalt. Da har du redusert dødsrisikoen med sikkert 90% i forhold til å ikke bruke bilbelte på vei til og fra det samme badestedet og med normal bading. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå