Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Studentbynett UiO noen som har erfaringer?


Anbefalte innlegg

Ja Kazaa og sånn funker greit. Ikke noe ulovlig med det heller. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvor jeg skal koble meg opp med VPN. Jeg kan skaffe meg programmet, og jeg sitter på en UIO-linje, men hvor skal jeg koble meg opp?

Har nevnt denne tidligere: http://www.usit.uio.no/it/hjemmekontor/vpn...omicrosoft.html

 

På denne siden, og andre sider på Usits nettsted (søk på UIO VPN på Google) finner du en hel haug med forklaringer på hvordan du skal koble deg opp. Du finner også lenke til den programvaren UIO anbefaler deg å bruke.

 

MVH Audun

Endret av audunr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg bodde på Fjellbirkeland i sin tid, så var port 123 åpen for folk utenifra om man kjørte FTP-server. Vet ikke om den er det fortsatt.

 

Senere bodde jeg i siloen, og der fungerer ikke port 123.

 

Videre er det fullt mulig å spille alle spill online, men må bare gjøre noe :p ta kontakt med usit, spør etter kurt - eller send e-post [email protected]. Vet ikke om han bruker den lengre, men er verdt å prøve.

 

 

Anyway, good luck! :D

Lenke til kommentar
Heraldo, jeg har nettopp bodd to måneder på Kringsjå uten nett (et helvete.. ;) ), men jeg vet at det finnes seksjoner i blokker uten nett på Kringsjå, som har blitt enige om at hele gangen får nett, og det tror jeg var fra nextgentel. Jeg er ikke sikker, det kan ha vært telenor. Uansett skal det være mulig å få installert adsl der. Det har jeg sjekket med boligadministrasjonen.

 

Jeg har for øvrig flyttet over til Fjellbirkeland, og koser meg med nettet! :)

vel, jeg har bodd flere år med nett på kringsjå, nå i utlandet, og så komme tilbake til kringsjå uten nett, det er hva jeg kaller helvete :whistle:

 

fortsatt ingen som vet hvordan mulighetene er for internet via kabel-tv, Kringsjå studentby, Oslo?

Lenke til kommentar

Har noen giddet å sende han kurt fyren en mail eller skal jeg gjøre det??

 

:)

 

Har sittet og lekt litt med cpv klienten nå, funnet ut følgende:

 

UDP trafikk fra studentby-nettet er som nevnt slått av, men dersom man skal benytte vpn->uio så går jo dette over UDP. man kan endre dette til TCP - men vet noen her hvilken port man da skal benytte?

 

Dersom noen finner ut av dette så kan en fasit være verdt gull..

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn får jeg ikke redigert innlegget med feil i URLen. Den er uansett: http://www.usit.uio.no/it/hjemmekontor/vpn...omicrosoft.html

 

Callinicos: Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier at du ikke vet hvor du skal koble deg opp. IP-adressen er 129.240.154.8, hvis det er det du spør etter?

 

BareGjest: Jeg kobler meg opp mot UiTø, og bruker TCP og port 10000. Har ikke fått dette til å fungere med UIO, og finner heller ikke noe info om riktig port. Jeg har uansett ikke brukernavn der, så det nærmeste jeg vil komme er vel Access denied.

 

Forsøker nå med Microsofts innebygde VPN-løsning. Der kommer jeg til "Verifying username and password", men feilmeldingen som kommer tyder ikke på at det er brukernavnet som er feil... Om jeg ikke husker helt feil så bruker vel PPTP-løsningen noe UDP, så da er man like langt. Jeg får heller ikke Mac OS X sin PPTP-løsning til å fungere.

 

Vi får vel spørre litt rundt.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd denne guiden til punkt og prikke, men får det ikke til. Feilmelding av typen "Secure VPN Connection terminated locally by the Client. Reason 412: The remote peer is no longer responding."

 

Det samme skjer med den innebygde funksjonen i Windows, jeg kommer til å godkjenne brukernavn og passord (uioonly/merkelapp), men så får jeg feil.

 

Har sendt mail til Usit om dette, og spurt hva feilen kan være.

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd denne guiden til punkt og prikke, men får det ikke til. Feilmelding av typen "Secure VPN Connection terminated locally by the Client. Reason 412: The remote peer is no longer responding."

 

Det samme skjer med den innebygde funksjonen i Windows, jeg kommer til å godkjenne brukernavn og passord (uioonly/merkelapp), men så får jeg feil.

 

Har sendt mail til Usit om dette, og spurt hva feilen kan være.

Du skal vel bruke ditt eget brukernavn og passord når du bruker Windows-løsningen.

 

Tror ikke du er så langt unna, jeg kom aldri så langt som å godkjenne brukernavn og passord.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Off-topic: Jeg hadde en gang noen *host*"postkasser" i oDC, som kun vi med studentnett og utvalgte ip-ranges kommer inn i. Etter en flytting m.m har desverre adressene på disse .. postboksene.. kommet bort. Kan noen PM'e meg, øh, navnene/adressene jeg er på jakt etter?

 

Hvis noen forstod det da..? :blush:

 

edit_omformulere

Endret av torsoli
Lenke til kommentar

Har nå forsøkt med Cisco-klienten og TCP fra et sted uten begrensinger på UDP, og der får jeg beskjed om at brukernavn og passord er galt. Noe som forsåvidt er oppløftende, siden jeg ikke har brukernavn og passord.

 

Men siden utgående UDP er stengt for studentbynett, er vi like langt. Noen må få fatt i hvilken TCP-port som kan brukes (om noen) når man bruker dette i Cisco-klienten. Finner ikke noe om dette på Usits hjemmesider.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Siden utgående udp er stengt av, hvordan får man da sendt utgående epost? Noen som er på studentbynettet som har info om dette? Port 25 slipper i hvert fall ikke igjennom noe merker jeg.

Jeg bruker uio-pop.uio.no som SMTP-server. Fungerer fint så lenge jeg er på hybelen.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Jeg bruker uio-pop.uio.no som SMTP-server.

TAKK!

 

Jeg har sendt flere mail til både Spraymail og Usit uten å ha fått noen god forklaring på hvorfor jeg ikke får sendt noen mail. Usit visste ikke hva Spraymail var.

 

Men så sjekker jeg denne tråden på hw.no, og jammen er det ikke noen som vet hva som er feil her!?

 

Flottflott, hadde alle vært som deg, hadde nok ikke folk kranglet og vært sinte i det hele tatt, det er jeg sikker på!

 

Supert! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...