Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Studentbynett UiO noen som har erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden utgående udp er stengt av, hvordan får man da sendt utgående epost? Noen som er på studentbynettet som har info om dette? Port 25 slipper i hvert fall ikke igjennom noe merker jeg.

Jeg bruker uio-pop.uio.no som SMTP-server. Fungerer fint så lenge jeg er på hybelen.

Den støtter autentisering over TLS/SSL, så den kan brukes selvom du ikke er i UiO sitt nett.

Lenke til kommentar
...jeg er glad for at jeg kan bo hjemme mens jeg studerer....er jo bare kav og mas ved å bo i studentbyer  :!:

Ja, kjipt med spilling over internett.

 

Men 7400 ned og 6900 opp er jo ikke så ille da!

Hvis du foretrekker å få ned www.vg.no på 1 sekund, fremfor 5 sekunder med ein 1024-linje, fremfor å kunne spille, laste ned, ha det gøy med VPN mellom venner, osv... :roll:

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det går å kjøre spille servere derifra? F.eks cs og sånn?

Spill bruker typisk UDP-trafikk, og dette er det sperret for ut av studentbynett.

 

Du kan bruke VPN og så koble til et nettverk som støtter slik trafikk, slik jeg gjør for å få lyd/video-chat til å fungere.

 

Ser ut som om vi har litt problemer med å få VPN til å fungere opp mot UIO, men du kan kanskje bruke et annet nettverk. Hvis ikke må du finne noe annet.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Om jeg kobler meg til et nettverk med VPN, hvordan gjøres det og vil det ta mye linje?

Det kommer helt an på hvilket nettverk du kobler deg til. Hvis du har et konkret nettverk i tankene, så bør du finne brukerveiledningen fra dette nettverket. De universitetene jeg har gått på har lagt ut dette på deres sider.

 

Vet ikke om det tar mer linje enn vanlig trafikk.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Hastighet, ping og alt slikt er topp på linjene, men det er vistnok sikkerhetsmessige årsaker til at systemet er såpass "strengt". Med tanke på at hele "sjiten" er huka sammen oppe på blindern og går rett på backbone i norge er det kanskje forståelig. I tillegg har en jo alle de serverne etc knyttet til universitetet i nettet, noe som nok forklarer hvorfor alt er "adskilt". Synd og skam at så god linje blir kasta bort, men i det minste går det ann å bedrive heftig ISO-pushing om en har sansen for sånt ;)

Er nok mer "sikkerhetsmessige" årsaker, jeg tipper essensen ligger i at de ikke vil bruke så yme ressurser på nettet, og erfor bruker den bastardløsningen de har noe, da slipper de å bruke så mye tid og energi på å gjøre systemet mer robust i andre ledd. I trondheim feks er jo nettet helt åpent på studentbyene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det går å kjøre spille servere derifra? F.eks cs og sånn?

Spill bruker typisk UDP-trafikk, og dette er det sperret for ut av studentbynett.

Så UDP er sperret begge veier?

Det er sperret for UDP ut av studentbyene, men ikke inn.

 

Noen eksempler på programmer som fungerer og ikke fungerer for meg (uten VPN): Skype fungerer fint, det gjør også NRK og TV2s nett-TV og nett-radio. Lyd- og bilde i iChat, ICQ, AIM, og MSN fungerer ikke. Counterstrike og Quake fungerer ikke.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Det ser ut til at jeg skal studere i Oslo til høsten og etter å ha lest denne tråden tolker jeg det som om at all UDP-trafikk ut av studentbynettet er sperret. Så jeg har samlet sammen noen påstander dere kan som bor på alt fra Sogn - Grünerløkka kan bekrefte:

  • UDP-trafikk ut er sperret
  • Nettverkspill som WoW, CS, Enemy Territory, Quake, osv fungere ikke
  • Nedlastningsklienter som DC, BT, Kazaa, Emule(?) fungerer
  • Det er 10Mbit half-duplex ethernet

Jeg er litt usikker på om Emule/Edonkey2000 fungerer, vil man da ikke få lowID pga at UDP-trafikk som går ut er sperret? Og hvordan er det med å "dele" internett hvis man har flere pc'er på hybelen? Må man f.eks kjøpe/sette opp en router eller holder det med en switch?

 

Så til sist vil jeg jo selvfølgelig høre om hvordan dere som studerer der synes om Oslo som studentby og om dere er fornøyde med studentboligene deres. Kom gjerne med tips og tricks til en kommende førsteårsstudent :roll:

Lenke til kommentar

Hehe, har dere ikke noen intern dc hub ved UIO da, det har man i allefall ved NTNU ja

 

Snabbhubben heter den for de som ikke vet det

 

Jeg er i allefall fornøyd med å bo på studentby i Trondheim, god belliggenhet, billig 10MB linje osv...

 

Har ikke prøvd noen onlinespilling så det skal jeg ikke si om det funker eller ikke. Men jeg tror det funker....

Lenke til kommentar
[*]Nettverkspill som WoW, CS, Enemy Territory, Quake, osv fungere ikke

-Feil. AO og WoW fungere utmerket da disse bruker TCP.

 

-VPN er ikke mulig på studentbynettet for de som trodde det.

 

 

Studby dc++ hub hadde vært kos, samme med en CS server f.eks.

Lenke til kommentar

-VPN er ikke mulig på studentbynettet for de som trodde det.

Vpn ikke mulig sier du? hur så?

Ved hjelp av rett teknologi skulle det funke det..

Tja, jeg prøvde hvertfall å connecte til UiO med den CISCO klienten de selv anbefaler. Da dette ikke funka sendte jeg en mail til USIT og fikk i svar at dette ikke var mulig med studbynettet. Nå er ikke jeg noen mester på dette i det hele tatt, men jeg fikk det hvertfall ikke til med det lille forsøket mitt.

 

Om jeg skal jobbe på hjemmeområdet mitt bruker jeg SSH (login.ifi.uio.no) og/eller FTP (ulrik.uio.no)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

VPN funker på studentbynettet. Men UIO sine innstillinger, angitt her, funker ikke: http://www.usit.uio.no/it/hjemmekontor/vpn...omicrosoft.html. Det er på grunn av UDP-sperringen.

 

På VPN-sidene til UIO var det tidligere en "Virker det ikke? Forsøk disse innstillingene..."-side som anga innstillinger for tilkobling over TCP. Det var en annen server, og det funket flott. Nå finner jeg ikke den siden igjen, og jeg får heller ikke koblet til. De må ha tatt det vekk, og det er veldig synd.

 

Jeg har heldigvis en konto ved Universitetet i Tromsø, den lar meg koble til. Så lyd- og videokonferanser funker for meg.

 

Edit: Det var på disse sidene http://www.usit.uio.no/it/mac/vpn/vpn.html at innstillingene for VPN over TCP lå. Siden er endret 31. mars, antar at tjenesten ble tatt ned da.

 

MVH Audun

Endret av audunr
Lenke til kommentar

Jeg flytter inn i siloen i juli..

Hvordan er det med BT og DC der?

 

Videre, jeg flytter inn i en par-leilighet sammen med dama, og der er det lagt opp med to nettverks-uttak.. Men vi har hver våres stasjonære og laptop, ergo fire maskiner.. Får jeg da lov til å sette opp en switch? De virker så strenge på alt der..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...