Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Studentbynett UiO noen som har erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nesten ingen nettspill fungerer utenfor/imellom de forskjellige studentbyene (Diablo 2 er et hederlig unntak, kjører bare over TCP) og den eneste løsninga er VPN, cable (UPC?), oppringt eller ADSL.

 

ADSL er ikke noe alternativ. Det finnes andre alternativer også, men de får dere finne ut av på egenhånd

 

 

Hastighet, ping og alt slikt er topp på linjene, men det er vistnok sikkerhetsmessige årsaker til at systemet er såpass "strengt". Med tanke på at hele "sjiten" er huka sammen oppe på blindern og går rett på backbone i norge er det kanskje forståelig. I tillegg har en jo alle de serverne etc knyttet til universitetet i nettet, noe som nok forklarer hvorfor alt er "adskilt". Synd og skam at så god linje blir kasta bort, men i det minste går det ann å bedrive heftig ISO-pushing om en har sansen for sånt ;)

 

 

Hele shiten er huket sammen i IFI-bygget i Forskningsparken og det går nok innom UIO sitt nett før trafikken havnet på NIX, skjønt det ikke er mange meterne med kabel.

Hva er ISO-pushing?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det var en her som nevnte UDP over VPN, at dette kunne øke pingen i online-spill noe, men det skulle funke.

 

Kan noen forklare litt nærmere hvordan dette gjøres, og hvilke programmer som skal brukes? Jeg har nettopp flyttet inn i siloen på Grünerløkka og har 7400Kb/s ned og 6900KB/s opp med digg ping, så å ikke kunne spille noe som helst online-spill så lenge jeg bor her er bare trist å tenke på. Spesielt nå som CS:S kommer osv..

 

Kan noen please forklare hvordan man setter opp nettet til UDP over VPN?? Har fått med meg at det er Virtual Private Network, men der stopper alt jeg kan om det.

 

:cry:

Lenke til kommentar
Det var en her som nevnte UDP over VPN, at dette kunne øke pingen i online-spill noe, men det skulle funke.

 

Kan noen forklare litt nærmere hvordan dette gjøres, og hvilke programmer som skal brukes? Jeg har nettopp flyttet inn i siloen på Grünerløkka og har 7400Kb/s ned og 6900KB/s opp med digg ping, så å ikke kunne spille noe som helst online-spill så lenge jeg bor her er bare trist å tenke på. Spesielt nå som CS:S kommer osv..

 

Kan noen please forklare hvordan man setter opp nettet til UDP over VPN?? Har fått med meg at det er Virtual Private Network, men der stopper alt jeg kan om det.

 

:cry:

Jeg bor på Sogn, og bruker Ciscos VPN-klient for å koble meg opp til Universitetet i Tromsø. Der er det ingen restriksjoner på UDP som jeg har lagt merke til. Video/lyd-chat fungerer flott. Har forsøkt et spill, Quake, og det gikk også fint.

 

Sikkert mange her som kan forklare deg mye om VPN, men først og fremst må du skaffe deg et sted der du kan logge inn via VPN. Jeg bruker som sagt Universitetet i Tromsø, fordi jeg har studert og jobbet der tidligere.

 

Vet ikke om dette vil fungere: http://www.usit.uio.no/it/hjemmekontor/vpn...omicrosoft.html

 

Du kan jo prøve? Jeg har ikke konto på UIO, så jeg får ikke testet det. Send meg en PM om du lurer på noe.

 

MVH Audun

Endret av audunr
Lenke til kommentar
Dette vil jeg gjerne prøve også. Har konto på UIO så det skulle gå greit, men et sted der jeg kan logge inn via VPN? Hva skulle dette være i tilfelle?

Der du sitter akkurat nå, for eksempel.

 

Et vesentlig poeng akkurat her er at jeg ikke vet om UIO er sperret for utgående UDP. Studentbynett er i alle fall det, så om UIO også er det, hjelper det lite med VPN dit.

 

Hvordan du kobler deg opp mot UIO er beskrevet utførlig i den lenken jeg viste til.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Er det noen Oslo studenter som vet hvordan telefonnettet på hyblene til SiO er? Vil det feks være mulig å legge inn ADSL via dette? Flott med raskt studentbynett men vil kunne spille online også.

Nei, du kan ikke legge inn ADSL der. Det er UiO som drifter telefonnettet, ikke Telenor eller noen andre telefonileverandører.

tror ikke at dette stemmer;

mail fra resepsjonen på kringsjå:

"Det er fullt mulig men det koster desverre litt. Det er SiO som eier linjene

på Kringsjå så vi må sende en tekniker til rommet ditt for å sjekke, teste

og åpne linjen. Den utgiften er det du selv som må betale for og det koster

mellom 600-1200 kroner. Akkurat hvor mye kommer ann på hvor mye arbeid som

må gjøres. Når dette er gjort vil du få beskjed og da kan du bestille

abonnement gjennom Telenor eller den du måtte foretrekke."

Lenke til kommentar

det jeg lurer på er om det er UPC som leverer kabel-tv til kringsjå, dersom det er et er det mulighet å få nett via UPC også? jeg skal bo på kringsjå i kun 2 måneder (fra 1.nov) og har fått tilbud om hybel uten nett, men er dessverre hekta og trenger å finne en løsning på dette. Hjelp ønskes!!

Lenke til kommentar
det jeg lurer på er om det er UPC som leverer kabel-tv til kringsjå, dersom det er et er det mulighet å få nett via UPC også? jeg skal bo på kringsjå i kun 2 måneder (fra 1.nov) og har fått tilbud om hybel uten nett, men er dessverre hekta og trenger å finne en løsning på dette. Hjelp ønskes!!

Vi har Telenor her på Sogn, i alle fall.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
det jeg lurer på er om det er UPC som leverer kabel-tv til kringsjå, dersom det er et er det mulighet å få nett via UPC også? jeg skal bo på kringsjå i kun 2 måneder (fra 1.nov) og har fått tilbud om hybel uten nett, men er dessverre hekta og trenger å finne en løsning på dette. Hjelp ønskes!!

Deale med Naboen og Wlan ?

Lenke til kommentar

Heraldo, jeg har nettopp bodd to måneder på Kringsjå uten nett (et helvete.. ;) ), men jeg vet at det finnes seksjoner i blokker uten nett på Kringsjå, som har blitt enige om at hele gangen får nett, og det tror jeg var fra nextgentel. Jeg er ikke sikker, det kan ha vært telenor. Uansett skal det være mulig å få installert adsl der. Det har jeg sjekket med boligadministrasjonen.

 

Jeg har for øvrig flyttet over til Fjellbirkeland, og koser meg med nettet! :)

Lenke til kommentar
hvordan er mulighetene for å sette opp en ftp-server som kan nås utenfra studentby nett?

Før hackerangrepet mot UiO, høsten 2002 var det vel, var det mulig å kjøre ftp på port 123. Dette blei dog stengt etter den tid, og jeg har ikke vært borti noen som har klart å sette opp ftp som kan nås utenfra studentbynettet.

Lenke til kommentar

 

Hele shiten er huket sammen i IFI-bygget i Forskningsparken og det går nok innom UIO sitt nett før trafikken havnet på NIX, skjønt det ikke er mange meterne med kabel.

Hva er ISO-pushing?

 

 

Trading av piratkopierte spill og filmer.

ISO er en populær betegnelse på CD-images.

Opp/nedlasting via fildelingsnettverk funker vel, hvis ikke det også er blokkert. Også blir du kicka ut av skolen og mister utdanninga di fordi du er grådig :p Sånt blir jo funnet ut av etterhvert.

Det er slutt på den tida da skoler med bredbånd var himmelen for pirater som satte opp svære FTP-servere og var med i ISO-grupper osv..nå er det bare admins på arbeidsplasser som får til sånt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Sitter selv med samme problemet her hvor jeg studerer. (NLH).

Har bodd her i 4 år nå, og første året var linjen åpen for online spill.

Dette gikk utover karakterene mine det året....

 

Har også spurt administrasjonen om å få ha egen ADSL linje i telefon kontakten, men får bare beskjed om at den er sperret.. :hmm:

 

Har funnet ut at det greieste er å spille da en er hjemme hos folka i ferier ol.

Da går en jo heller ikke glipp av det fine miljøet som student. :)

 

I tilegg får en studert litt :hrm:

Lenke til kommentar
hvordan er mulighetene for å sette opp en ftp-server som kan nås utenfra studentby nett?

Før hackerangrepet mot UiO, høsten 2002 var det vel, var det mulig å kjøre ftp på port 123. Dette blei dog stengt etter den tid, og jeg har ikke vært borti noen som har klart å sette opp ftp som kan nås utenfra studentbynettet.

Ok, takk for info. Men kjipern da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...