Gå til innhold

Hvithai i Oslofjorden ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ratata:

 

http://www.fiskeri.no/Biologi/biologihabrand.htm

 

3,5 meter har ikke jeg lyst å møte. Spesiellt hvis den har dårlig dag og er sulten....

Håkjerring som finnes i Norske farvann kan vel bli opp til 7 meter..

Litt verre å møte en slik. Likevel er dette en dypvannsfisk da, og heller ikke kjennt for å angripe mennesker.

jeg tror du tenker på brugden,

 

verdens nest største fisk,

 

den blir mellom 6-10 meter, og den lengste fanget var 13.7 meter

den er som hvalhaien en plankton spiser.

Lenke til kommentar

Å være redd for å bli bitt av en hai er for meg relativt dumt. Det er, etter hva jeg har hørt, 1% sjanse for at du dør hvis du blir involvert i en bilulykke. Skulle du bli bit av en hai så er sjansen vesentlig mindre hvis jeg ikke tar feil. Pr. idag er det større sjanse for å komme i en bilulykke enn å støte på en illesinnet hai. Hva er det man egentlig er redd for? Jo haien, men altså ikke bilen :roll: Blir på en måte en ubegrunnet frykt, hvor "Haisommer" og lignede filmer har satt et så alt for feil bilde av realitetene.

 

Btw: har vært med å fange en hai selv (havnet i garnet ved et uhell). Er vel snart 10 år siden tenker jeg. Det var en 75cm lang småflekket rødhai hvis jeg ikke husker feil. Ikke akkurat noen god matfisk, men i Frankriket skal det vist nok være en delikatesse :yucky:

 

Edit: Leif von Skrivefeil

Endret av ernie85
Lenke til kommentar
ratata:

 

http://www.fiskeri.no/Biologi/biologihabrand.htm

 

3,5 meter har ikke jeg lyst å møte. Spesiellt hvis den har dårlig dag og er sulten....

Håkjerring som finnes i Norske farvann kan vel bli opp til 7 meter..

Litt verre å møte en slik. Likevel er dette en dypvannsfisk da, og heller ikke kjennt for å angripe mennesker.

jeg tror du tenker på brugden,

 

verdens nest største fisk,

 

den blir mellom 6-10 meter, og den lengste fanget var 13.7 meter

den er som hvalhaien en plankton spiser.

Nei, jeg tenker som sagt på Håkjerring...

Lenke til kommentar
Forresten nå når eg ser på bildet så tror eg det der er en delfin. Men men tenkt om det var en hvit hai.  :scared:  :no:

Det der er nok ingen delfin.

Alt for stor og har en annen oppbyggning :ermm:

Søkte på bildet og fotografen men ser at ingen helt vet om det er delfing eller hai. Morsomt. :D

 

http://pub18.ezboard.com/fsharks77551shark...picID=839.topic

Edit: Forresten det er en delfin: http://www.surfshooter.com/DolphinInfo.html

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar

om ikke hvithai er det vanligste langs norskekysten, finnes det faktisk en gjennomsnittlig større hai langs mesteparten av hele den norske kyst - brugda. Heldigvis en plankton-eter (elns). brugda er verdens nest størse hai. på tredjeplass finner vi den mye omtalte hvithaien, og på dybder ned mot 3-400 meter og dypere trives håkjerringa, verdens 4. største haiart. alt-etende, men har rykta på seg for å være litt slapp. Har hørt historier om at "i det gamle nordnorge" pleide folk å "fiske" håkjerring ved å lokke den opp til overflata, og så dra den om bord i båten med håndkraft, mens den lå og daffa på overflata. -enuitter pilker etter håkjerring.

 

eneste grunnen til å fange dyret er den store leveren, for selve kjøttet er giftig, og stinker piss (pga ammoniak), og det er stort sett det jeg vet om haier i norge. hvithai kommer til å skremme meg fra å snorkle tror jeg... Har noen sett programmene på national geographic channel om folka som fridykker med hvithaier? crazy shit ass...

 

edit: ser at både brugda og håkjerringa har blitt nevnt mang en gang i tråden (ved nærmere ettersyn), men dette er altså min kunnskap om emnet. - Kjørte en særoppgave om emnet på barneskolen :)

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar
Dette er ****** meg jævlig! Jeg bor i Nord Troms og er vant til og se Niser og Håkjerringer, men vis det begynner og vanke pattedyr som disse grusomme beistene langs kysten vår!! :cry:

Hvilke pattedyr er det du prater om? Hai er fisk!

 

PS. Har du aldri sett pattedyr som hval, sel eller delfin i sjøen eller? Evt alle pattedyrene som ligger rundt på strendene om sommeren og slikker sol, smører seg med solkrem, drikker cola og spiller strandvollyball? Tja.. kanskje man til og med har sett en rein, elg eller oter som har badet. ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dette er ****** meg jævlig! Jeg bor i Nord Troms og er vant til og se Niser og Håkjerringer, men vis det begynner og vanke pattedyr som disse grusomme beistene langs kysten vår!! :cry:

Hvilke pattedyr er det du prater om? Hai er fisk!

 

PS. Har du aldri sett pattedyr som hval, sel eller delfin i sjøen eller? Evt alle pattedyrene som ligger rundt på strendene om sommeren og slikker sol, smører seg med solkrem, drikker cola og spiller strandvollyball? Tja.. kanskje man til og med har sett en rein, elg eller oter som har badet. ;)

jeg tror han snakker om den tingen om killer dolphins

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...