Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Studentbynett UiO noen som har erfaringer?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Noen som har mast på USIT angående Steam-problemene? Hele systemet virker utrolig bakstreversk.

8425394[/snapback]

Sikkert en hel drøss. De åpnet de portene ganske så raskt. Men fremdeles mangler det noe, og nå har de slutta å ta imot flere søknader. Jeg har gitt opp hele det systemet.

Lenke til kommentar

Flere som sitter og sliter med studentbynettet ja :)

 

Jeg og dama har en leilighet, og prøvde når vi flyttet inn å få trådløst nett. Det gikk jo direkte dårlig, noen som vet noe om dette? Hvordan en kan få studetbynettet trådløst?

 

Kunne tenke meg å ha begge datamaskinene og wii'en på nett, ikke en om gangen sånn som nå..

 

Evt. om en kan gjøre noe annet enn å betale 1200,- til resepsjonen på Kringsjå for å kunne bestille egen linje for å få trådløst, evt fra privat leverandør?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Muligens en tanke OT, men driver og planlegger å skaffe hybel (i Oslo). Det jeg lurer på er hvordan det er med begrensninger på nedlastning/opplastning rundtomkring.

8825073[/snapback]

De fleste hybler tilknyttet SiO i Oslo har 10mbit opp og ned.

8826334[/snapback]

 

Ja, men er det noe maksgrense på hvor mye du kan laste opp/ned? 10mbit er ikke verdt en dritt for meg hvis jeg ikke kan bruke 10mbit mer enn et par timer om dagen :cool:

Lenke til kommentar
Muligens en tanke OT, men driver og planlegger å skaffe hybel (i Oslo). Det jeg lurer på er hvordan det er med begrensninger på nedlastning/opplastning rundtomkring.

8825073[/snapback]

De fleste hybler tilknyttet SiO i Oslo har 10mbit opp og ned.

8826334[/snapback]

 

Ja, men er det noe maksgrense på hvor mye du kan laste opp/ned? 10mbit er ikke verdt en dritt for meg hvis jeg ikke kan bruke 10mbit mer enn et par timer om dagen :cool:

8826766[/snapback]

Det er ingen opp eller nedlastingsrestriksjoner utover båndbredden nei.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jeg sliter med å få kobla til studentbynettet med min router, hvordan gjør jeg det? Trodde nettverket brukte PPPoE, men jeg får ikke kontakt fra routeren (funker fra PC-en så det er riktig brukernavn/passord osv). Hvordan kan jeg løse dette, har nemlig en stasjonær, en laptop og en Wii. Wii-en kan ikke engang kobles til med kabel.

 

Jeg veit UiO ikke tillater trådløse routere, men kan de finne ut om den er koblet til en PC eller en router? Med tanke på at de bare forbyr trådløse nettverk er det litt rart at routeren alene ikke kan kobles til.

 

Så PsyDuckZ nevnte noe om ICS, hvis dette er det jeg tror det er ("del nettverket med noen andre via Windows"-greia) så får jeg ikke det til å funke. Jeg får kontakt mellom PC-ene, men maskinen som ikke er koblet direkte til studentbynett får ikke kobla til (får heller ikke beskjed om brukernavn og passord)

 

Hjelp :cry:

Lenke til kommentar
ICS ja, så koblet jeg routeren til PC-en i en vanlig LAN kontakt på routeren,  og skrudde av ip + satte en statisk ip på routeren.

9523998[/snapback]

 

Det fungerer ikke her. Så fort jeg har to nettverk så blir det kluss. Hovednettverket fungerer ikke om jeg oppretter et nytt ICS-nettverk. Hovednettverket skifter til "ukjent nettverk", mister tilgangen til Internett og blir til to lokalnettverk.

Lenke til kommentar

jaha? Hvordan oppsett har du? Antar du har 2 nettverkskort i maskinen din? Ene kobler du nettet fra veggen inn, og så setter du opp ICS fra denne til det andre nettverksinterfacet som routeren er koblet opp mot.

 

Altså uio nett i det ene, og routeren i det andre. ICS fra uio til router som har dhcp avskrudd med statisk ip.

Lenke til kommentar
Ja, de har ordnet sånn at xbox live og steam fungerer, det var bra :)

 

 

 

Sitter på studentbynett UiO selv, og prøvde i går Steam her, men det fungerer aldeles ikke knirkefritt i mitt tilfelle. Prøvde bare noen få spill; av disse var det bare Counter Strike Source som fungerte. Spill som Half-Life, Team Fortress og Ricochet f.eks. klikket i tilkoblingsprosessen som blir foretatt når man skal koble til en server. Kjedelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Andre som sliter med veldig treg nedlasting på torrent i studentnettet? (Regner med at lovlige torrentfiler er ok å laste ned...)

 

Kanskje noen av dere eksperter kunne sett på denne teksten fra Uio.no og sett om mitt spørsmål kan ha en forbindelse med dette...

 

(Så forresten at de hadde stengt for Joost.)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Studentbynett :: Portåpning

Studentbynettet og porter

 

Det er for øyeblikket sperret for det meste av UDP-trafikk inn til studentbyene, noe som bl.a. rammer de fleste nettverksspill og Audio/Video kommunikasjonsprogrammer. USIT har igangsatt åpning av en del UDP-porter, men det blir ingen full åpning av alle UDP-porter, siden vi ønsker oversikt over de applikasjoner som er mulig å benytte på UiOs nett. Siden mange åpne UDP-porter vil øke faren for hacking/innbrudd på studentbynettet, vil en oversikt/dokumentasjon av åpne porter, og da gjerne knyttet mot enkelte applikasjoner, øke sikkerheten på studentbynettet betraktelig. Vi vil på ingen måte, eller på noe tidspunkt, knytte brukernavn/identitet mot porter/applikasjoner.

 

Under følger informasjon om hvilke tjenester det er åpnet for, hvilke tjenester vi vil prioritere i fremtiden, og hvilke tjenester/programmer vi ikke ønsker å åpne for. I tillegg har vi satt opp en liste over de viktigste punktene du må ha med i en eventuell søknad til oss om å åpne for spesifikke tjenester/porter.

 

Tjenester det er åpnet for i dag

 

* VPN via GRE-protokollen og TCP 1723 (PPTP)

* VPN via IPSEC/ISAKMP ( f.eks Cisco VPN )

* IP-telefoni via UDP 5060 og 16300-16700. Pr. i dag er denne løsningen mest utbredt (benyttet av bl.a. Telio og enkelte andre leverandører), og det har vært størst etterspørsel etter nettopp denne løsningen.

* Skype VoIP

* Phonzo Softphone (SIP listen port 5060, 16300-16700)

* Xbox Live (UDP 88 og 3074, TCP 3074).

* Starcraft ( UDP 6112 )

* Quake 3 / Enemy Territory ( UDP 27950 - 27965 )

* Lord Of The Rings OnlineTM (UDP 2900 - 2910, 9000 - 9010)

* Spill som benytter SteamTM (UDP 27000-27020 og TCP 27020-27050). Merk at servere som benytter porter utover de som er nevnt her ikke vil kunne benyttes.

* Teamspeak (port 8765-8769, 8796, 8804, 6989 og 2123).

* NTP (Network Time Protocol - port 123). Åpent mot: 129.240.12.4, 129.240.2.3, 129.240.2.36.

 

Tjenester vi prioriterer

 

1. VPN (utover de som benytter løsningen nevnt over)

2. VoIP-software (utover de nevnt over)

3. Software/Tjenester av akademisk verdi

4. Software/Tjenester som benytter få porter (av sikkerhetshensyn), herunder også software som går utover akademisk verdi

 

Tjenester vi ikke ønsker å åpne for

 

* Fast IP-telefoni med en annen løsning/portbruk enn den nevnt over.

* Software av både akademisk og ikke-akademisk verdi som benytter seg av såkalt dynamisk portbruk (dvs., krav for bruk av tjenesten er at alle UDP-porter er åpne. Et eksempel er Windows Live Messenger, som krever port 1024-65535 åpne).

* Playstation 3 (pga. at den krever mange åpne porter, samt åpning av enkeltporter for hvert spill. I tillegg er sikkerheten udokumentert for øyeblikket).

* Spill som benytter mange porter, samt spill som trenger TCP-forbindelse inn (herunder Battlefield-serien, C&C TW).

* Joost (port 4166 ++). Vi ønsker å vente til final release, siden utviklerne endrer porter i takt med utviklingen.

 

Hvordan søke om åpning av spesifikke porter

 

* Ha med navn på tjenesten/programmet

* Inkludere hvilke spesifikke porter det er snakk om - både inn og ut!

* Gjelder dette spill, så ønsker vi å vite om det er en spesifikk spillserver som benyttes og hva IP-adressen til denne er, siden vi foretrekker å åpne porter mot en spesifikk IP-adresse.

* En god begrunnelse for hvorfor nettopp denne tjenesten/programmet skal åpnes.

* Ditt brukernavn på studentbynettet

* Søknaden sendes til studentby-drift (at) usit.uio.no

 

Merk!

 

* Vi kan ikke garantere at et ønske vil bli innfridd selvom det blir sendt en søknad. Vi vil følge vår prioriteringsliste, og søknader om tjenester/software av ikke-akademisk verdi (f.eks. spill) vil havne et stykke bak i køen. Det kan derfor drøye en stund før endelig svar gis.

* Grunnet stor pågang for å få åpnet for spill, så vil vi prioritere de spill som det er størst etterspørsel etter. Behandling av søknader om mindre etterspurte spill vil derfor kunne ta lengre tid.

* Vær også oppmerksom på at hvis disse portene/tjenestene på noen måte blir misbrukt, så vil vi stenge dem igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...