Gå til innhold

Hvithai i Oslofjorden ?


Anbefalte innlegg

Ja hva tror dere om dette??

 

Hvithai. Bare navnet er nok til å få det til å grøsse kaldt nedover ryggen på de fleste. Selv om alt du har gjort er å se film og bilder av den. Ja, filmen Haisommer klarte nok å skape en ny frykt for haier, men vil vi se denne vidunderlige skapningen i Norske farevann?

 

 

Riktignok liker den seg, i motsetning til det folk flest tror, i kjølige omgivelser og er observert i middelhavet.

 

Kan jeg bade trygt på Huk i sommer, eller må jeg holde meg til ferskvann??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

huff da.

 

skremmende lesning Taz. Hører liksom musikken fra Jaws i bakgrunnen her....

 

edit: enda mer skummel lesning:

 

qouter superfly fra den tråden som er opphav til denne:

 

Angående hvithai i oslofjorden er det ikke usansynlig. Det har vert rapportert blåhai i oslofjorden (En kjenner til minst 37 funn i Norge opp til 1978 - de fleste gjort på Vestlandet og i Oslofjorden), så hvorfor ikke en hvithai
Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig at enkelte Hvithai og andre tropiske fiskearter, forviller seg opp til norske farvann. Jeg har til og med lest om Hvithai som har blitt fanget helt opp til Lofoten. Dette er riktignok skjelden og kom i avisen, men sørpå er det større sjanser for å få en hvithai i garnet. Jeg ville nok ikke latt meg skremme av en slik ensom streifer i oslofjorden. Hundre-tusenvis av folk bader jo daglig langs strendene i australia, sør-asia og florida, likevel tar det uker mellom hver gang noen blir angrepet. LAtså svært liten sjanse for å bli tatt selv i "utsatte" områder.

 

Jeg lar meg derimot skremme av det ubehagelig urene vannet i oslofjorden. Det sies at det er god sirkulasjon der, men jeg har med egne øyne sett hvor uklart vannet er og hvor ekkel bunnen er på flere badesteder i Oslo. Dette er sammenlignet med plasser langs de ytre kystlinjene der vannet og bunnen ser betaktelig renere ut. (God sikt 10m ned er ikke uvanlig)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Så vi venter med spenning på det første haiangrepet her til lands ?

Spenning og spenning.. Tror du har større sjanse for å dø i buss/bil-kræsj på vei til huk enn å bli tatt av hai der. Statistisk sett tar det nok tiår om ikke hunde år før hai truer mennesker fysisk langs våre kyster. (Har aldri skjedd før selv om hvithaien har streifet innom norge med jevne mellomrom).

 

Husk også at det er betydelig større risiko for å bli drept av lynet i norge enn å bli tatt av hai. (Etter min husk fra tabloidene er det to dødsfall pga lyn det siste tiåret i norge, og null på grunn av hai)

 

Mitt tips: Pass deg for buss/bil-kræsjer og lynnedslag i stedet for.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå må dere ikke glemme at krystallklart vann er dårlig vann! Grumsete vann om sommeren er helt normalt og kommer en oppblomstring av planktonalger grunnet varmere vann og ofte økt næringsinnhold i vannet grunnet regnskyll og issmelting om våren. FOR mye nitrogenholdig næring(som følge av bønders gjødsling blandt annet) fører til en nærmest eksplosjonsaktig oppblomstring som kan tappe vannet for oksygen pga. at algene blokkerer sollyset for planter og makroalger lenger ned, som derfor begynner å råtne. Råtningsprosessen krever oksygen og dermed har man en ganske ond sirkel helt til vinteren kommer og slipper sollyset til igjen.

(Dessforuten forbruker planter oksygen om natten)

 

Klarere vann i Oslofjorden KAN være et vitesbyrd om at vannet er så fullt av miljøgifter at plankton alger rett-og-slett mistrives..

Men jeg aner faktisk ikke hvilken tilstand Oslofjorden er i,. jeg studerte Marin Biologi i Nord Australia så jeg har liksom ikke fått fulgt med skikkelig her hjemme på en stund. :no:

 

Visste du forresten at algene i havet produserer mye mer oksygen enn verdens regnskoger?

-Save a tree, eat a bever!- :thumbs:

Lenke til kommentar
Klarere vann i Oslofjorden KAN være et vitesbyrd om at vannet er så fullt av miljøgifter at plankton alger rett-og-slett mistrives..

Men jeg aner faktisk ikke hvilken tilstand Oslofjorden er i,. jeg studerte Marin Biologi i Nord Australia så jeg har liksom ikke fått fulgt med skikkelig her hjemme på en stund.

Tror vel det er hovedsaklig er snakk om mindre grums/alger pga. de nye renseanleggene. VEAS i Slemmestad, m/flere.

 

Visste du forresten at algene i havet produserer mye mer oksygen enn verdens regnskoger?

Faktisk, ja :yes:

Lenke til kommentar

TA DET MED RO!

 

Selv om hvithaier (i flertall) skulle finne veien opp til norske kyster, så betyr ikke det at det er noen grunn til å frykte noe som helst. Det er nesten større sjanse for å bli truffet av lynet enn å bli angrepet av hai. Og hvithaier er ikke de farligste haiene. Makan til overtro.

 

Løsningen på alle haiproblemer er jo å bade i ferskvann. Kalde fjellkulper er å anbefale.

Lenke til kommentar

Ikke på første date Farke, da vil jeg heller anbefale en varmestamp eller boblebad eller no :D

 

En hvithai mener jeg nå at man har all slags rett til å frykte, og kanskje spesielt i oslofjorden, siden det ikke finnes så mye som en sel-lort å stagge hungeren på her inne. :D

The International Shark Attack File ISAF, rangerer hvithaien som nummer en på listen over farlige haier, mens andre jeg har snakket med mener tigerhaien er den desidert skumleste, og www.deadlysharks.netfirms.com(hva slags nettsted dette enn er) mener "bull shark" er nummer en på lista. Uansett så synes jeg uttalelsen"makan til overtro" er litt merkelig når man snakker om at hvithaien er en farlig fisk.

 

 

Kebab Gud, det finns flere hai arter i Norge, jeg har foreldre fra vestlandet og populærnavnet på småhaien der oppe er "håkjerring". Aner ikke om dette gjelder for østlandet også.

 

Er forøvrig enig med de av dere som mener risikoen for et haiangrep er relativt liten her til lands, og at man kanskje heller skal bekymre seg over røykevanene sine.. sånn som meg :(

Lenke til kommentar

okei, den rangerer øvers på lista...greit det

 

men hvis bare 205 blir angrepet (og bare 58 drept) i HELE verden, derav ingen i nord europa, tror jeg du kan slappe av...

 

faktisk tror jeg heller du må passe deg for de gale billistene, de er MYE MYE MYE farligere enn en forbanna hvit hai, som KAN, MULIGENS, KANSKJE forville seg inn i Oslofjorden :)

 

p.s. Ikke skyt meg hvis du blir angrepet i sommer da ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske jeg så en hai når jeg var på klassetur på Steilene (for de som ikke vet hvor det er, så er det i Oslofjorden :yes: ) for en kanskje 6-8 år siden...Mener noen sa det var en slags hai..Men jeg husker ikke hvordan den så ut.. :p

 

Men det skulle ikke forundre meg om det kommer et beist av en hai hit...Var jo en sånn svær hvalross i Oslofjorden i sommer, og en spekkhogger...

Så hva blir det neste? ;)

 

Så jeg følger litt ekstra med før jeg hopper ut i vannet fra badehuset... :ermm:

Endret av CarinaE
Lenke til kommentar
Ja hva tror dere om dette??

 

Hvithai. Bare navnet er nok til å få det til å grøsse kaldt nedover ryggen på de fleste. Selv om alt du har gjort er å se film og bilder av den. Ja, filmen Haisommer klarte nok å skape en ny frykt for haier, men vil vi se denne vidunderlige skapningen i Norske farevann?

 

 

Riktignok liker den seg, i motsetning til det folk flest tror, i kjølige omgivelser og er observert i middelhavet.

 

Kan jeg bade trygt på Huk i sommer, eller må jeg holde meg til ferskvann??

Hadde en hendelse her i Molde i går der en fisker fanget en 220 kilos hai som er i slekt med hvithaien.

 

Ta en kikk

Lenke til kommentar
Jeg bor i Molde

 

Skal vordere det veeeeeldig godt om jeg skal bade i sommer eller ikke.

Hvorfor det? Redd for å bli forkjølet eller få stivkrampe?

 

Haien de fanget i den avisartikkelen er jo bare en håbrann. (Er det ikke det vi kaller håkjærring i andre deler av landet?) Den er jo like harmløs mot mennesker som en stingsild. Makan til opp-hypet frykt. Vi er jo nesten på vei mot å bli like medie-sauer som amerikanere flest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...